ခ်မ္းသာျခင္းအေၾကာင္းသိလိုပါတယ္။
ခ်မ္းသာျခင္း အပုိင္းသုံးပုိင္းရိွတယ္။
၁။ ရုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာခ်မ္းသာျခင္း (စိတ္ခ်မ္းသာခ်င္မွ ခ်မ္းသာမယ္)
၂။စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာခ်မ္းသာျခင္း(ရုပ္ဝတၳဳ ခ်မ္းသာခ်င္မွခ်မ္းသာမယ္)
၃။ရုပ္ပိုင္းေရာ စိတ္ပိုင္းေရာ ႏွစ္မ်ိဳစလုံးခ်မ္းသာျခင္း။ တုိ႕ပါ--
လူေတြၾကိဳးစားေနတာက ရုပ္ဝတၳဳပိုင္းခ်မ္းသာျခင္း ေငြေၾကး ၊တိုက္တာ၊ ကား၊ လူ႕အသုံးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ား၊ လက္ဝတ္လက္စား ရတနာမ်ား ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္ေအာင္ၾကိဳးစားစုေဆာင္း ၾကတတ္ပါတယ္။ လူသားတစ္ေယာက္အေနနဲ႕ ကိုယ့္ဘဝခ်မ္းသာဖို႕ ကိုယ့္အသိုင္းအဝန္းေလး ျပည့္စုံေစဖို႕ ရွာၾကေဖြၾက စုၾကေဆာင္းၾက မွန္ပါတယ္။ သမာအာဇီဝနဲ႕ စုေဆာင္းရွာေဖြျခင္းမွန္သမွ် ဘယ္ေလာက္ပမာဏမ်ားမ်ား ေလာဘ လို႕သတ္မွတ္္လို႕မရပါဘူး။ ဥစၥာဓနေတြကို မိမိပိုင္ဆိုင္ဖို႕ ပတ္ဝန္းက်င္နဲ႕ ထိေတြ႕ရာ ပတ္သတ္ရာ လူအားလုံးကို အက်ိဳးစီးပြားေလွ်ာ့နည္းနစ္နာေအာင္ အႏိုင္ျပဳေနရင္ေတာ့ ဘယ္ေလာက္ပမာဏနည္းနည္း ေလာဘလို႕သတ္မွတ္ရမွာပဲျဖစ္တယ္။
ရုပ္ဝတၳဳ ခ်မ္းသာတာနဲ႕ စိတ္ခ်မ္းသာတာ ဘယ္အရာကျမတ္သလဲ။
ဗုဒၶရဲ႕ အယူဝါဒအရေတာ့ စိတ္၏ခ်မ္းသာျခင္းကသာ ပိုျမင့္ျမတ္တန္ဖိုးရွိတယ္လို႕ယူဆရမွာပါပဲ။
ဘာေၾကာင့္အဲဒါကို ဗုဒၶအယူဝါဒလုိ႕ ေျပာလိုရတာလဲ။
ဗုဒၶက အိမ္ေရွ႕စံပါ။ ေနာင္ဘုရင္ျဖစ္မယ့္သူပါ။ သူ႕မွာ ရုပ္ဝတၳဳပိုင္းလိုေလေသးမရွိ ျပည့္စုံမွာကိုေတာ့ ယုံမွားဖြယ္မရွိပါဘူး။ အဲဒီရုပ္ဝတၳဳေတြကို ဘာျဖစ္လို႕ စြန္႕လႊတ္ျပီးေတာထြက္တရားအားထုတ္တာလဲ။ အဲဒီရုပ္ဝတၳဳဟာ စိတ္၏ခ်မး္သာျခင္းကို အျပည့္အဝမေပးစြမ္းႏိုင္ယုံတင္မကပဲ စိတ္ထားမတတ္ရင္ စိတ္၏ဒုကၡျဖစ္ရာ အေၾကာင္းရင္းေတာင္ျဖစ္ေစႏုိင္တယ္။
ဒါဆိုရင္ စိတ္ခ်မ္းသာဖို႕ ရုပ္ဝတၳဳေတြ စြန္႕လႊတ္ရမယ္ေပါ့။
