
by Lu Cifer on Tuesday, November 15, 2011 at 10:59pm
ISRAEL/ Ultra Orthodox students gesture as they pray during a reading class at the Kehilot Yaacov Torah School for boys in Ramot, Jerusalem June 24, 2010. Israel's ultra-Orthodox minority has long been at odds with the Jewish state's highest judicial authority over edicts which some devout Jews say interfere with their religious lifestyle. Ultra-Orthodox Jews protested in Israel last week against a court order to desegregate a religious school and force Jewish girls of European and Middle Eastern descent to study together. REUTERS/ Ronen Zvulun (JERUSALEM - Tags: RELIGION POLITICS EDUCATION IMAGES OF THE DAY) Reuters
ကမၻာ႔ႏို္င္ငံ အသီးသီးက ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားမ်ားမွာ ေန႔စဥ္ စာသင္ခန္းတြင္း ၀င္ၿပီး အျပိဳင္အဆိုင္ စာသင္ယူေနၾကရသည္။ သို႔ေသာ္ သူတို႔ သင္ယူေနေသာ သင္ခန္းစာအခ်ဳိ႕မွာ မွားယြင္းေနရံုမကဘဲ အႏၱရာယ္ရွိေနတာကိုပါ ေတြ႔ၾကရသည္။
ေအာက္တြင္ ေဖာ္ျပထားတဲ႔ႏိ္ုင္ငံေတြမွာ ေက်ာင္းသားမ်ား သင္ယူေနရတဲ႔ ဆိုးရြားသင္ခန္းစာအခ်ဳိ႕ကို ေလ႔လာဖို႔ ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။
**အီရန္**
Lesson plan း ဘာသာေရး စစ္ပြဲႏွင္႔ က်ားမျပႆနာ
ဘာသာရပ္ အေၾကာင္းအရာ။
အီရန္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားက သူတို႔ ႏိုင္ငံေရး မက္ေဆ႔ခ်္ေတြ တကမၻာလံုးကို ပ်ံ႕ႏွံေစဖို႔ အတြက္ 'မီဒီယာသစ္' ကို အသံုးျပဳလာသည္။ အီရန္ ျပည္တြင္းမွာေတာ႔ ဘာသာေရး အယူအဆ သြတ္သြင္းဖို႔ ေက်ာင္းပံုႏွိပ္စာအုပ္ေတြထဲ အမ်ားအျပားထည့္လာသည္။
ေလ႔လာေတြ႔ရွိခ်က္တစ္ခုအရ အီရန္ ၇ တန္းေက်ာင္းသံုး ဖတ္စာအုပ္တစ္အုပ္မွာ "မူဆလင္လူငယ္တိုင္းသည္ အလႅာအရွင္ေတာ္ျမတ္၏ ရန္သူတိုင္းႏွင္႔ မိစၦာဟု သတ္မွတ္ထားသူတိုင္းကို ထိုးႏွက္တိုက္ခိုက္ျခင္း၊ ပစ္မွတ္ကို တိက်ကြ်မ္းက်င္စြာ ပစ္ခတ္ႏိုင္ျခင္းျဖင္႔ မိမိ္၏ေၾကာက္ရြံ႕မွႈအား ႏွလံုးသားထဲမွ ေမာင္းထုတ္ပစ္ၾကရမည္" ဟု သင္ၾကားထားသည္။ အီရန္ဥပေဒအရ လူငယ္တိုင္း အသက္ ၁၉ ႏွစ္တြင္ မျဖစ္မေန ၁၈ လ စစ္မွႈထမ္းရမည္ ျဖစ္သည္။
၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ၀ါရွင္တန္အေျခစိုက္ Freedom House အစီရင္ခံစာအရ အီရန္ အစိုးရက အီရန္ ေက်ာင္းသားေတြကို အစၥလမ္လူမ်ဳိးႀကီးစိတ္၀င္ေအာင္ သင္ၾကားေပးေနသည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ အီရန္ႏိုင္ငံေရးစနစ္က က်ားမ ခြဲျခားမွႈ၊ လူမ်ဳိးေရး ခြဲျခားမွႈမ်ား ျပဳလုပ္ထားသည္။ အမ်ဳိးသားေတြကို ပထမတန္းစား ႏိုင္ငံသားစိတ္ကိန္းေအာင္ သြတ္သြင္းလ်က္ရွိသည္။ အမ်ဳိးသမီးေတြကိုေတာ႔ အိမ္တြင္းမွာ ေနခို္င္းျပီး ဒုတိယတန္းစားႏိုင္ငံသား ျဖစ္ေအာင္ သင္ၾကားေနသည္။
