
ဒြိဟ…။ ဒြိဟဆိုတာ ဘာမ်ားလဲ။ စိတ္ႏွစ္ခြလား။ လမ္းႏွစ္မႊာလား။ မေထြးႏိုင္ မမ်ဳိႏိုင္လား။ ဆီတ၀င္း၀င္း သဲတရွပ္ရွပ္လား။ ႏွလံုးသားနဲ႔ ဦးေႏွာက္လား။ စဥ္းစားရင္း `ဒြိဟ´ ဟာ ဒြိဟျဖစ္စရာ ျဖစ္လာတယ္။ ဒါဆို `က်င့္၀တ္´ ဆိုတာကေရာ ဘာလဲ။ ငါးပါးသီလလား။ ပဉာတ္ေတာ္ ဆယ္ပါလား။ လိုင္းကားေပၚ ေဆးလိပ္မေသာက္ရတာလား။ လူေတြစားမယ့္ သားငါးတိရိစၧာန္ေတြကို အနာအက်င္မရွိေအာင္ `ေပၚ´ (သတ္ျဖတ္) ရျခင္းလား။ က်င့္၀တ္ကို ဘယ္သူေတြက သတ္မွတ္ၿပီး ဘယ္သူေတြက အတည္ျပဳ လက္မွတ္ေရးထိုးထားသလဲ။ ကမၻာဦးေက်ာက္စာတိုင္ေပၚမွာ ေရးထြင္းထားပါသလား။ စဥ္းစားရင္း က်င့္၀တ္ဟာ ခါးေပၚက ကြင္းလံုးကၽြတ္က်သြားတယ္။ ဒီလို ခပ္႐ႈပ္႐ႈပ္ အေၾကာင္းအရာႏွစ္ခု သမေအာင္ ေရာေမႊထားတဲ့ `က်င့္၀တ္ဆိုင္ရာ ဒြိဟ´ (Moral Dilemma) အေၾကာင္းကို အနည္းငယ္မွ် တီးေခါက္ၾကည့္ပါမယ္။
တစ္ခါတုန္းက ပင္လယ္ျပင္ႀကီးမွာ သေဘၤာတစ္စင္း ရြက္လႊင့္လာခဲ့တယ္။ ကံမေကာင္းစြာပဲ သေဘၤာဟာ ေရခဲေတာင္နဲ႔ တိုက္မိၿပီး ဗိုုက္ေပါက္သြားခဲ့ပါတယ္။ ပိုၿပီးအျဖစ္ဆိုးတာက လူ (၇) ေယာက္သာ တင္ေဆာင္ႏိုင္တဲ့ အသက္ကယ္ေလွကေလး တစ္စင္းထဲ ရွိၿပီး အသက္ရွင္က်န္ရစ္သူက (၃၀) ေက်ာ္ေတာင္ ျဖစ္ေနခဲ့တယ္။ အဲဒီ ေလွကေလးတစ္စင္းေပၚမွာ လူ (၃၀) ေက်ာ္ မဆံ့မျပဲ စုျပံဳေနၾကပါတယ္။ ရာသီဥတုကလည္း ဆိုးရြားေနလို႔ ဆက္လက္ ခရီးဆက္ႏိုင္ဖို႔ဆိုရင္ အသက္ကယ္ေလွကို ေပါ့သြားေအာင္ လုပ္မွျဖစ္ေတာ့မယ္။ ဒီလိုမွမဟုတ္ရင္ အသက္ကယ္ေလွပါ နစ္ၿပီး ရွိသမွ်လူအားလံုး ပင္လယ္ေအာက္ ေခါင္းခ်ရဖို႔သာ ရွိေတာ့တယ္။ အဲဒီအခါမွာ သေဘၤာမာလိန္မွဴးက ဒီလိုအေျခအေနမွာ လုပ္သင့္တဲ့ကိစၥက လူတခ်ဳိ႕ကို ေလွေပၚက ကန္ခ်ဖို႔ပဲလို႔ ဆင္ေျခေပးပါတယ္။ ဒါဆို ဘယ္သူေတြကို ကန္ခ်မလဲ။ လူႀကီးလူေကာင္းေတြပီပီ အမ်ဳိးသမီးေတြနဲ႔ ကေလးေတြကို ဦးစားေပး ကန္ခ်မလား။ ရာသီဥတုက ဆိုးေနတယ္။ ေလွ၀န္ေပါ့သြားရင္ေတာင္ အားေကာင္းေမာင္းသန္ ေယာက်္ားႀကီးေတြ ၀ိုင္းေလွာ္မွ ကယ္သူေပၚဖို႔ ေမွ်ာ္လင့္ႏိုင္မယ့္ အေျခအေနမ်ဳိး ျဖစ္ေနတယ္။ ဒီလိုသာဆိုရင္ ကန္ခ်ခံရတဲ့သူေတြက သနားစရာ ေကာင္းမေနဘူးလား။ သူတို႔အတြက္ မွ်တပါ့မလား။ မာလိန္မွဴးရဲ႕ ဆင္ေျခက ကန္ခ်ခံရတဲ့လူေတြအတြက္ မမွ်တဘူးလို႔ မဆိုႏိုင္ပါဘူးတဲ့။ ဘာျဖစ္လို႔ဆို သူတို႔ဟာ ကန္ခ်ခံရရ၊ မခံရရ ေသမွာက ေသမွာပဲ ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ပါတဲ့။ ေလွေပၚဆက္ေနလည္း ေလွနစ္ၿပီး ေသၾကရမွာပဲဆိုေတာ့ သူတို႔အေနနဲ႔က မထူးျခားလွပါဘူး။ ဆက္ေတြးၾကည့္ရေအာင္။