ဟင့္အင္း အဲဒီလိုလဲ မဆုိလိုပါဘူး။ လုံးဝစြန္႕လႊတ္ရမယ္လို႕မေျပာလိုပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီရုပ္ဝတၳဳေတြအေပၚ တြယ္မက္ေနတဲ့ တဏွာ စြဲလမ္းမႈ ခင္တြယ္မႈ ကိုေတာ့ လုံးဝျဖတ္ထားႏိုင္ရင္ အေကာင္းဆုံးစိတ္ခ်မ္းသာမႈရမွာအမွန္ပါ။ (ဥပမာဆိုပါေတာ့) ကိုယ္ဝယ္ထားတဲ့ကားေလး မေတာ္တဆ တုိက္မိသြားတယ္။ သုံးမရေအာင္ ပ်က္စီးပိန္ရႈံ႕သြားတယ္။ အဲဒီကားအေပၚ ကိုယ္က တြယ္တာလြန္း မက္ေမာလြန္း စြဲလမ္းလြန္းရင္ စိတ္ဆင္းရဲမႈ အားၾကီးမွာပဲ။ ဒီကားေလးအေပၚမွာ နဂိုထဲက စြဲလမ္းမက္ေမာ တြယ္တာတာေတြ ၾကိဳျပီး တရားသေဘာနဲ႕ ဆင္ျခင္ထားမယ္ဆိုရင္ တကယ္လက္ေတြ႕ ေတြ႔ၾကဳံလာတဲ့အခါ စိတ္ဆင္းရဲမႈနည္းပါးမွာပဲ ။ ဒီသေဘာပါ။
စိတ္ခ်မ္းသာဖို႕အတြက္ ရုပ္ဝတၳဳေတြ စြန္႕ျပီး ေတာထြက္ တရားအားထုတ္ရမွာလား။
ပုထုဇဥ္တစ္ေယာက္အတြက္ေတာ့ စိတ္ခ်မ္းသာ ကိုယ္ခ်မ္းသာျဖစ္ဖုိ႕အတြက္ ေတာထြက္စရာမလိုပါဘူး။ တြယ္မက္တဲ့သေဘာသဘာဝျဖစ္တဲ့တဏွာကိုသတ္ဖို႕အတြက္ အျမဲတဲ့အနိစၥ သေဘာ ။ဆင္းရဲတဲ့ ဒုကၡရဲ႕သေဘာ။ ကုိယ္ျဖစ္ခ်င္သလုိ မျဖစ္ႏုိင္တဲ့ အစုိးမရတဲ့ အနတၱသေဘာေတြကို အျမဲမျပတ္ႏွလုံးသြင္း ဆင္ျခင္ျပီး လိုခ်င္တဲ့ေလာဘကို ေပးကမ္းျခင္းဒါန နဲ႕သတ္။ ပူေလာင္တဲ့ေဒါသကို ေအးျမတဲ့ေမတၱာနဲ႕သတ္။ မျမင္တဲ့အေမွာင္ေမာဟကို ဥာဏ္ပညာအလင္း ဝိပသ၁နာနဲ႕သတ္။ အဲဒီလိုေျပာလို႕ ေလာကီအက်ိဳးစီးပြားကို မရွာနဲ႕လို႕ေျပာတာမဟုတ္ဘူး။ ေလာကီစီးပြားဥစၥာကို သမာအာဇီဝ နဲ႕သာဆိုရင္ ဇြဲ ၊လုံ႕လ၊ ဝီရီယ အားကုန္သုံးျပီးရွာ။ ရွာလို႕ရရင္ သုံးသင့္တာကိုသုံး။ လႈသင့္တာကိုလႈ။ ေပးကမ္းခ်ီးျမွင့္သင့္တာကိုေပးကမ္း။ ရလာတဲ့ဥစၥာအေပၚမွာ လုံးဝစြဲလမ္းဖက္တြယ္မထားနဲ႕။
ဒီေနရာမွာ ကိုးရီးုယားဇာတ္လမ္းတြဲထဲက ဇာတ္ဝင္ခန္းေလးတစ္ခုကို အမွတ္ရမိတယ္။ သားအမိႏွစ္ေယာက္ အဖုိးတန္တဲ့ အသားဟင္းေတြ မစားစဖူးစားၾကရတယ္။ သားလုပ္တဲ့သူက စားျပီးမၾကာခင္ပဲ ဗိုက္နာလုိ႕ အိမ္သာတတ္ခ်င္လာတယ္။ အစာေဟာင္းစြန္႕ခ်င္တယ္။ မိခင္လုပ္တဲ့သူက စားထားတာဘာမွမၾကာေသးဘူး ခ်က္ခ်င္းျပန္စြန္႕မထုတ္နဲ႕ ႏွေျမာစရာေကာင္းတယ္ဆိုျပီး အတင္းေအာင့္ခိုင္း ထားတယ္။ ေနာက္ဆုံးမထိမ္းႏိုင္ေတာ့ပဲ ေဘာင္းဘီထဲ ထြက္က်ကုန္တယ္။