ျပဌာန္းစာအုပ္မွ အေထာက္အထား။
"မူဆလင္ ဘာသာေရးစစ္ပြဲ 'ဂ်ီဟာဒ္' ကို ကာကြယ္ျခင္းသည္ လူငယ္တိုင္း၊ လူႀကီးတိုင္း၊ အမ်ဳိးသမီးတိုင္းရဲ႕ အလႅာအရွင္ေတာ္ျမတ္ေပး တာ၀န္ျဖစ္သည္။ ဤျမင္႔ျမတ္ေသာ စစ္ပြဲအတြက္ လူတိုင္း လံုး၀ဥႆံုပါ၀င္ ဆင္ႏႊဲရမည္။ ငါတို႔ရဲ႕ တိုက္ပြဲ၀င္ သူရဲေကာင္းမ်ားအတြက္ ငါတို႔ စြမ္းအားရွိသမွ် ကူညီတိုက္ခိုက္သြားရမည္....." (အီရန္ႏိုင္ငံထုတ္ သတၱမတန္း အစၥလမ္ယဥ္ေက်းမွႈႏွင္႔ ဘာသာေရး ေက်ာင္းသံုး ဖတ္စာအုပ္မွ ေကာက္ႏွႈတ္ခ်က္)။
**တရုတ္**
Lesson plan: ပံုမွန္မဟုတ္တဲ႔ သမိုင္း
ဘာသာရပ္အေၾကာင္းအရာ။
တရုတ္တို႔မွာ မိမိကိုယ္ကို ကမၻာ႔အင္အားႀကီး ဆူပါပါ၀ါအျဖစ္ ျမင္ၾကည့္ဖို႔ ခ်ီတံုခ်တံု ျဖစ္ေနဟန္ရွိသည္။ လက္ရွိသင္ၾကားေနေသာ တရုတ္သမိုင္းဖတ္စာအုပ္မ်ားတြင္ ေရွ႕ေနာက္မညီ ၀ိေရာဓိမ်ားႏွင္႔ ျပည့္ေနသည္။ သန္းေပါင္းမ်ားစြာေသာ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ မ်က္စိတြင္ တရုတ္ျပည္ဆိုတာ လံုး၀ ရိုးသားအျပစ္ကင္းစင္ၿပီး စစ္ေရးအင္အားခ်ဲ႕ထြင္မွႈ က်ဴးေက်ာ္မွႈတို႔ႏွင္႔ ဘာမွမပတ္သက္တဲ႔ ႏိုင္ငံဟု ျမင္ထားၾကသည္။ သို႔ေသာ္ စာအုပ္ေတြမွာ သိုသိပ္မွႈႏွင္႔ ၾကြား၀ါမွႈ တျပိဳင္နက္ထဲ ေရာေထြးေနတတ္သည္။

တရုတ္ေက်ာင္းသံုး ျပဌာန္းစာအုပ္ေတြမွာ ၁၉၅၀ ခုႏွစ္က တိဘက္ကို ၀င္ေရာက္က်ဴးေက်ာ္ သတ္ျဖတ္တဲ႔ အေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားျခင္း မရွိ။ ကေမၻာဒီယားကို ၀င္ေရာက္ခဲ႔တဲ႔ ဗီယက္နမ္တို႔အေပၚ တုန္႔ျပန္ခဲ႔သည့္ ၁၉၇၉ တရုတ္-ဗီယက္နမ္ စစ္ပြဲအေၾကာင္းကို လံုး၀ေဖာ္ျပမွႈ မရွိ။ တရုတ္ဆိုတာ ဘယ္ေတာ႔မွ က်ဴးေက်ာ္သူမဟုတ္၊ မိမိကိုယ္ကို ကာကြယ္သူသာျဖစ္ေၾကာင္း လက္ရွိသမိုင္းစာအုပ္မ်ားက သင္ၾကားသည္။ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္မွ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္အထိ ဥကၠ႒ႀကီးေမာ္ ရဲ႕ မဟာခုန္ပ်ံေက်ာ္လႊားေရး လမ္းစဥ္ေၾကာင္႔ လူသန္း ၅၀ ေက်ာ္ ေသဆံုးမွႈနဲ႔ ငတ္မြံတ္ေခါင္းပါးမွႈ တို႔ကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေရးသားထားမွႈမရွိ။
တရုတ္ ေက်ာင္းသံုးျပဌာန္းစာအုပ္ တစ္အုပ္မွ ဒုတိယကမၻာစစ္ႏွင္႔ ဂ်ပန္ဆန္႔က်င္ေရး စစ္ပြဲအေၾကာင္း ေရးထားတဲ႔ စာမ်က္ႏွာ ဥပမာ ၾကည့္ပါ။
