ဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္ အခါက လင္ကုိ ေျမြကိုက္၊ သားကုိ စြန္ခ်ီ လင္ေသသား ဆံုး အပူမီးေတြ ဟုန္းဟုန္း ေတာက္ အဝတ္ကုိယ္မွာ မ ကပ္ႏိုင္ေအာင္ထိသြက္သြက္ခါ ႐ူး သြပ္သြားရရွာတဲ့ အပူသည္ မေလး ပဋာစာရီ အေၾကာင္းကုိ ၾကားနာ ဖတ္႐ႈဖူးၾကမွာပါပဲ။
ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားက ပဋာစာရီကုိ တရားေရေအး တိုက္ ေကြၽးရာမွာ ထိေရာက္မႈရိွေအာင္ သာဓကေဆာင္ႏိုင္ဖို႔ ပဋာစာရီကုိ လူမေသဖူးေသးတဲ့ အိမ္က မုန္ညင္း ဆီ အရွာခိုင္းခဲ့တယ္ေလ။ လူမေသဖူးတဲ့ အိမ္ရယ္လို႔ ရိွမွ မရိွတာ။ လူမေသဖူးတဲ့ အိမ္က မုန္ညင္းဆီ ရွာမရခဲ့ဘူးေပါ့။ အဲဒီ သေဘာနဲ႔ ထပ္တူလိုပါပဲ။
ျပႆနာနဲ႔ ကင္းတဲ့လူ၊ ျပႆ နာမရိွတဲ့လူဆိုတာ ဘယ္မွာရိွႏိုင္မွာ လဲ။ အသင္းအဖြဲ႕၊ လူ႔အသိုင္းအဝိုင္း၊ ေဆြမ်ိဳးမိသားစု အသုိက္အၿမံဳေတြ ၾကားမွာ ေပၚလာရတဲ့ ျပႆနာဆို တာ လူအမ်ားနဲ႔မို႔ထားလိုက္ပါ။ လူ အမ်ိဳးမ်ိဳး စိတ္အေထြေထ ြလို႔ဆိုထား တာပဲ။ အေထြေထြ ဆိုကတည္းကုိ က ကြဲျပားမႈမတူတာေတြ ရိွေနၿပီ။ မတူညီျခင္းဟာ ျပႆနာရဲ႕အစ မတူညီၾကလို႔ျဖစ္တာ သဘာဝ တရားပဲ။
သူတစ္ပါး မပါ၊ မိမိတစ္ဦး တစ္ေယာက္တည္းမွာေရာ ျပႆ နာက ကင္းရဲ႕လား။ ဒိြဟ စိတ္နဲ႔ အၿမဲလိုလို ျပႆနာနဲ႔ ရင္ဆုိင္ ေနၾကရတာပါပဲ။ ဒီကိစၥကုိ ငါလုပ္ ရမယ္။ လုပ္ကို လုပ္မွျဖစ္မယ္။ ဟာ .. ငါ လုပ္လို႔မျဖစ္ေသးပါဘူး။ ငါဒီလိုႀကီး လုပ္ခ်လိုက္ရင္ ဟိုလို ေတြျဖစ္မလာႏိုင္ဘူးလား။ အို .. ဘာျဖစ္ျဖစ္ ဒီလိုျပတ္ျပတ္သားသား လုပ္ျဖစ္မွ ကိစၥျပတ္သြားမယ္။
စဥ္းစားဦးေနာ္။ ကိစၥျပတ္တယ္ ဆိုတာ ငါအခု စိတ္ထက္သန္ေန တုန္း ေျပာတဲ့စကား။ တကယ္ျပတ္ ဖုိ႔က်ေတာ့ အေျပာလြယ္ေပမယ့္ လက္ေတြ႕မွာ အငိုလြယ္ အ႐ိႈက္ခက္ သတဲ့။ အဲဒီလိုမ်ိဳး ျပႆနာေပါ့။ ဒါက အမ်ားနဲ႔မဟုတ္၊ မိမိတစ္ ေယာက္တည္း တက္ေနရတဲ့ ျပႆနာ။
ခုလိုႀကီးမားတဲ့ စီးပြားေရး၊ လူ မႈေရးျပႆနာေတြကုိ မေျပာပါနဲ႔ ေလ။ ဘာမဟုတ္တဲ့၊ အလြန္ကုိ ေသးႏုပ္လွတဲ့ ျပႆနာေလးေတြကို သာဓက ျပပါမယ္။
အခ်ိန္ေတြပုိေန အားေနလို႔ ကုိယ္တစ္ေယာက္တည္း ဘာလုပ္ရ မွန္းမသိ ပ်င္းေနရတဲ့အခ်ိန္၊ တန္ဖိုး ရိွရိွ အသံုးခ်ဖို႕ မလိုအပ္တဲ့ အခ်ိန္ ပုိကာလေတြ ရိွတတ္ၾကတယ္။ မိမိ ခင္တဲ့ သူငယ္ခ်င္း အိမ္တစ္အိမ္ကုိ သြားလည္ခ်င္တဲ့ ဆႏၵေပၚလာ တယ္။ သြားလည္လိုက္မယ္ေပါ့။ဒါေပမဲ့ ဒီေကာင္ႀကီးက ရိွခ်င္ မွရိွေနမွာ၊ သြားမေနပါနဲ႔ကြာ၊ မသြား ေတာ့ဘူး ဆံုးျဖတ္ၿပီးခါမွ စကား ေျပာခ်င္စိတ္က ျပန္ေပၚလာ ျပန္ တယ္။ ဒီေတာ့ သူမရိွေတာ့လည္း ျပန္လာလိုက္တာေပါ့။ သြားမယ္ ဆိုတဲ့စိတ္ ျဖစ္လာျပန္တယ္။ အျပင္ လွမ္းၾကည့္ေတာ့ ေနက ခ်စ္ခ်စ္ ေတာက္ပူလို႔၊ ဟာ.. သူမရိွလို႔ ျပန္လာရရင္ ေနက ဒီေလာက္ႀကီး ပူေနတာ။ အဲဒီလိုမ်ိဳး ဘာမဟုတ္တဲ့ အေသးအဖြဲျပႆနာမ်ိဳးကိုေျပာတာ၊ အစားအေသာက္နဲ႔လည္း အဲဒီလို ျပႆနာေလးေတြ တက္တတ္ေသး တာပဲမဟုတ္လား။ စားကလည္း စားခ်င္၊ ကုိယ့္ေရာဂါနဲ႔ကလည္း မတည့္၊ ျဖစ္ခ်င္ရာျဖစ္ ဇြတ္ စားမိလိုက္ၿပီးမွ ေရာဂါပဲ တိုးလာသလိုလို စိတ္က ျဖစ္လာ၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ စိတ္ အလိုလိုက္ရေကာင္းလားလို႔ ေနာင္တရ၊ ေဒါသျဖစ္။ ဒါေတြဟာကိုယ္တစ္ေယာက္ တည္းျဖစ္ေနရတဲ့ ျပႆနာ ေတြပဲ မဟုတ္လား။
မိမိ သိပ္ကုိ ခ်စ္ခင္ၿပီး သံေယာဇဥ္ ႀကီးရတဲ့ မိ သားစု၊ မိတ္ ေဆြေတြ အၾကားမွာ မထင္မွတ္ဘဲ ေၾကကြဲစရာ ခံျပင္းနာၾကည္းၿပီး တျမည့္ျမည့္ခံစားရတဲ့ အထင္အျမင္ လြဲမွားမႈေပၚမွာ အျပစ္ျမင္ၿပီး ေပၚ ေပါက္လာရတဲ့ ျပႆနာမ်ိဳးေတြ ရိွလာတတ္ၾကပါတယ္။
ခုိင္ၿမဲတဲ့ သံေယာဇဥ္အေႏွာင္ အဖြဲ႕ေတြ က်ိဳးပဲ့ျပတ္ေတာက္သြား ၾကရတဲ့အထိ ျပႆနာက တစ္စ တစ္စ ပိုပိုႀကီးထြားလာတတ္တယ္။ အေျဖမွန္ကုိ မေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ေသး သေရြ႕ သံသယအေပၚ သံသယ ဆင့္ၿပီး ေသကုန္ၾကတဲ့အထိ ဆက္ စပ္မရ ျဖစ္တတ္ၾကတဲ့ သာဓကေတြ ေလာကႀကီးမွာ အမ်ားႀကီးရိွၿပီးခဲ့ ၾကၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ ျပႆနာ ေပၚလာ ရင္ ျပႆနာစက္ကြင္းထဲမွာပါ ရိွ ေနၾကတဲ့ လူအားလံုးက ဒီျပႆနာ ကုိ ေခ်ဖ်က္ႏိုင္ၾကဖို႔၊ ခြင့္လႊတ္ႏိုင္ ၾကဖို႔ အသီးသီးတာဝန္ရိွၾကတယ္။ ႀကိဳးစားေခ်ဖ်က္ယူၾကပါ။
ဒီျပႆနာ စက္ကြင္းထဲမွာ ပါဝင္ေနၾကသူ အားလံုးက သူ တစ္ပါးအျပစ္ကုိခ်ည္း ပံုႀကီးခ်ဲ႕ ေတြး မေနဘဲ၊ သူတစ္ပါးအေပၚကုိ ခ်ည္း အျပစ္ေတြ တရစပ္ပံုဖို႔ မေနၾကဘဲ 'ငါကေကာ' ဆုိတဲ့ အေတြးမ်ိဳးကုိ ေတြးျဖစ္ေအာင္ေတြးယူၾကည့္လိုက္ပါ။
ငါ့ရဲ႕ ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္နဲ႔ မွားယြင္း မႈေတြကေရာ အခုျဖစ္ေပၚလာရတဲ့ ျပႆနာထဲမွာ အခ်ိဳးအစားအားျဖင့္ ဘယ္ေလာက္ပါဝင္ေနသလဲ ဆိုတဲ့ သံုးသပ္မႈမ်ိဳးကုိ မိမိကုိယ္မိမိ ႏွစ္ ကုိယ္ခြဲၿပီး သတၱိရိွရိွစစ္ေဆး သံုးသပ္ ၾကည့္လိုက္စမ္းပါ။ အဲဒီလို မငဲ့မညႇာ သံုးသပ္မႈရဲ႕ တန္ဖိုးႀကီးမားမႈကုိ လက္ေတြ႕ခံစားရပါလိမ့္မယ္။