ဟာသ သေဘာနဲ႕တင္ျပထားေပမယ့္ လူေတြလဲ ဒီလိုပါပဲ။ ကုိယ့္ဆီဝင္လာဖို႕ပဲၾကိဳးစားၾကျပီး ကိုယ့္ဆီက ျပန္ထြက္ဖို႕ေတာ့အတင္းပဲ တားဆီးပိတ္ပင္တတ္ၾကတယ္။ဒီေတာ့ မျဖစ္သင့္တာေတြ ျဖစ္ကုန္တာေပါ့။ ဝင္လာတာကိုလည္း လက္ခံပါ ။ ထြက္သင့္တာကိုလည္းခြင့္ျပဳပါ။ ဒါမွေလာကၾကီးျငိမ္းခ်မ္းမွာပါ။
ရုပ္ဝတၳဳပိုင္းျဖစ္တဲ့ ပစၥည္း ဥစၥာ ေရႊ ေငြ ရတနာ ခ်မ္းသာဖို႕ နည္းလမ္းရွိသလား။
ၾကီးပြားေရး အၾကံေပးစာအုပ္ေတြ အမ်ားၾကီးထြက္ေနပါတယ္။ ဖတ္ၾကည့္ပါ။ နည္းလမ္းေတြအမ်ားၾကီးပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ နည္းလမ္းဟာ နည္းလမ္းပဲျဖစ္ေနမွာပါ။ ဒီနည္းလမ္းကုိ လိုက္နာက်င့္ၾကံတဲ့ ဇြဲ ၊ လုံ႕လ၊ ဝီရီယ၊ ပညာ ၊ယုံၾကည္မႈ ၊ခံယူခ်က္၊ စိတ္အားထက္သန္မႈ စတဲ့ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးေတြ ရွိမွ ေအာင္ျမင္ခ်မ္းသာမွာပါ။ အဲဒီအရည္အေသြးေတြဟာ လူတိုင္းမွာ မရွိႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ လူတိုင္းနည္းလမ္းသိရုံနဲ႕ မခ်မ္းသာတာပါ။ နည္းလမ္းထက္ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးက အဓိကက်တယ္လို႕ ထင္ပါတယ္။ နည္းလမ္းက ၂၀ % ဆိုရင္ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးက ၈၀% ပါ။ ဆရာေဖျမင့္ဘာသာျပန္ထားတဲ့ ေဘဘီလုံက အခ်မ္းသာဆုံးပုဂၢိဳလ္ ဆိုတဲ့ၾကီးပြားေရးစာအုပ္ကို ညႊန္းခ်င္ပါတယ္။
စိတ္ခ်မ္းသာဖို႕ေကာ နည္းလမ္းရွိလား။
အလားတူပါပဲ။ ဗုဒၶရဲ႕တရားေတာ္ေတြဟာ စိတ္ခ်မ္းသာဖို႕ လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြအမ်ားၾကီးပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ သံသရာအဆက္ဆက္က စြဲျမဲစြာ တည္ရွိေနတဲ့ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ အထုံေတြေၾကာင့္ လူတိုင္းေတာ့ ဗုဒၶရဲ႕ တရားေတာ္ေတြကို သိရွိခံစား က်င့္ၾကံႏိုင္ၾကမွာမဟုတ္ပါဘူး။