"နန္က်င္းၿမိဳ႕ကို ဂ်ပန္တို႔က သိမ္းပိုက္လိုက္သည္။ နန္က်င္းၿမိဳ႕မုဒိမ္းက်င္႔ ခံရမွႈပင္ ျဖစ္သည္။ ဂ်ပန္တို႔က လူ ၃၀၀၀၀၀ ေက်ာ္ကို သတ္ျဖတ္ၿပီး ကမၻာ႔သမိုင္းတြင္ အရက္စက္ဆံုး ေၾကာက္ရြံ႕ဖြယ္အေကာင္းဆံုး လူသတ္ပြဲႀကီးကို ဖန္တီးခဲ႔သည္" ဟုဆိုၿပီး အႀကီးမားဆံုး လူသတ္ပြဲဟု သံုးႏွႈန္းထားသည္။ ( ဂ်ပန္ သမိုင္းစာအုပ္ေတြမွာေတာ႔ 'အစုလိုက္အၿပံဳလိုက္ သတ္ခဲ႔သည့္ ျဖစ္ရပ္' ဟု သံုးႏွႈန္းထားသည္။ တရုတ္တို႔က သူတို႔ မလိုတဲ႔ေနရာမ်ားတြင္ အသံုးအႏွႈန္းမ်ားကို ခ်ဲ႕ကားႏိုင္သမွ် ခ်ဲ႕ကားထားသည္။
ေနာက္ ဂ်ပန္တို႔ကို ခုခံတြန္းလွန္ႏိုင္မွႈမွာ တရုတ္တို႔ရဲ႕ စည္းလံုးညီညြတ္မွႈႏွင္႔ စစ္ေရးကြ်မ္းက်င္မွႈတုိ႔ေၾကာင္႔သာ ျဖစ္သည္ဟု ေရးထားသည္။ အေမရိကန္တပ္ေတြ စစ္ပြဲကို ဦးေဆာင္တိုက္ခိုက္ခဲ႔ေပးတဲ႔အေၾကာင္း လံုး၀ ေဖာ္ျပမထားပါ။
ျပဌာန္းစာအုပ္မွ အေထာက္အထား။
"ဒုတိယကမၻာစစ္တြင္ ဂ်ပန္တို႔အေပၚ တရုတ္တို႔ ေအာင္ျမင္မွႈရရွိျခင္း၏ အဓိကအေၾကာင္းမွာ ထူးျခားလွေသာ တရုတ္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီက တစ္ႏိုင္ငံထဲကို စုစည္းႏိုင္ခဲ႔သည့္ ပင္မအေၾကာင္းတရားေၾကာင္႔သာ ျဖစ္သည္...." (အမ်ားျပည္သူသံုး တရုတ္သမိုင္းစာအုပ္မွ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္)။
**ေဆာ္ဒီအာေရဗီယ**
Lesson plan: ယံုၾကည္မွႈရဲ႕ ရန္သူေတာ္မ်ား
ဘာသာရပ္အေၾကာင္းအရာ။
၉/၁၁ အေမရိကန္ ကုန္သြယ္ေရးစင္တာ တိုက္ခိုက္ခံရမွႈမွာ ေလယဥ္ေတြ ျပန္ေပးဆြဲသူ ၁၉ ေယာက္အနက္ ၁၅ ေယာက္က ေဆာ္ဒီႏိုင္ငံသားမ်ား ျဖစ္သည္။
၉/၁၁ ျဖစ္ၿပီးေနာက္ ဘုရင္အဘ္ဒူလာ က ေဆာ္ဒီျပဌာန္းစာအုပ္ေတြကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွႈ လုပ္ခဲ႔သည္။ အရင္ ျပဌာန္းစာအုပ္ေတြမွာ ခရစ္ယာန္၊ ကြန္ျမဴနစ္၊ ဇီယြန္၀ါဒီႏွင္႔ အေနာက္မွ လူျဖဴေတြကို 'ဘာသာေရး မယံုၾကည္သူမ်ား' (non-believers) ဟုသတ္မွတ္ထားၿပီး၊ မူဆလင္တို႔ရဲ႕ ဦးစားေပး မိစၦာရန္သူမ်ားအျဖစ္ သင္ၾကားခဲသည္။
သို႔ေသာ္ ဆယ္ႏွစ္ေက်ာ္ၾကာလာေပမဲ႔ ေျပာင္းလဲသင္ၾကားမွႈ အက်ဳိးရလဒ္က သိသိသာသာ တိုးတက္မွႈမရွိခဲ႔။ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္မွာ အျခားဘာသာကြဲ လူမ်ဳိးကြဲမ်ားအေပၚ သည္းမခံမွႈကို ေဖာ္ျပသံုးႏွႈန္းထားတဲ႔ စာပိုဒ္မ်ား ျဖဳတ္ေပးမယ္လို႔ ဘုရင္႔အစိုးရအဖြဲ႔က တရား၀င္ကတိေပးခဲ႔ေပမဲ႔၊ ေဆာ္ဒီကေလးငယ္ေတြက ဂ်ီဟာဒ္စစ္ပြဲ အေၾကာင္းနဲ႔ ဂ်ဴးမုန္းတီးေရး စာပိုဒ္မ်ားကို ေအာ္က်က္ေနၾကတုန္းပင္။ လက္ရွိ အေမရိက၊ ျဗိတိန္၊ ျပင္သစ္၊ ဂ်ာမဏီႏွင္႔ တူရကီႏိုင္ငံမ်ားရွိ ေဆာ္ဒီပိုင္ေက်ာင္းေတြမွာလည္း အလားတူ ဖတ္စာအုပ္ေတြကိုသာ သင္ၾကားလ်က္ရွိသည္။