ဥပမာ ခ်ိန္ခြင္တစ္ဖက္ေပၚ မွာ ထည့္ခ်ိန္တဲ့ အေလးခ်ိန္သိလိုတဲ့ ပစၥည္းရိွမယ္။ က်န္တစ္ဖက္ေပၚမွာ ေတာ့ အဆံုးအျဖတ္ေပးရမယ့္ အေလးေတြရိွေနမယ္။ မိမိ တစ္ပါးသူအေပၚ သံသ ယနဲ႔ စြပ္စြဲထားခ်က္နဲ႔ ျဖစ္ေပၚခံစား ေနရတဲ့ နာၾကည္းေနရမႈက (ပစၥည္း) ဆိုပါစုိ႔။ က်န္တစ္ဖက္မွာက သံသ ယကုိ ေခ်ဖ်က္ဖို႔၊ အာဃာတကုိ ပယ္ႏုတ္ႏုိင္ဖို႔ (အေလး)။ မိမိက အခ်ိန္တိုင္းျဖည့္ဖို႔ေနလို႔ (ပစၥည္း) အာဃာတအမုန္းေတြ ထည့္ထားတဲ့ ခ်ိန္ခြင္ဘက္မွာ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာထြက္ ေနတာ၊ အေလးသာေနတာက တစ္ေန႔ထက္ တစ္ေန႔ ဟုိးအဆံုးထိ ေစာင္းက်ေနၿပီေနာ္။ အမွန္တရားဘက္မွာ ခ်ိန္ခြင္ လွ်ာ လံုးဝကုိ မရိွေတာ့ဘူး။ အဲဒီလို တစ္ဖက္ေစာင္းနင္းႀကီး ျဖစ္ေနစမ္း ပါေစ။ ေစာေစာကေျပာခဲ့သလို မိမိ အျပစ္ အားနည္းခ်က္ကုိ မင့ဲမညႇာ သတိၱရိွရိွ ရွာေဖြႏိုင္ခဲ့လို႔ မိမိ အျပစ္ အားနည္းခ်က္ကုိ ဘြားခနဲ ေတြ႕လိုက္ၿပီဆိုတာနဲ႔...။
မိမိ ေန႔စဥ ္စုၿပံဳထည့္ေနခဲ့တဲ့ ခ်ိန္ခြက္ဘက္က(ပစၥည္း)အာဃာတ အမုန္းေတြကုိ ခ်ိန္ခြင္ေပၚကေန ဆြဲထုတ ္ယူခ်လိုက္သလိုမ်ိဳး ခ်ိန္ခြင္ လွ်ာဟာ အမွန္တရား (အေလး) ေတြ ထည့္ထားတဲ့ဘက္ကုိ တစ္မု ဟုတ္ခ်င္း ေရာက္ခ်သြားပါလိမ့္မယ္။
မိမိရင္ထဲက အာဃာတနဲ႔ အမုန္းတရား နာၾကည္းခံျပင္းမႈေတြ ဟာလည္း ခ်ိန္ခြင္ေပၚမွာ ထည့္ ထားတဲ့ ပစၥည္းေတြကုိ ဆြဲႏုတ္ယူ လုိက္သလို အျမန္ဆံုး ေပ်ာက္ကြယ္ ေပါ့ပါးသြားၿပီး မိမိတစ္ပါးသူေတြ အေပၚမွာ ထားရိွ စြပ္စြဲမိေနတဲ့ သံသယနဲ႔ အမုန္းတရားေတြ အစား ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ လံုးလံုးေထြးေထြး ယုယုယယ ရိွေနခဲ့ၾကစဥ္ အနစ္နာ ခံခဲ့ၾကပံုေတြ၊ ၾကင္နာခဲ့ၾကပံုေတြ စည္း႐ံုးခဲ့ၾကပံုေတြ စတဲ့ စတဲ့ ပံုရိပ္ ေတြ အလ်င္အျမန္ ထင္ဟပ္လာၿပီး သံေယာဇဥ္ေတြ ျပန္လည္ရွင္သန္ လာၾကပါလိမ့္မယ္ဆိုတာ ရဲရဲႀကီး ယံုၾကည္လိုက္ပါ။
အခန္းတစ္ခန္းထဲမွာ လူငါး ေယာက္တိတိရိွၾကမယ္။ အဲဒီလူ ငါးေယာက္ထဲကမွ လူတစ္ေယာက္ ကုိ ဒီအခန္းထဲမွာ လူ ဘယ္ႏွ ေယာက္ ရိွပါသလဲလို႔ ေရတြက္ခုိင္း ၿပီဆိုပါေတာ့။ ေရတြက္သူက (တစ္၊ ႏွစ္၊ သံုး၊ ေလး) ဆိုၿပီး စိတ္နဲ႔ ျဖစ္ ျဖစ္၊ ပါးစပ္က အသံထြက္ၿပီးျဖစ္ ျဖစ္ ေရတြက္ၿပီဆုိပါေတာ့။ ဒီအေျဖဟာ မွန္ပါရဲ႕လား။ ဒီအခန္းထဲမွာ ရိွေနၾကတဲ့ လူက ငါးေယာက္မဟုတ္ပါလား။ ဒီငါး ေယာက္ထဲကဘယ္သူ႕ကုိပဲေရတြက္ ခုိင္း ေရတြက္ခုိင္း (တစ္၊ ႏွစ္၊ သံုး၊ ေလး)ဆိုတဲ့ အေျဖသာ ရရိွေနသ ေရြ႕ အေျဖမွားပဲ ျဖစ္ေနမွာပါပဲ။ တစ္ေယာက္ေယာက္က (တစ္၊ ႏွစ္၊ သံုး၊ေလး၊ ငါး) ရယ္လို႔ အေျဖ ထြက္ေအာင္ ေရတြက္ျပႏိုင္မွသာ တိက် မွန္ကန္တဲ့ အေျဖမွန္ကုိရရိွလာ မွာျဖစ္ပါတယ္။အဲဒါဘာေၾကာင့္လဲ။ တစ္၊ ႏွစ္၊ သံုး၊ ေလးဆိုတဲ့ အေျဖကုိ ရေနသူေတြဟာ ဒီထဲမွာ သူ႕ကုိယ္သူ ထည့္မေရတြက္ၾကဘဲ က်န္လူေတြကိုသာ လက္ညႇိဳးထိုး အသားေပး ေရတြက္ေနခဲ့ၾကလို႔ပဲ မဟုတ္ပါလား။တစ္၊ ႏွစ္၊ သံုး၊ ေလး၊ (ငါး) ဆိုတဲ့ အေျဖမွန္ကုိရရိွသူက ဒီအခန္း ထဲမွာ ရိွေနတဲ၊့ ပါဝင္ေနတဲ့ သူ႕ကုိယ္ သူပါထည့္သြင္း ေရတြက္ႏိုင္ခဲ့လို႔ မွန္ကန္တိက်တဲ့ အေျဖကုိ ရရိွျခင္း ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အဓိကတင္ျပခ်င္တဲ့အေၾကာင္း က အဲဒါပါ။ ျပႆနာ တစ္စံုတစ္ရာ ေပၚလာတဲ့အခါမွာ မိမိပါ ဒီ ျပႆနာစက္ကြင္းထဲမွာရိွေန၊ ပါေန ခဲ့မယ္ဆုိရင္ မိမိဟာ ဘယ္ေထာင့္ ဘယ္ေနရာမွာ ရိွေန သလဲ။ မိမိရဲ႕ မွားယြင္းမႈ၊ ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္၊ ျပဳမွားမိတဲ့ အမွားေတြ၊ ဘယ္အခ်ိဳးအစားနဲ႔ ဒီ ျပႆနာေပၚလာေစဖို႔ ပါဝင္ေနခဲ့ သလဲဆိုတာေတြကို မိမိကုိယ္မိမိ ခြင့္ မလႊတ္ဘဲ၊ ေလွ်ာ့မတြက္ဘဲ သတၱိ ရိွရိွ ထည့္သြင္း စဥ္းစားဖုိ႔လိုပါတယ္။
ျပႆနာရဲ႕ အေျဖမွန္ဟာ အလင္းအားနဲ႔အတူတူပါပဲ။ အလင္း အားေကာင္းေလေလ၊ အေမွာင္ထု လြင့္ျပယ္ရေလ မဟုတ္လား။ အေျဖ မွန္ရလာတာနဲ႔ အမွ် ထင္ျမင္လြဲမွား မႈက ႀကီးထြားလာေနၾကတဲ့ အမုန္း တရား၊ အာဃာတတရားေတြ အျမန္ဆံုး ကြယ္ေပ်ာက္လြင့္ျပယ္ ကုန္ၾကရၿပီး၊ သူတို႔ရဲ႕ ေအာက္မွာ ငုပ္လွ်ိဳး တိမ္ျမဳပ္ေနခဲ့ၾကရတဲ့ ေမတၱာ အေႏွာင္အဖြဲ႕ခုိင္ၿမဲတ့ဲ သံေယာဇဥ္ ေတြဟာ ျပန္လည္ရွင္သန္ႏိုးထ လာၾကမွာ ဧကန္မုခ် ျဖစ္ပါတယ္။ ေပ်ာက္ဆံုးေနခဲ့တဲ့ အဖိုးထိုက္ ရတနာေတြဆိုတာ ဘယ္အခ်ိန္၊ ဘယ္ကာလမွာပဲ ျပန္ေတြ႕ေတြ႕ တန္ဖိုး နိမ့္က်မသြားပါဘူး။ မိတ္ ေကာင္းေဆြေကာင္း၊ ေဆြေကာင္း မ်ိဳးေကာင္းေတြ ဆံုး႐ႈံး ၾကရတာဟာ ရတနာပစၥည္းဆံုးရတာထက္ နစ္ နာဆံုး႐ႈံးမႈ ႀကီးမားပါတယ္။
အေဆြခင္ပြန္းေကာင္းေတြ မဆံုး႐ႈံးၾကရေအာင္ အေျဖမွန္ကုိ ရွာၾကပါ။ မိမိကုိယ္မိမိ ဘယ္ေတာ့မွ အျပစ္ထဲက ဖယ္မေတြးပါနဲ႔။ ၾကည္လင္ေအးျမၿပီး စူးရွ ထက္ျမက္တဲ့ အျမင္အာ႐ံုကုိ ရရိွခ်င္ ရင္ သူတစ္ပါးရဲ႕ မ်က္စိကုိ မ်က္စဥ္း သြားခတ္ဖို႔ မႀကိဳးစားပါနဲ႔။ အခ်ည္း ႏွီးသာျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ မိမိမ်က္စိကုိသာ မ်က္စဥ္းခတ္ ပါ။ အစြမ္းထက္တဲ့ မ်က္စဥ္းေကာင္း ကုိ ခတ္ႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားပါ။
**ကာတြန္းျမင့္သိန္း**
ေပၚျပဴလာ(အတြဲ-၁၃/အမွတ္-၇)