ခ်မ္းသာျခင္း မွာ စိတ္လည္းခ်မ္းသာတယ္ လူလဲခ်မ္းသာတယ္ ဆုိရင္ အျမတ္ဆုံးပဲလို႕ဆိုလိုတာလား။
ေလာကီ ပုထုဇဥ္ဘဝမွာေတာ့ ဒါကုိ အျမင့္ဆုံး အျမတ္ဆုံးလို႔သတ္မွတ္မယ္ဆိုရင္ သတ္မွတ္လို႕ရပါတယ္။
၁။ ။ဥစၥာပစၥည္းေတြကို သမာအာဇီဝက်က် ၾကိဳးစားျပီးရွာမယ္။ ဒါေပမယ့္ ရလာတဲ့အခါေတာ့ တြယ္မက္ဖက္တြယ္မထားဘူး။ ေပးသင့္တာေပးမယ္။ သုံးသင့္တာသုံးမယ္။ လႈသင့္တာလႈမယ္။ အဲဒီစကားစုမွာ``သင့္`` ဆိုတဲ့စကားက ေတာ္ေတာ္အေရးပါတယ္။ ငယ္ငယ္က ကုေဋ ၈၀ သူေ႒းသား ပုံျပင္ထဲကလို မေပးသင့္ မသုံးသင့္ မလႈသင့္တာေတြ လုပ္လို႕ မြဲျပီးေသတာဟာ ပညာဆိုတဲ့ အေကာင္းအဆုိး မခြဲျခားတတ္လို႕ပဲ။
၂။ ။အရာအားလုံးဟာ မတည္ျမဲတဲ့ အနိစၥသေဘာ ကိုယ့္အလုိက် ထိမ္းခ်ဳပ္စီမံလို႕ မရႏိုင္တဲ့ သခၤါရသေဘာ ေတြကို မျပတ္ဆင္ျခင္ျပီး စိတ္ခံစားခ်က္အတြက္ ႏွလုံးသားကိုခံစစ္ျပင္ထားရပါမယ္။ ဒါမွေလာကဓံတရားနဲ႕ ၾကံဳေတြ႕တဲ့အခါ မတုန္လႈပ္ပဲခံႏိုင္ရည္ရွိတဲ့သူျဖစ္မွာပါ။ အနိစၥ ဒုကၡ
အနတၱ တုိ႕ကို ႏွလုံးသြင္းဆင္ျခင္တာနဲ႕ ေတာင္စိတဳ္ခ်မ္းသူမႈ ရေစႏိုင္ပါတယ္။
၃။ ။ ကိုယ္နဲ႕ ရင္းႏွီးခင္မင္တဲ့သူကုိ ကူညီလိုက္ရင္ ဝမ္းသာတယ္။ ဒုကၡေရာက္ေနတဲ့သူကို ကိုယ္ကကူညီ လိုက္ရရင္ သူဝမ္းသာသြားတာကိုၾကည့္ျပီး ကိုယ္လဲစိတ္ခ်မ္းသာတယ္။ ယုတ္စြအဆုံး ဆာေလာင္ေနတဲ့ တိရိစၦာန္တစ္ေကာင္ကို အစာေၾကြးလိုက္ရရင္ေတာင္ ၾကည္ႏူးတယ္။
ကုိယ္ေလးစားရတဲ့သူကို ကန္ေတာ့လုိက္ရရင္ ပီတိျဖစ္တယ္။ ဒါေတြဟာ စိတ္ခံစားခ်က္ စိတ္၏ခ်မ္းသာျခင္း အတြက္ ေဆးဝါးေတြပဲ။ အဲဒီလို စိတ္သြားတိုင္း ကို္ယ္ပါဖို႕ကလည္း ရုပ္ဝတဳၳပစၥည္း ကိုယ့္မွာရွိဖို႕ လုိေသးတာပဲ။ ရုပ္ဝတၳဳခ်မ္းသာျပီး စိတ္ေကာင္းႏွလုံးေကာင္းမရွိရင္ ေရာ ဒီခံစားခ်က္စိတ္ခ်မ္းသာမႈမ်ိဳး မရႏိုင္ျပန္ဘူး။
ဒါေၾကာင့္ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါးလုံးခ်မ္းသာဖို႕ဆိုရင္ ရုပ္ဝတၳဳခ်မ္းသာဖို႕လည္းလိုတယ္။ စိတ္ေကာင္းေစတနာေကာင္းရွိဖို႕လဲလိုတယ္။ ေနာက္ျပီး အေကာင္းျမင္ဝါဒ လညး္ရွိသင့္တယ္။ ဟုတ္တယ္မဟုတ္လား။
Written by ko soe naing