ယခုေနာက္ဆံုး ေဆာ္ဒီအစိုးက ထပ္ေၾကျငာသည္။ ေဆာ္ဒီဘုရင္႔ႏိုင္ငံအတြင္းရွိ ေက်ာင္းမ်ား၊ ေဆာ္ဒီမွ ေထာက္္ပ႔႔ံမွႈရယူထားေသာ တကမၻာလံုးရွိေက်ာင္းမ်ားမွ ဖတ္စာအုပ္မ်ားကို လာမည့္ သံုးႏွစ္အတြင္း ျပန္လည္ စစ္ေဆးသံုးသပ္မည္ ဆိုတဲ႔အေၾကာင္း။
ျပဌာန္းစာအုပ္မွ အေထာက္အထား။
"ေအာက္ပါကြက္လပ္မ်ားတြင္ သင္႔ေလ်ာ္ေသာ စကားလံုးမ်ား ျဖည့္စြက္ပါ။
ကမၻာေပၚရွိ ဘာသာတိုင္းသည္ ...................ဘာသာေရးေလာက္ မမွန္ကန္ဘဲ မွားယြင္းေနသည္။ အစၥလာမ္ ဘာသာ မယံုၾကည္ မကိုးကြယ္ေသာသူ မည္သူပဲေသေသ ................သို႔ သက္ဆင္းသြားရမည္။ (ေဆာ္ဒီ ပထမတန္း ဖတ္စာအုပ္မွ)။
**ရုရွား***
Lesson plan: စတာလင္
ဘာသာရပ္အေၾကာင္းအရာ။
ရုရွား ေခါင္းေဆာင္ႀကီး စတာလင္အေၾကာင္း အျပဳသေဘာေဆာင္ ေျပာဖို႔မွာ ခက္ခဲလွသည္။ သူရဲ႕ ဦးေဆာင္မွႈေအာက္တြင္ ရုရွား သန္း ၂၀ေက်ာ္ အသက္ဆံုးရွဳံးခဲ႔ရသည္။ သို႔ႏွင္႔တိုင္ ယေန႔ ရုရွား မ်ဳိးဆက္သစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားရဲ႕ ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္မွႈတိုင္းတြင္ စတာလင္ကို ျပန္အဖတ္ဆယ္ေရးက ထိပ္ဆံုးက ပါ၀င္ေနသည္။
ေကဂ်ီဘီ ေထာက္လွမ္းေရးမွႈးမွ သမၼရာထူး ႏွစ္ဆက္ယူခဲ႔ျပီး ယခု ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္လုပ္ေနသူ ဗလာဒီမာ ပူတင္က ေက်ာင္းသင္ရိုးညႊန္းတမ္းမ်ား ျပင္ဆင္ေရးဆြဲဖို႔ အားထုတ္ခဲ႔သူ ျဖစ္သည္။ စတာလင္ႏိုုက္ေဇးရွင္း လုပ္ဖို႔အတြက္ သူ႕အေခၚ 'အေကာင္းျမင္သမိုင္း' (positive history) သင္ရိုးညႊန္းတမ္းေတြ သင္ၾကားေရး အဆက္မျပတ္ လုပ္သည္။ စတာလင္ရဲ႕ ေကာင္းကြက္ေတြကို အတင္းရွာေဖြႏွႈိက္ခြ်တ္ အမႊန္းတင္ၿပီး ကေလးေတြကို သံျပိဳင္ေအာ္ခိုင္း ဇာတ္တိုက္ခိုင္းေနသည္။
ပူတင္ေခတ္ သမိုင္းစာအုပ္သစ္ တစ္အုပ္တြင္ စတာလင္ ေခါင္းေဆာင္မွႈေအာက္၊ ၁၉၃၂-၃၃ ခုႏွစ္ စိုက္ပ်ဳိးေရး ေပၚလစီမွားယြင္းမွႈေၾကာင္႔ ျဖစ္ပ်က္ခဲ႔ရတဲ႔ အငတ္ေဘးႀကီးကို ေဖာ႔ေဖၚျပထားသည္။ ဒုတိယ ကမၻာစစ္အတြင္း ဖက္ဆစ္တို႔ကုိ တိုက္ပြဲဆင္ႏိုင္မွႈမွာ အျခားမဟာမိတ္ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ အခန္းက႑ကကို အမ်ားႀကီး ေလ်ာ႔ခ်ပစ္ခဲ႔သည္။ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု ေရႊထီးေဆာင္းကာလကို အထပ္ထပ္ေဖာ္ျပထားသည္။
ျပဌာန္းစာအုပ္မွ အေထာက္အထား။
"စတာလင္သည္ ဆင္ျခင္တံုတရားရွိစြာ အရာရာကို ေဆာင္ရြက္တတ္သူ ျဖစ္သည္။ ကြန္ျမဴစနစ္ကို ကာကြယ္ေစာင္႔ေရွာက္သူ၊ ဆိုဗီယက္အင္ပါယာကို ပံုေဖာ္ခဲ႔သူ၊ ကမၻာ႔အင္အားႀကီး စက္မွႈႏိုင္ငံႀကီးကို စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ခဲ႔သူ ျဖစ္ေပသည္.." (ရုရွားသမိုင္း ၁၉၀၀-၁၉၄၅ စာအုပ္မွ)။
ရည္ညႊန္း။ Foreign Policy
**၀င္႔ထန္း**
**From-မာဃလုလင္**
by Lu Cifer on Tuesday, November 15, 2011 at 10:59pm