**From-ေမမြန္ေက်ာ္**
ဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္ အခါက လင္ကုိ ေျမြကိုက္၊ သားကုိ စြန္ခ်ီ လင္ေသသား ဆံုး အပူမီးေတြ ဟုန္းဟုန္း ေတာက္ အဝတ္ကုိယ္မွာ မ ကပ္ႏိုင္ေအာင္ထိသြက္သြက္ခါ ႐ူး သြပ္သြားရရွာတဲ့ အပူသည္ မေလး ပဋာစာရီ အေၾကာင္းကုိ ၾကားနာ ဖတ္႐ႈဖူးၾကမွာပါပဲ။
ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားက ပဋာစာရီကုိ တရားေရေအး တိုက္ ေကြၽးရာမွာ ထိေရာက္မႈရိွေအာင္ သာဓကေဆာင္ႏိုင္ဖို႔ ပဋာစာရီကုိ လူမေသဖူးေသးတဲ့ အိမ္က မုန္ညင္း ဆီ အရွာခိုင္းခဲ့တယ္ေလ။ လူမေသဖူးတဲ့ အိမ္ရယ္လို႔ ရိွမွ မရိွတာ။ လူမေသဖူးတဲ့ အိမ္က မုန္ညင္းဆီ ရွာမရခဲ့ဘူးေပါ့။ အဲဒီ သေဘာနဲ႔ ထပ္တူလိုပါပဲ။
ျပႆနာနဲ႔ ကင္းတဲ့လူ၊ ျပႆ နာမရိွတဲ့လူဆိုတာ ဘယ္မွာရိွႏိုင္မွာ လဲ။ အသင္းအဖြဲ႕၊ လူ႔အသိုင္းအဝိုင္း၊ ေဆြမ်ိဳးမိသားစု အသုိက္အၿမံဳေတြ ၾကားမွာ ေပၚလာရတဲ့ ျပႆနာဆို တာ လူအမ်ားနဲ႔မို႔ထားလိုက္ပါ။ လူ အမ်ိဳးမ်ိဳး စိတ္အေထြေထ ြလို႔ဆိုထား တာပဲ။ အေထြေထြ ဆိုကတည္းကုိ က ကြဲျပားမႈမတူတာေတြ ရိွေနၿပီ။ မတူညီျခင္းဟာ ျပႆနာရဲ႕အစ မတူညီၾကလို႔ျဖစ္တာ သဘာဝ တရားပဲ။
သူတစ္ပါး မပါ၊ မိမိတစ္ဦး တစ္ေယာက္တည္းမွာေရာ ျပႆ နာက ကင္းရဲ႕လား။ ဒိြဟ စိတ္နဲ႔ အၿမဲလိုလို ျပႆနာနဲ႔ ရင္ဆုိင္ ေနၾကရတာပါပဲ။ ဒီကိစၥကုိ ငါလုပ္ ရမယ္။ လုပ္ကို လုပ္မွျဖစ္မယ္။ ဟာ .. ငါ လုပ္လို႔မျဖစ္ေသးပါဘူး။ ငါဒီလိုႀကီး လုပ္ခ်လိုက္ရင္ ဟိုလို ေတြျဖစ္မလာႏိုင္ဘူးလား။ အို .. ဘာျဖစ္ျဖစ္ ဒီလိုျပတ္ျပတ္သားသား လုပ္ျဖစ္မွ ကိစၥျပတ္သြားမယ္။
စဥ္းစားဦးေနာ္။ ကိစၥျပတ္တယ္ ဆိုတာ ငါအခု စိတ္ထက္သန္ေန တုန္း ေျပာတဲ့စကား။ တကယ္ျပတ္ ဖုိ႔က်ေတာ့ အေျပာလြယ္ေပမယ့္ လက္ေတြ႕မွာ အငိုလြယ္ အ႐ိႈက္ခက္ သတဲ့။ အဲဒီလိုမ်ိဳး ျပႆနာေပါ့။ ဒါက အမ်ားနဲ႔မဟုတ္၊ မိမိတစ္ ေယာက္တည္း တက္ေနရတဲ့ ျပႆနာ။
ခုလိုႀကီးမားတဲ့ စီးပြားေရး၊ လူ မႈေရးျပႆနာေတြကုိ မေျပာပါနဲ႔ ေလ။ ဘာမဟုတ္တဲ့၊ အလြန္ကုိ ေသးႏုပ္လွတဲ့ ျပႆနာေလးေတြကို သာဓက ျပပါမယ္။
အခ်ိန္ေတြပုိေန အားေနလို႔ ကုိယ္တစ္ေယာက္တည္း ဘာလုပ္ရ မွန္းမသိ ပ်င္းေနရတဲ့အခ်ိန္၊ တန္ဖိုး ရိွရိွ အသံုးခ်ဖို႕ မလိုအပ္တဲ့ အခ်ိန္ ပုိကာလေတြ ရိွတတ္ၾကတယ္။ မိမိ ခင္တဲ့ သူငယ္ခ်င္း အိမ္တစ္အိမ္ကုိ သြားလည္ခ်င္တဲ့ ဆႏၵေပၚလာ တယ္။ သြားလည္လိုက္မယ္ေပါ့။ဒါေပမဲ့ ဒီေကာင္ႀကီးက ရိွခ်င္ မွရိွေနမွာ၊ သြားမေနပါနဲ႔ကြာ၊ မသြား ေတာ့ဘူး ဆံုးျဖတ္ၿပီးခါမွ စကား ေျပာခ်င္စိတ္က ျပန္ေပၚလာ ျပန္ တယ္။ ဒီေတာ့ သူမရိွေတာ့လည္း ျပန္လာလိုက္တာေပါ့။ သြားမယ္ ဆိုတဲ့စိတ္ ျဖစ္လာျပန္တယ္။ အျပင္ လွမ္းၾကည့္ေတာ့ ေနက ခ်စ္ခ်စ္ ေတာက္ပူလို႔၊ ဟာ.. သူမရိွလို႔ ျပန္လာရရင္ ေနက ဒီေလာက္ႀကီး ပူေနတာ။ အဲဒီလိုမ်ိဳး ဘာမဟုတ္တဲ့ အေသးအဖြဲျပႆနာမ်ိဳးကိုေျပာတာ၊ အစားအေသာက္နဲ႔လည္း အဲဒီလို ျပႆနာေလးေတြ တက္တတ္ေသး တာပဲမဟုတ္လား။ စားကလည္း စားခ်င္၊ ကုိယ့္ေရာဂါနဲ႔ကလည္း မတည့္၊ ျဖစ္ခ်င္ရာျဖစ္ ဇြတ္ စားမိလိုက္ၿပီးမွ ေရာဂါပဲ တိုးလာသလိုလို စိတ္က ျဖစ္လာ၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ စိတ္ အလိုလိုက္ရေကာင္းလားလို႔ ေနာင္တရ၊ ေဒါသျဖစ္။ ဒါေတြဟာကိုယ္တစ္ေယာက္ တည္းျဖစ္ေနရတဲ့ ျပႆနာ ေတြပဲ မဟုတ္လား။
မိမိ သိပ္ကုိ ခ်စ္ခင္ၿပီး သံေယာဇဥ္ ႀကီးရတဲ့ မိ သားစု၊ မိတ္ ေဆြေတြ အၾကားမွာ မထင္မွတ္ဘဲ ေၾကကြဲစရာ ခံျပင္းနာၾကည္းၿပီး တျမည့္ျမည့္ခံစားရတဲ့ အထင္အျမင္ လြဲမွားမႈေပၚမွာ အျပစ္ျမင္ၿပီး ေပၚ ေပါက္လာရတဲ့ ျပႆနာမ်ိဳးေတြ ရိွလာတတ္ၾကပါတယ္။
ခုိင္ၿမဲတဲ့ သံေယာဇဥ္အေႏွာင္ အဖြဲ႕ေတြ က်ိဳးပဲ့ျပတ္ေတာက္သြား ၾကရတဲ့အထိ ျပႆနာက တစ္စ တစ္စ ပိုပိုႀကီးထြားလာတတ္တယ္။ အေျဖမွန္ကုိ မေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ေသး သေရြ႕ သံသယအေပၚ သံသယ ဆင့္ၿပီး ေသကုန္ၾကတဲ့အထိ ဆက္ စပ္မရ ျဖစ္တတ္ၾကတဲ့ သာဓကေတြ ေလာကႀကီးမွာ အမ်ားႀကီးရိွၿပီးခဲ့ ၾကၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ ျပႆနာ ေပၚလာ ရင္ ျပႆနာစက္ကြင္းထဲမွာပါ ရိွ ေနၾကတဲ့ လူအားလံုးက ဒီျပႆနာ ကုိ ေခ်ဖ်က္ႏိုင္ၾကဖို႔၊ ခြင့္လႊတ္ႏိုင္ ၾကဖို႔ အသီးသီးတာဝန္ရိွၾကတယ္။ ႀကိဳးစားေခ်ဖ်က္ယူၾကပါ။
ဒီျပႆနာ စက္ကြင္းထဲမွာ ပါဝင္ေနၾကသူ အားလံုးက သူ တစ္ပါးအျပစ္ကုိခ်ည္း ပံုႀကီးခ်ဲ႕ ေတြး မေနဘဲ၊ သူတစ္ပါးအေပၚကုိ ခ်ည္း အျပစ္ေတြ တရစပ္ပံုဖို႔ မေနၾကဘဲ 'ငါကေကာ' ဆုိတဲ့ အေတြးမ်ိဳးကုိ ေတြးျဖစ္ေအာင္ေတြးယူၾကည့္လိုက္ပါ။
ငါ့ရဲ႕ ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္နဲ႔ မွားယြင္း မႈေတြကေရာ အခုျဖစ္ေပၚလာရတဲ့ ျပႆနာထဲမွာ အခ်ိဳးအစားအားျဖင့္ ဘယ္ေလာက္ပါဝင္ေနသလဲ ဆိုတဲ့ သံုးသပ္မႈမ်ိဳးကုိ မိမိကုိယ္မိမိ ႏွစ္ ကုိယ္ခြဲၿပီး သတၱိရိွရိွစစ္ေဆး သံုးသပ္ ၾကည့္လိုက္စမ္းပါ။ အဲဒီလို မငဲ့မညႇာ သံုးသပ္မႈရဲ႕ တန္ဖိုးႀကီးမားမႈကုိ လက္ေတြ႕ခံစားရပါလိမ့္မယ္။