ခ်မ္းသာျခင္းအေၾကာင္းသိလိုပါတယ္။
ခ်မ္းသာျခင္း အပုိင္းသုံးပုိင္းရိွတယ္။
၁။ ရုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာခ်မ္းသာျခင္း (စိတ္ခ်မ္းသာခ်င္မွ ခ်မ္းသာမယ္)
၂။စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာခ်မ္းသာျခင္း(ရုပ္ဝတၳဳ ခ်မ္းသာခ်င္မွခ်မ္းသာမယ္)
၃။ရုပ္ပိုင္းေရာ စိတ္ပိုင္းေရာ ႏွစ္မ်ိဳစလုံးခ်မ္းသာျခင္း။ တုိ႕ပါ--
လူေတြၾကိဳးစားေနတာက ရုပ္ဝတၳဳပိုင္းခ်မ္းသာျခင္း ေငြေၾကး ၊တိုက္တာ၊ ကား၊ လူ႕အသုံးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ား၊ လက္ဝတ္လက္စား ရတနာမ်ား ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္ေအာင္ၾကိဳးစားစုေဆာင္း ၾကတတ္ပါတယ္။ လူသားတစ္ေယာက္အေနနဲ႕ ကိုယ့္ဘဝခ်မ္းသာဖို႕ ကိုယ့္အသိုင္းအဝန္းေလး ျပည့္စုံေစဖို႕ ရွာၾကေဖြၾက စုၾကေဆာင္းၾက မွန္ပါတယ္။ သမာအာဇီဝနဲ႕ စုေဆာင္းရွာေဖြျခင္းမွန္သမွ် ဘယ္ေလာက္ပမာဏမ်ားမ်ား ေလာဘ လို႕သတ္မွတ္္လို႕မရပါဘူး။ ဥစၥာဓနေတြကို မိမိပိုင္ဆိုင္ဖို႕ ပတ္ဝန္းက်င္နဲ႕ ထိေတြ႕ရာ ပတ္သတ္ရာ လူအားလုံးကို အက်ိဳးစီးပြားေလွ်ာ့နည္းနစ္နာေအာင္ အႏိုင္ျပဳေနရင္ေတာ့ ဘယ္ေလာက္ပမာဏနည္းနည္း ေလာဘလို႕သတ္မွတ္ရမွာပဲျဖစ္တယ္။
ရုပ္ဝတၳဳ ခ်မ္းသာတာနဲ႕ စိတ္ခ်မ္းသာတာ ဘယ္အရာကျမတ္သလဲ။
ဗုဒၶရဲ႕ အယူဝါဒအရေတာ့ စိတ္၏ခ်မ္းသာျခင္းကသာ ပိုျမင့္ျမတ္တန္ဖိုးရွိတယ္လို႕ယူဆရမွာပါပဲ။
ဘာေၾကာင့္အဲဒါကို ဗုဒၶအယူဝါဒလုိ႕ ေျပာလိုရတာလဲ။
ဗုဒၶက အိမ္ေရွ႕စံပါ။ ေနာင္ဘုရင္ျဖစ္မယ့္သူပါ။ သူ႕မွာ ရုပ္ဝတၳဳပိုင္းလိုေလေသးမရွိ ျပည့္စုံမွာကိုေတာ့ ယုံမွားဖြယ္မရွိပါဘူး။ အဲဒီရုပ္ဝတၳဳေတြကို ဘာျဖစ္လို႕ စြန္႕လႊတ္ျပီးေတာထြက္တရားအားထုတ္တာလဲ။ အဲဒီရုပ္ဝတၳဳဟာ စိတ္၏ခ်မး္သာျခင္းကို အျပည့္အဝမေပးစြမ္းႏိုင္ယုံတင္မကပဲ စိတ္ထားမတတ္ရင္ စိတ္၏ဒုကၡျဖစ္ရာ အေၾကာင္းရင္းေတာင္ျဖစ္ေစႏုိင္တယ္။
ဒါဆိုရင္ စိတ္ခ်မ္းသာဖို႕ ရုပ္ဝတၳဳေတြ စြန္႕လႊတ္ရမယ္ေပါ့။