ISRAEL/ Ultra Orthodox students gesture as they pray during a reading class at the Kehilot Yaacov Torah School for boys in Ramot, Jerusalem June 24, 2010. Israel's ultra-Orthodox minority has long been at odds with the Jewish state's highest judicial authority over edicts which some devout Jews say interfere with their religious lifestyle. Ultra-Orthodox Jews protested in Israel last week against a court order to desegregate a religious school and force Jewish girls of European and Middle Eastern descent to study together. REUTERS/ Ronen Zvulun (JERUSALEM - Tags: RELIGION POLITICS EDUCATION IMAGES OF THE DAY) Reuters
ကမၻာ႔ႏို္င္ငံ အသီးသီးက ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားမ်ားမွာ ေန႔စဥ္ စာသင္ခန္းတြင္း ၀င္ၿပီး အျပိဳင္အဆိုင္ စာသင္ယူေနၾကရသည္။ သို႔ေသာ္ သူတို႔ သင္ယူေနေသာ သင္ခန္းစာအခ်ဳိ႕မွာ မွားယြင္းေနရံုမကဘဲ အႏၱရာယ္ရွိေနတာကိုပါ ေတြ႔ၾကရသည္။
ေအာက္တြင္ ေဖာ္ျပထားတဲ႔ႏိ္ုင္ငံေတြမွာ ေက်ာင္းသားမ်ား သင္ယူေနရတဲ႔ ဆိုးရြားသင္ခန္းစာအခ်ဳိ႕ကို ေလ႔လာဖို႔ ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။
**အီရန္**
Lesson plan း ဘာသာေရး စစ္ပြဲႏွင္႔ က်ားမျပႆနာ
ဘာသာရပ္ အေၾကာင္းအရာ။
အီရန္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားက သူတို႔ ႏိုင္ငံေရး မက္ေဆ႔ခ်္ေတြ တကမၻာလံုးကို ပ်ံ႕ႏွံေစဖို႔ အတြက္ 'မီဒီယာသစ္' ကို အသံုးျပဳလာသည္။ အီရန္ ျပည္တြင္းမွာေတာ႔ ဘာသာေရး အယူအဆ သြတ္သြင္းဖို႔ ေက်ာင္းပံုႏွိပ္စာအုပ္ေတြထဲ အမ်ားအျပားထည့္လာသည္။
ေလ႔လာေတြ႔ရွိခ်က္တစ္ခုအရ အီရန္ ၇ တန္းေက်ာင္းသံုး ဖတ္စာအုပ္တစ္အုပ္မွာ "မူဆလင္လူငယ္တိုင္းသည္ အလႅာအရွင္ေတာ္ျမတ္၏ ရန္သူတိုင္းႏွင္႔ မိစၦာဟု သတ္မွတ္ထားသူတိုင္းကို ထိုးႏွက္တိုက္ခိုက္ျခင္း၊ ပစ္မွတ္ကို တိက်ကြ်မ္းက်င္စြာ ပစ္ခတ္ႏိုင္ျခင္းျဖင္႔ မိမိ္၏ေၾကာက္ရြံ႕မွႈအား ႏွလံုးသားထဲမွ ေမာင္းထုတ္ပစ္ၾကရမည္" ဟု သင္ၾကားထားသည္။ အီရန္ဥပေဒအရ လူငယ္တိုင္း အသက္ ၁၉ ႏွစ္တြင္ မျဖစ္မေန ၁၈ လ စစ္မွႈထမ္းရမည္ ျဖစ္သည္။
၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ၀ါရွင္တန္အေျခစိုက္ Freedom House အစီရင္ခံစာအရ အီရန္ အစိုးရက အီရန္ ေက်ာင္းသားေတြကို အစၥလမ္လူမ်ဳိးႀကီးစိတ္၀င္ေအာင္ သင္ၾကားေပးေနသည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ အီရန္ႏိုင္ငံေရးစနစ္က က်ားမ ခြဲျခားမွႈ၊ လူမ်ဳိးေရး ခြဲျခားမွႈမ်ား ျပဳလုပ္ထားသည္။ အမ်ဳိးသားေတြကို ပထမတန္းစား ႏိုင္ငံသားစိတ္ကိန္းေအာင္ သြတ္သြင္းလ်က္ရွိသည္။ အမ်ဳိးသမီးေတြကိုေတာ႔ အိမ္တြင္းမွာ ေနခို္င္းျပီး ဒုတိယတန္းစားႏိုင္ငံသား ျဖစ္ေအာင္ သင္ၾကားေနသည္။