ဥပမာ ခ်ိန္ခြင္တစ္ဖက္ေပၚ မွာ ထည့္ခ်ိန္တဲ့ အေလးခ်ိန္သိလိုတဲ့ ပစၥည္းရိွမယ္။ က်န္တစ္ဖက္ေပၚမွာ ေတာ့ အဆံုးအျဖတ္ေပးရမယ့္ အေလးေတြရိွေနမယ္။ မိမိ တစ္ပါးသူအေပၚ သံသ ယနဲ႔ စြပ္စြဲထားခ်က္နဲ႔ ျဖစ္ေပၚခံစား ေနရတဲ့ နာၾကည္းေနရမႈက (ပစၥည္း) ဆိုပါစုိ႔။ က်န္တစ္ဖက္မွာက သံသ ယကုိ ေခ်ဖ်က္ဖို႔၊ အာဃာတကုိ ပယ္ႏုတ္ႏုိင္ဖို႔ (အေလး)။ မိမိက အခ်ိန္တိုင္းျဖည့္ဖို႔ေနလို႔ (ပစၥည္း) အာဃာတအမုန္းေတြ ထည့္ထားတဲ့ ခ်ိန္ခြင္ဘက္မွာ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာထြက္ ေနတာ၊ အေလးသာေနတာက တစ္ေန႔ထက္ တစ္ေန႔ ဟုိးအဆံုးထိ ေစာင္းက်ေနၿပီေနာ္။ အမွန္တရားဘက္မွာ ခ်ိန္ခြင္ လွ်ာ လံုးဝကုိ မရိွေတာ့ဘူး။ အဲဒီလို တစ္ဖက္ေစာင္းနင္းႀကီး ျဖစ္ေနစမ္း ပါေစ။ ေစာေစာကေျပာခဲ့သလို မိမိ အျပစ္ အားနည္းခ်က္ကုိ မင့ဲမညႇာ သတိၱရိွရိွ ရွာေဖြႏိုင္ခဲ့လို႔ မိမိ အျပစ္ အားနည္းခ်က္ကုိ ဘြားခနဲ ေတြ႕လိုက္ၿပီဆိုတာနဲ႔...။
မိမိ ေန႔စဥ ္စုၿပံဳထည့္ေနခဲ့တဲ့ ခ်ိန္ခြက္ဘက္က(ပစၥည္း)အာဃာတ အမုန္းေတြကုိ ခ်ိန္ခြင္ေပၚကေန ဆြဲထုတ ္ယူခ်လိုက္သလိုမ်ိဳး ခ်ိန္ခြင္ လွ်ာဟာ အမွန္တရား (အေလး) ေတြ ထည့္ထားတဲ့ဘက္ကုိ တစ္မု ဟုတ္ခ်င္း ေရာက္ခ်သြားပါလိမ့္မယ္။
မိမိရင္ထဲက အာဃာတနဲ႔ အမုန္းတရား နာၾကည္းခံျပင္းမႈေတြ ဟာလည္း ခ်ိန္ခြင္ေပၚမွာ ထည့္ ထားတဲ့ ပစၥည္းေတြကုိ ဆြဲႏုတ္ယူ လုိက္သလို အျမန္ဆံုး ေပ်ာက္ကြယ္ ေပါ့ပါးသြားၿပီး မိမိတစ္ပါးသူေတြ အေပၚမွာ ထားရိွ စြပ္စြဲမိေနတဲ့ သံသယနဲ႔ အမုန္းတရားေတြ အစား ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ လံုးလံုးေထြးေထြး ယုယုယယ ရိွေနခဲ့ၾကစဥ္ အနစ္နာ ခံခဲ့ၾကပံုေတြ၊ ၾကင္နာခဲ့ၾကပံုေတြ စည္း႐ံုးခဲ့ၾကပံုေတြ စတဲ့ စတဲ့ ပံုရိပ္ ေတြ အလ်င္အျမန္ ထင္ဟပ္လာၿပီး သံေယာဇဥ္ေတြ ျပန္လည္ရွင္သန္ လာၾကပါလိမ့္မယ္ဆိုတာ ရဲရဲႀကီး ယံုၾကည္လိုက္ပါ။
အခန္းတစ္ခန္းထဲမွာ လူငါး ေယာက္တိတိရိွၾကမယ္။ အဲဒီလူ ငါးေယာက္ထဲကမွ လူတစ္ေယာက္ ကုိ ဒီအခန္းထဲမွာ လူ ဘယ္ႏွ ေယာက္ ရိွပါသလဲလို႔ ေရတြက္ခုိင္း ၿပီဆိုပါေတာ့။ ေရတြက္သူက (တစ္၊ ႏွစ္၊ သံုး၊ ေလး) ဆိုၿပီး စိတ္နဲ႔ ျဖစ္ ျဖစ္၊ ပါးစပ္က အသံထြက္ၿပီးျဖစ္ ျဖစ္ ေရတြက္ၿပီဆုိပါေတာ့။ ဒီအေျဖဟာ မွန္ပါရဲ႕လား။ ဒီအခန္းထဲမွာ ရိွေနၾကတဲ့ လူက ငါးေယာက္မဟုတ္ပါလား။ ဒီငါး ေယာက္ထဲကဘယ္သူ႕ကုိပဲေရတြက္ ခုိင္း ေရတြက္ခုိင္း (တစ္၊ ႏွစ္၊ သံုး၊ ေလး)ဆိုတဲ့ အေျဖသာ ရရိွေနသ ေရြ႕ အေျဖမွားပဲ ျဖစ္ေနမွာပါပဲ။ တစ္ေယာက္ေယာက္က (တစ္၊ ႏွစ္၊ သံုး၊ေလး၊ ငါး) ရယ္လို႔ အေျဖ ထြက္ေအာင္ ေရတြက္ျပႏိုင္မွသာ တိက် မွန္ကန္တဲ့ အေျဖမွန္ကုိရရိွလာ မွာျဖစ္ပါတယ္။အဲဒါဘာေၾကာင့္လဲ။ တစ္၊ ႏွစ္၊ သံုး၊ ေလးဆိုတဲ့ အေျဖကုိ ရေနသူေတြဟာ ဒီထဲမွာ သူ႕ကုိယ္သူ ထည့္မေရတြက္ၾကဘဲ က်န္လူေတြကိုသာ လက္ညႇိဳးထိုး အသားေပး ေရတြက္ေနခဲ့ၾကလို႔ပဲ မဟုတ္ပါလား။တစ္၊ ႏွစ္၊ သံုး၊ ေလး၊ (ငါး) ဆိုတဲ့ အေျဖမွန္ကုိရရိွသူက ဒီအခန္း ထဲမွာ ရိွေနတဲ၊့ ပါဝင္ေနတဲ့ သူ႕ကုိယ္ သူပါထည့္သြင္း ေရတြက္ႏိုင္ခဲ့လို႔ မွန္ကန္တိက်တဲ့ အေျဖကုိ ရရိွျခင္း ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အဓိကတင္ျပခ်င္တဲ့အေၾကာင္း က အဲဒါပါ။ ျပႆနာ တစ္စံုတစ္ရာ ေပၚလာတဲ့အခါမွာ မိမိပါ ဒီ ျပႆနာစက္ကြင္းထဲမွာရိွေန၊ ပါေန ခဲ့မယ္ဆုိရင္ မိမိဟာ ဘယ္ေထာင့္ ဘယ္ေနရာမွာ ရိွေန သလဲ။ မိမိရဲ႕ မွားယြင္းမႈ၊ ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္၊ ျပဳမွားမိတဲ့ အမွားေတြ၊ ဘယ္အခ်ိဳးအစားနဲ႔ ဒီ ျပႆနာေပၚလာေစဖို႔ ပါဝင္ေနခဲ့ သလဲဆိုတာေတြကို မိမိကုိယ္မိမိ ခြင့္ မလႊတ္ဘဲ၊ ေလွ်ာ့မတြက္ဘဲ သတၱိ ရိွရိွ ထည့္သြင္း စဥ္းစားဖုိ႔လိုပါတယ္။
ျပႆနာရဲ႕ အေျဖမွန္ဟာ အလင္းအားနဲ႔အတူတူပါပဲ။ အလင္း အားေကာင္းေလေလ၊ အေမွာင္ထု လြင့္ျပယ္ရေလ မဟုတ္လား။ အေျဖ မွန္ရလာတာနဲ႔ အမွ် ထင္ျမင္လြဲမွား မႈက ႀကီးထြားလာေနၾကတဲ့ အမုန္း တရား၊ အာဃာတတရားေတြ အျမန္ဆံုး ကြယ္ေပ်ာက္လြင့္ျပယ္ ကုန္ၾကရၿပီး၊ သူတို႔ရဲ႕ ေအာက္မွာ ငုပ္လွ်ိဳး တိမ္ျမဳပ္ေနခဲ့ၾကရတဲ့ ေမတၱာ အေႏွာင္အဖြဲ႕ခုိင္ၿမဲတ့ဲ သံေယာဇဥ္ ေတြဟာ ျပန္လည္ရွင္သန္ႏိုးထ လာၾကမွာ ဧကန္မုခ် ျဖစ္ပါတယ္။ ေပ်ာက္ဆံုးေနခဲ့တဲ့ အဖိုးထိုက္ ရတနာေတြဆိုတာ ဘယ္အခ်ိန္၊ ဘယ္ကာလမွာပဲ ျပန္ေတြ႕ေတြ႕ တန္ဖိုး နိမ့္က်မသြားပါဘူး။ မိတ္ ေကာင္းေဆြေကာင္း၊ ေဆြေကာင္း မ်ိဳးေကာင္းေတြ ဆံုး႐ႈံး ၾကရတာဟာ ရတနာပစၥည္းဆံုးရတာထက္ နစ္ နာဆံုး႐ႈံးမႈ ႀကီးမားပါတယ္။
အေဆြခင္ပြန္းေကာင္းေတြ မဆံုး႐ႈံးၾကရေအာင္ အေျဖမွန္ကုိ ရွာၾကပါ။ မိမိကုိယ္မိမိ ဘယ္ေတာ့မွ အျပစ္ထဲက ဖယ္မေတြးပါနဲ႔။ ၾကည္လင္ေအးျမၿပီး စူးရွ ထက္ျမက္တဲ့ အျမင္အာ႐ံုကုိ ရရိွခ်င္ ရင္ သူတစ္ပါးရဲ႕ မ်က္စိကုိ မ်က္စဥ္း သြားခတ္ဖို႔ မႀကိဳးစားပါနဲ႔။ အခ်ည္း ႏွီးသာျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ မိမိမ်က္စိကုိသာ မ်က္စဥ္းခတ္ ပါ။ အစြမ္းထက္တဲ့ မ်က္စဥ္းေကာင္း ကုိ ခတ္ႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားပါ။
**ကာတြန္းျမင့္သိန္း**
ေပၚျပဴလာ(အတြဲ-၁၃/အမွတ္-၇)
**From-ေမမြန္ေက်ာ္**
No comments:
Post a Comment