ဟင့္အင္း အဲဒီလိုလဲ မဆုိလိုပါဘူး။ လုံးဝစြန္႕လႊတ္ရမယ္လို႕မေျပာလိုပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီရုပ္ဝတၳဳေတြအေပၚ တြယ္မက္ေနတဲ့ တဏွာ စြဲလမ္းမႈ ခင္တြယ္မႈ ကိုေတာ့ လုံးဝျဖတ္ထားႏိုင္ရင္ အေကာင္းဆုံးစိတ္ခ်မ္းသာမႈရမွာအမွန္ပါ။ (ဥပမာဆိုပါေတာ့) ကိုယ္ဝယ္ထားတဲ့ကားေလး မေတာ္တဆ တုိက္မိသြားတယ္။ သုံးမရေအာင္ ပ်က္စီးပိန္ရႈံ႕သြားတယ္။ အဲဒီကားအေပၚ ကိုယ္က တြယ္တာလြန္း မက္ေမာလြန္း စြဲလမ္းလြန္းရင္ စိတ္ဆင္းရဲမႈ အားၾကီးမွာပဲ။ ဒီကားေလးအေပၚမွာ နဂိုထဲက စြဲလမ္းမက္ေမာ တြယ္တာတာေတြ ၾကိဳျပီး တရားသေဘာနဲ႕ ဆင္ျခင္ထားမယ္ဆိုရင္ တကယ္လက္ေတြ႕ ေတြ႔ၾကဳံလာတဲ့အခါ စိတ္ဆင္းရဲမႈနည္းပါးမွာပဲ ။ ဒီသေဘာပါ။
စိတ္ခ်မ္းသာဖို႕အတြက္ ရုပ္ဝတၳဳေတြ စြန္႕ျပီး ေတာထြက္ တရားအားထုတ္ရမွာလား။
ပုထုဇဥ္တစ္ေယာက္အတြက္ေတာ့ စိတ္ခ်မ္းသာ ကိုယ္ခ်မ္းသာျဖစ္ဖုိ႕အတြက္ ေတာထြက္စရာမလိုပါဘူး။ တြယ္မက္တဲ့သေဘာသဘာဝျဖစ္တဲ့တဏွာကိုသတ္ဖို႕အတြက္ အျမဲတဲ့အနိစၥ သေဘာ ။ဆင္းရဲတဲ့ ဒုကၡရဲ႕သေဘာ။ ကုိယ္ျဖစ္ခ်င္သလုိ မျဖစ္ႏုိင္တဲ့ အစုိးမရတဲ့ အနတၱသေဘာေတြကို အျမဲမျပတ္ႏွလုံးသြင္း ဆင္ျခင္ျပီး လိုခ်င္တဲ့ေလာဘကို ေပးကမ္းျခင္းဒါန နဲ႕သတ္။ ပူေလာင္တဲ့ေဒါသကို ေအးျမတဲ့ေမတၱာနဲ႕သတ္။ မျမင္တဲ့အေမွာင္ေမာဟကို ဥာဏ္ပညာအလင္း ဝိပသ၁နာနဲ႕သတ္။ အဲဒီလိုေျပာလို႕ ေလာကီအက်ိဳးစီးပြားကို မရွာနဲ႕လို႕ေျပာတာမဟုတ္ဘူး။ ေလာကီစီးပြားဥစၥာကို သမာအာဇီဝ နဲ႕သာဆိုရင္ ဇြဲ ၊လုံ႕လ၊ ဝီရီယ အားကုန္သုံးျပီးရွာ။ ရွာလို႕ရရင္ သုံးသင့္တာကိုသုံး။ လႈသင့္တာကိုလႈ။ ေပးကမ္းခ်ီးျမွင့္သင့္တာကိုေပးကမ္း။ ရလာတဲ့ဥစၥာအေပၚမွာ လုံးဝစြဲလမ္းဖက္တြယ္မထားနဲ႕။
ဒီေနရာမွာ ကိုးရီးုယားဇာတ္လမ္းတြဲထဲက ဇာတ္ဝင္ခန္းေလးတစ္ခုကို အမွတ္ရမိတယ္။ သားအမိႏွစ္ေယာက္ အဖုိးတန္တဲ့ အသားဟင္းေတြ မစားစဖူးစားၾကရတယ္။ သားလုပ္တဲ့သူက စားျပီးမၾကာခင္ပဲ ဗိုက္နာလုိ႕ အိမ္သာတတ္ခ်င္လာတယ္။ အစာေဟာင္းစြန္႕ခ်င္တယ္။ မိခင္လုပ္တဲ့သူက စားထားတာဘာမွမၾကာေသးဘူး ခ်က္ခ်င္းျပန္စြန္႕မထုတ္နဲ႕ ႏွေျမာစရာေကာင္းတယ္ဆိုျပီး အတင္းေအာင့္ခိုင္း ထားတယ္။ ေနာက္ဆုံးမထိမ္းႏိုင္ေတာ့ပဲ ေဘာင္းဘီထဲ ထြက္က်ကုန္တယ္။