ျပဌာန္းစာအုပ္မွ အေထာက္အထား။
"မူဆလင္ ဘာသာေရးစစ္ပြဲ 'ဂ်ီဟာဒ္' ကို ကာကြယ္ျခင္းသည္ လူငယ္တိုင္း၊ လူႀကီးတိုင္း၊ အမ်ဳိးသမီးတိုင္းရဲ႕ အလႅာအရွင္ေတာ္ျမတ္ေပး တာ၀န္ျဖစ္သည္။ ဤျမင္႔ျမတ္ေသာ စစ္ပြဲအတြက္ လူတိုင္း လံုး၀ဥႆံုပါ၀င္ ဆင္ႏႊဲရမည္။ ငါတို႔ရဲ႕ တိုက္ပြဲ၀င္ သူရဲေကာင္းမ်ားအတြက္ ငါတို႔ စြမ္းအားရွိသမွ် ကူညီတိုက္ခိုက္သြားရမည္....." (အီရန္ႏိုင္ငံထုတ္ သတၱမတန္း အစၥလမ္ယဥ္ေက်းမွႈႏွင္႔ ဘာသာေရး ေက်ာင္းသံုး ဖတ္စာအုပ္မွ ေကာက္ႏွႈတ္ခ်က္)။
**တရုတ္**
Lesson plan: ပံုမွန္မဟုတ္တဲ႔ သမိုင္း
ဘာသာရပ္အေၾကာင္းအရာ။
တရုတ္တို႔မွာ မိမိကိုယ္ကို ကမၻာ႔အင္အားႀကီး ဆူပါပါ၀ါအျဖစ္ ျမင္ၾကည့္ဖို႔ ခ်ီတံုခ်တံု ျဖစ္ေနဟန္ရွိသည္။ လက္ရွိသင္ၾကားေနေသာ တရုတ္သမိုင္းဖတ္စာအုပ္မ်ားတြင္ ေရွ႕ေနာက္မညီ ၀ိေရာဓိမ်ားႏွင္႔ ျပည့္ေနသည္။ သန္းေပါင္းမ်ားစြာေသာ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ မ်က္စိတြင္ တရုတ္ျပည္ဆိုတာ လံုး၀ ရိုးသားအျပစ္ကင္းစင္ၿပီး စစ္ေရးအင္အားခ်ဲ႕ထြင္မွႈ က်ဴးေက်ာ္မွႈတို႔ႏွင္႔ ဘာမွမပတ္သက္တဲ႔ ႏိုင္ငံဟု ျမင္ထားၾကသည္။ သို႔ေသာ္ စာအုပ္ေတြမွာ သိုသိပ္မွႈႏွင္႔ ၾကြား၀ါမွႈ တျပိဳင္နက္ထဲ ေရာေထြးေနတတ္သည္။
တရုတ္ေက်ာင္းသံုး ျပဌာန္းစာအုပ္ေတြမွာ ၁၉၅၀ ခုႏွစ္က တိဘက္ကို ၀င္ေရာက္က်ဴးေက်ာ္ သတ္ျဖတ္တဲ႔ အေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားျခင္း မရွိ။ ကေမၻာဒီယားကို ၀င္ေရာက္ခဲ႔တဲ႔ ဗီယက္နမ္တို႔အေပၚ တုန္႔ျပန္ခဲ႔သည့္ ၁၉၇၉ တရုတ္-ဗီယက္နမ္ စစ္ပြဲအေၾကာင္းကို လံုး၀ေဖာ္ျပမွႈ မရွိ။ တရုတ္ဆိုတာ ဘယ္ေတာ႔မွ က်ဴးေက်ာ္သူမဟုတ္၊ မိမိကိုယ္ကို ကာကြယ္သူသာျဖစ္ေၾကာင္း လက္ရွိသမိုင္းစာအုပ္မ်ားက သင္ၾကားသည္။ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္မွ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္အထိ ဥကၠ႒ႀကီးေမာ္ ရဲ႕ မဟာခုန္ပ်ံေက်ာ္လႊားေရး လမ္းစဥ္ေၾကာင္႔ လူသန္း ၅၀ ေက်ာ္ ေသဆံုးမွႈနဲ႔ ငတ္မြံတ္ေခါင္းပါးမွႈ တို႔ကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေရးသားထားမွႈမရွိ။
တရုတ္ ေက်ာင္းသံုးျပဌာန္းစာအုပ္ တစ္အုပ္မွ ဒုတိယကမၻာစစ္ႏွင္႔ ဂ်ပန္ဆန္႔က်င္ေရး စစ္ပြဲအေၾကာင္း ေရးထားတဲ႔ စာမ်က္ႏွာ ဥပမာ ၾကည့္ပါ။
"နန္က်င္းၿမိဳ႕ကို ဂ်ပန္တို႔က သိမ္းပိုက္လိုက္သည္။ နန္က်င္းၿမိဳ႕မုဒိမ္းက်င္႔ ခံရမွႈပင္ ျဖစ္သည္။ ဂ်ပန္တို႔က လူ ၃၀၀၀၀၀ ေက်ာ္ကို သတ္ျဖတ္ၿပီး ကမၻာ႔သမိုင္းတြင္ အရက္စက္ဆံုး ေၾကာက္ရြံ႕ဖြယ္အေကာင္းဆံုး လူသတ္ပြဲႀကီးကို ဖန္တီးခဲ႔သည္" ဟုဆိုၿပီး အႀကီးမားဆံုး လူသတ္ပြဲဟု သံုးႏွႈန္းထားသည္။ ( ဂ်ပန္ သမိုင္းစာအုပ္ေတြမွာေတာ႔ 'အစုလိုက္အၿပံဳလိုက္ သတ္ခဲ႔သည့္ ျဖစ္ရပ္' ဟု သံုးႏွႈန္းထားသည္။ တရုတ္တို႔က သူတို႔ မလိုတဲ႔ေနရာမ်ားတြင္ အသံုးအႏွႈန္းမ်ားကို ခ်ဲ႕ကားႏိုင္သမွ် ခ်ဲ႕ကားထားသည္။
ေနာက္ ဂ်ပန္တို႔ကို ခုခံတြန္းလွန္ႏိုင္မွႈမွာ တရုတ္တို႔ရဲ႕ စည္းလံုးညီညြတ္မွႈႏွင္႔ စစ္ေရးကြ်မ္းက်င္မွႈတုိ႔ေၾကာင္႔သာ ျဖစ္သည္ဟု ေရးထားသည္။ အေမရိကန္တပ္ေတြ စစ္ပြဲကို ဦးေဆာင္တိုက္ခိုက္ခဲ႔ေပးတဲ႔အေၾကာင္း လံုး၀ ေဖာ္ျပမထားပါ။
ျပဌာန္းစာအုပ္မွ အေထာက္အထား။
"ဒုတိယကမၻာစစ္တြင္ ဂ်ပန္တို႔အေပၚ တရုတ္တို႔ ေအာင္ျမင္မွႈရရွိျခင္း၏ အဓိကအေၾကာင္းမွာ ထူးျခားလွေသာ တရုတ္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီက တစ္ႏိုင္ငံထဲကို စုစည္းႏိုင္ခဲ႔သည့္ ပင္မအေၾကာင္းတရားေၾကာင္႔သာ ျဖစ္သည္...." (အမ်ားျပည္သူသံုး တရုတ္သမိုင္းစာအုပ္မွ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္)။
**ေဆာ္ဒီအာေရဗီယ**
Lesson plan: ယံုၾကည္မွႈရဲ႕ ရန္သူေတာ္မ်ား
ဘာသာရပ္အေၾကာင္းအရာ။
၉/၁၁ အေမရိကန္ ကုန္သြယ္ေရးစင္တာ တိုက္ခိုက္ခံရမွႈမွာ ေလယဥ္ေတြ ျပန္ေပးဆြဲသူ ၁၉ ေယာက္အနက္ ၁၅ ေယာက္က ေဆာ္ဒီႏိုင္ငံသားမ်ား ျဖစ္သည္။
၉/၁၁ ျဖစ္ၿပီးေနာက္ ဘုရင္အဘ္ဒူလာ က ေဆာ္ဒီျပဌာန္းစာအုပ္ေတြကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွႈ လုပ္ခဲ႔သည္။ အရင္ ျပဌာန္းစာအုပ္ေတြမွာ ခရစ္ယာန္၊ ကြန္ျမဴနစ္၊ ဇီယြန္၀ါဒီႏွင္႔ အေနာက္မွ လူျဖဴေတြကို 'ဘာသာေရး မယံုၾကည္သူမ်ား' (non-believers) ဟုသတ္မွတ္ထားၿပီး၊ မူဆလင္တို႔ရဲ႕ ဦးစားေပး မိစၦာရန္သူမ်ားအျဖစ္ သင္ၾကားခဲသည္။
သို႔ေသာ္ ဆယ္ႏွစ္ေက်ာ္ၾကာလာေပမဲ႔ ေျပာင္းလဲသင္ၾကားမွႈ အက်ဳိးရလဒ္က သိသိသာသာ တိုးတက္မွႈမရွိခဲ႔။ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္မွာ အျခားဘာသာကြဲ လူမ်ဳိးကြဲမ်ားအေပၚ သည္းမခံမွႈကို ေဖာ္ျပသံုးႏွႈန္းထားတဲ႔ စာပိုဒ္မ်ား ျဖဳတ္ေပးမယ္လို႔ ဘုရင္႔အစိုးရအဖြဲ႔က တရား၀င္ကတိေပးခဲ႔ေပမဲ႔၊ ေဆာ္ဒီကေလးငယ္ေတြက ဂ်ီဟာဒ္စစ္ပြဲ အေၾကာင္းနဲ႔ ဂ်ဴးမုန္းတီးေရး စာပိုဒ္မ်ားကို ေအာ္က်က္ေနၾကတုန္းပင္။ လက္ရွိ အေမရိက၊ ျဗိတိန္၊ ျပင္သစ္၊ ဂ်ာမဏီႏွင္႔ တူရကီႏိုင္ငံမ်ားရွိ ေဆာ္ဒီပိုင္ေက်ာင္းေတြမွာလည္း အလားတူ ဖတ္စာအုပ္ေတြကိုသာ သင္ၾကားလ်က္ရွိသည္။
ယခုေနာက္ဆံုး ေဆာ္ဒီအစိုးက ထပ္ေၾကျငာသည္။ ေဆာ္ဒီဘုရင္႔ႏိုင္ငံအတြင္းရွိ ေက်ာင္းမ်ား၊ ေဆာ္ဒီမွ ေထာက္္ပ႔႔ံမွႈရယူထားေသာ တကမၻာလံုးရွိေက်ာင္းမ်ားမွ ဖတ္စာအုပ္မ်ားကို လာမည့္ သံုးႏွစ္အတြင္း ျပန္လည္ စစ္ေဆးသံုးသပ္မည္ ဆိုတဲ႔အေၾကာင္း။