ဟာသ သေဘာနဲ႕တင္ျပထားေပမယ့္ လူေတြလဲ ဒီလိုပါပဲ။ ကုိယ့္ဆီဝင္လာဖို႕ပဲၾကိဳးစားၾကျပီး ကိုယ့္ဆီက ျပန္ထြက္ဖို႕ေတာ့အတင္းပဲ တားဆီးပိတ္ပင္တတ္ၾကတယ္။ဒီေတာ့ မျဖစ္သင့္တာေတြ ျဖစ္ကုန္တာေပါ့။ ဝင္လာတာကိုလည္း လက္ခံပါ ။ ထြက္သင့္တာကိုလည္းခြင့္ျပဳပါ။ ဒါမွေလာကၾကီးျငိမ္းခ်မ္းမွာပါ။
ရုပ္ဝတၳဳပိုင္းျဖစ္တဲ့ ပစၥည္း ဥစၥာ ေရႊ ေငြ ရတနာ ခ်မ္းသာဖို႕ နည္းလမ္းရွိသလား။
ၾကီးပြားေရး အၾကံေပးစာအုပ္ေတြ အမ်ားၾကီးထြက္ေနပါတယ္။ ဖတ္ၾကည့္ပါ။ နည္းလမ္းေတြအမ်ားၾကီးပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ နည္းလမ္းဟာ နည္းလမ္းပဲျဖစ္ေနမွာပါ။ ဒီနည္းလမ္းကုိ လိုက္နာက်င့္ၾကံတဲ့ ဇြဲ ၊ လုံ႕လ၊ ဝီရီယ၊ ပညာ ၊ယုံၾကည္မႈ ၊ခံယူခ်က္၊ စိတ္အားထက္သန္မႈ စတဲ့ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးေတြ ရွိမွ ေအာင္ျမင္ခ်မ္းသာမွာပါ။ အဲဒီအရည္အေသြးေတြဟာ လူတိုင္းမွာ မရွိႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ လူတိုင္းနည္းလမ္းသိရုံနဲ႕ မခ်မ္းသာတာပါ။ နည္းလမ္းထက္ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးက အဓိကက်တယ္လို႕ ထင္ပါတယ္။ နည္းလမ္းက ၂၀ % ဆိုရင္ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးက ၈၀% ပါ။ ဆရာေဖျမင့္ဘာသာျပန္ထားတဲ့ ေဘဘီလုံက အခ်မ္းသာဆုံးပုဂၢိဳလ္ ဆိုတဲ့ၾကီးပြားေရးစာအုပ္ကို ညႊန္းခ်င္ပါတယ္။
စိတ္ခ်မ္းသာဖို႕ေကာ နည္းလမ္းရွိလား။
အလားတူပါပဲ။ ဗုဒၶရဲ႕တရားေတာ္ေတြဟာ စိတ္ခ်မ္းသာဖို႕ လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြအမ်ားၾကီးပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ သံသရာအဆက္ဆက္က စြဲျမဲစြာ တည္ရွိေနတဲ့ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ အထုံေတြေၾကာင့္ လူတိုင္းေတာ့ ဗုဒၶရဲ႕ တရားေတာ္ေတြကို သိရွိခံစား က်င့္ၾကံႏိုင္ၾကမွာမဟုတ္ပါဘူး။
ခ်မ္းသာျခင္း မွာ စိတ္လည္းခ်မ္းသာတယ္ လူလဲခ်မ္းသာတယ္ ဆုိရင္ အျမတ္ဆုံးပဲလို႕ဆိုလိုတာလား။
ေလာကီ ပုထုဇဥ္ဘဝမွာေတာ့ ဒါကုိ အျမင့္ဆုံး အျမတ္ဆုံးလို႔သတ္မွတ္မယ္ဆိုရင္ သတ္မွတ္လို႕ရပါတယ္။
၁။ ။ဥစၥာပစၥည္းေတြကို သမာအာဇီဝက်က် ၾကိဳးစားျပီးရွာမယ္။ ဒါေပမယ့္ ရလာတဲ့အခါေတာ့ တြယ္မက္ဖက္တြယ္မထားဘူး။ ေပးသင့္တာေပးမယ္။ သုံးသင့္တာသုံးမယ္။ လႈသင့္တာလႈမယ္။ အဲဒီစကားစုမွာ``သင့္`` ဆိုတဲ့စကားက ေတာ္ေတာ္အေရးပါတယ္။ ငယ္ငယ္က ကုေဋ ၈၀ သူေ႒းသား ပုံျပင္ထဲကလို မေပးသင့္ မသုံးသင့္ မလႈသင့္တာေတြ လုပ္လို႕ မြဲျပီးေသတာဟာ ပညာဆိုတဲ့ အေကာင္းအဆုိး မခြဲျခားတတ္လို႕ပဲ။
၂။ ။အရာအားလုံးဟာ မတည္ျမဲတဲ့ အနိစၥသေဘာ ကိုယ့္အလုိက် ထိမ္းခ်ဳပ္စီမံလို႕ မရႏိုင္တဲ့ သခၤါရသေဘာ ေတြကို မျပတ္ဆင္ျခင္ျပီး စိတ္ခံစားခ်က္အတြက္ ႏွလုံးသားကိုခံစစ္ျပင္ထားရပါမယ္။ ဒါမွေလာကဓံတရားနဲ႕ ၾကံဳေတြ႕တဲ့အခါ မတုန္လႈပ္ပဲခံႏိုင္ရည္ရွိတဲ့သူျဖစ္မွာပါ။ အနိစၥ ဒုကၡ
အနတၱ တုိ႕ကို ႏွလုံးသြင္းဆင္ျခင္တာနဲ႕ ေတာင္စိတဳ္ခ်မ္းသူမႈ ရေစႏိုင္ပါတယ္။
၃။ ။ ကိုယ္နဲ႕ ရင္းႏွီးခင္မင္တဲ့သူကုိ ကူညီလိုက္ရင္ ဝမ္းသာတယ္။ ဒုကၡေရာက္ေနတဲ့သူကို ကိုယ္ကကူညီ လိုက္ရရင္ သူဝမ္းသာသြားတာကိုၾကည့္ျပီး ကိုယ္လဲစိတ္ခ်မ္းသာတယ္။ ယုတ္စြအဆုံး ဆာေလာင္ေနတဲ့ တိရိစၦာန္တစ္ေကာင္ကို အစာေၾကြးလိုက္ရရင္ေတာင္ ၾကည္ႏူးတယ္။
ကုိယ္ေလးစားရတဲ့သူကို ကန္ေတာ့လုိက္ရရင္ ပီတိျဖစ္တယ္။ ဒါေတြဟာ စိတ္ခံစားခ်က္ စိတ္၏ခ်မ္းသာျခင္း အတြက္ ေဆးဝါးေတြပဲ။ အဲဒီလို စိတ္သြားတိုင္း ကို္ယ္ပါဖို႕ကလည္း ရုပ္ဝတဳၳပစၥည္း ကိုယ့္မွာရွိဖို႕ လုိေသးတာပဲ။ ရုပ္ဝတၳဳခ်မ္းသာျပီး စိတ္ေကာင္းႏွလုံးေကာင္းမရွိရင္ ေရာ ဒီခံစားခ်က္စိတ္ခ်မ္းသာမႈမ်ိဳး မရႏိုင္ျပန္ဘူး။
ဒါေၾကာင့္ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါးလုံးခ်မ္းသာဖို႕ဆိုရင္ ရုပ္ဝတၳဳခ်မ္းသာဖို႕လည္းလိုတယ္။ စိတ္ေကာင္းေစတနာေကာင္းရွိဖို႕လဲလိုတယ္။ ေနာက္ျပီး အေကာင္းျမင္ဝါဒ လညး္ရွိသင့္တယ္။ ဟုတ္တယ္မဟုတ္လား။
Written by ko soe naing
No comments:
Post a Comment