ျပဌာန္းစာအုပ္မွ အေထာက္အထား။
"ေအာက္ပါကြက္လပ္မ်ားတြင္ သင္႔ေလ်ာ္ေသာ စကားလံုးမ်ား ျဖည့္စြက္ပါ။
ကမၻာေပၚရွိ ဘာသာတိုင္းသည္ ...................ဘာသာေရးေလာက္ မမွန္ကန္ဘဲ မွားယြင္းေနသည္။ အစၥလာမ္ ဘာသာ မယံုၾကည္ မကိုးကြယ္ေသာသူ မည္သူပဲေသေသ ................သို႔ သက္ဆင္းသြားရမည္။ (ေဆာ္ဒီ ပထမတန္း ဖတ္စာအုပ္မွ)။
**ရုရွား***
Lesson plan: စတာလင္
ဘာသာရပ္အေၾကာင္းအရာ။
ရုရွား ေခါင္းေဆာင္ႀကီး စတာလင္အေၾကာင္း အျပဳသေဘာေဆာင္ ေျပာဖို႔မွာ ခက္ခဲလွသည္။ သူရဲ႕ ဦးေဆာင္မွႈေအာက္တြင္ ရုရွား သန္း ၂၀ေက်ာ္ အသက္ဆံုးရွဳံးခဲ႔ရသည္။ သို႔ႏွင္႔တိုင္ ယေန႔ ရုရွား မ်ဳိးဆက္သစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားရဲ႕ ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္မွႈတိုင္းတြင္ စတာလင္ကို ျပန္အဖတ္ဆယ္ေရးက ထိပ္ဆံုးက ပါ၀င္ေနသည္။
ေကဂ်ီဘီ ေထာက္လွမ္းေရးမွႈးမွ သမၼရာထူး ႏွစ္ဆက္ယူခဲ႔ျပီး ယခု ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္လုပ္ေနသူ ဗလာဒီမာ ပူတင္က ေက်ာင္းသင္ရိုးညႊန္းတမ္းမ်ား ျပင္ဆင္ေရးဆြဲဖို႔ အားထုတ္ခဲ႔သူ ျဖစ္သည္။ စတာလင္ႏိုုက္ေဇးရွင္း လုပ္ဖို႔အတြက္ သူ႕အေခၚ 'အေကာင္းျမင္သမိုင္း' (positive history) သင္ရိုးညႊန္းတမ္းေတြ သင္ၾကားေရး အဆက္မျပတ္ လုပ္သည္။ စတာလင္ရဲ႕ ေကာင္းကြက္ေတြကို အတင္းရွာေဖြႏွႈိက္ခြ်တ္ အမႊန္းတင္ၿပီး ကေလးေတြကို သံျပိဳင္ေအာ္ခိုင္း ဇာတ္တိုက္ခိုင္းေနသည္။
ပူတင္ေခတ္ သမိုင္းစာအုပ္သစ္ တစ္အုပ္တြင္ စတာလင္ ေခါင္းေဆာင္မွႈေအာက္၊ ၁၉၃၂-၃၃ ခုႏွစ္ စိုက္ပ်ဳိးေရး ေပၚလစီမွားယြင္းမွႈေၾကာင္႔ ျဖစ္ပ်က္ခဲ႔ရတဲ႔ အငတ္ေဘးႀကီးကို ေဖာ႔ေဖၚျပထားသည္။ ဒုတိယ ကမၻာစစ္အတြင္း ဖက္ဆစ္တို႔ကုိ တိုက္ပြဲဆင္ႏိုင္မွႈမွာ အျခားမဟာမိတ္ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ အခန္းက႑ကကို အမ်ားႀကီး ေလ်ာ႔ခ်ပစ္ခဲ႔သည္။ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု ေရႊထီးေဆာင္းကာလကို အထပ္ထပ္ေဖာ္ျပထားသည္။
ျပဌာန္းစာအုပ္မွ အေထာက္အထား။
"စတာလင္သည္ ဆင္ျခင္တံုတရားရွိစြာ အရာရာကို ေဆာင္ရြက္တတ္သူ ျဖစ္သည္။ ကြန္ျမဴစနစ္ကို ကာကြယ္ေစာင္႔ေရွာက္သူ၊ ဆိုဗီယက္အင္ပါယာကို ပံုေဖာ္ခဲ႔သူ၊ ကမၻာ႔အင္အားႀကီး စက္မွႈႏိုင္ငံႀကီးကို စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ခဲ႔သူ ျဖစ္ေပသည္.." (ရုရွားသမိုင္း ၁၉၀၀-၁၉၄၅ စာအုပ္မွ)။
ရည္ညႊန္း။ Foreign Policy
**၀င္႔ထန္း**
**From-မာဃလုလင္**
No comments:
Post a Comment