မာလိန္မွဴးအေနနဲ႔ ဘာမွမလုပ္ဘဲ လက္ပိုက္ၾကည့္ေနခဲ့မယ္ဆိုရင္ အသက္ရွင္ႏိုင္ေခ်ရွိတဲ့ လူတခ်ဳိ႕ရဲ႕ ေသဆံုးမႈအတြက္ သူ႔မွာ တာ၀န္ရွိေနပါတယ္။ လူတခ်ဳိ႕ကေတာ့ မာလိန္မွဴးရဲ႕ ဆင္ေျခကို ကန္႔ကြက္ပါတယ္။ သူတို႔အလိုအရ ဒီတုိင္းပဲေနၿပီး အားလံုးေသသြားခဲ့ရင္ ဒီေသဆံုးမႈအတြက္ ဘယ္သူ႔မွာမွ တာ၀န္မရွိေတာ့ပါဘူး။ အျခားတစ္ဘက္မွာ အားႏြဲ႕သူတခ်ဳိ႕ကို ေရထဲကန္ခ်ၿပီး လူတခ်ဳိ႕ကို ကယ္တင္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ရင္ ေသဆံုးသူေတြအတြက္ `တာ၀န္ရွိမႈ´ (Responsibility) ဟာ မာလိန္မွဴးရဲ႕ ငယ္ထိပ္ေပၚ ေရာက္ရွိလာပါၿပီ။ ဒီအေျခအေနဟာ ဘာမွမလုပ္ဘဲ အားလံုးေသသြားတာထက္ကို ပိုဆိုးတယ္လို႔ သူတို႔က အေၾကာင္းျပပါတယ္။
မာလိန္မွဴးအေနနဲ႔ လူတခ်ဳိ႕ရဲ႕ အသက္ကို `တာ၀န္ရွိမႈ´ ကို ေပးၿပီး ၀ယ္ယူူရမယ့္ အေနအထား ျဖစ္ပါတယ္။ `အမွန္´ နဲ႔ `အေကာင္း´ လြန္ဆြဲေနရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ထိုမာလိန္မွဴးဟာ `အမွန္´ ကို အႏိုင္ေပးလုိက္ၿပီး ေလွေပၚက အားအနည္းဆံုးလူအခ်ဳိ႕ကို ေရထဲကန္ခ်ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ပါတယ္။
ေရွ႕ဆက္ ရုန္းကန္ရဦးမယ့္ခရီးဟာ ၾကမ္းတမ္းတဲ့အတြက္ အားေကာင္းေမာင္းသန္ေတြပဲ က်န္ေနမွ အသက္ရွင္ဖို႔ ေမွ်ာ္လင့္ႏိုင္မွာပါ။ ဒီလိုနဲ႔ အမ်ဳိးသမီးနဲ႔ ကေလးေတြကို ပလံုစီၿပီး စေတးပစ္လိုက္တယ္ဆိုပါေတာ့။ အေျခအေနအရ မဲလိပ္ႏႈိက္ၿပီး ဆံုးျဖတ္ေနရမွာမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲကိုး။ ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့ အဆံုးမရွိတဲ့ ပင္လယ္ျပင္ႀကီးထဲ အားသြန္ခြန္စိုက္ ေလွာ္ခတ္ရင္း ေမခလာမဟုတ္ဘဲ `ဟယ္လီေကာ္ပတာ´ (Helicopter) [-] လာကယ္လို႔ အသက္ခ်မ္းသာရာရသြားခဲ့တယ္။ ဒါနဲ႔တစ္ဆက္တည္း အမွန္တရား ျမတ္ႏိုးသူ မာလိန္မွဴးႀကီးလည္း လူသတ္တရားခံအျဖစ္ တရား႐ံုးေရာက္သြားခဲ့ပါတယ္။ သူကယ္ဆယ္ခဲ့တဲ့ လူေတြအတြက္ ေပး၀ယ္ခဲ့တဲ့ တာ၀န္ရွိမႈကို သူျပန္ေပးဆပ္ရေတာ့မယ္။
ဒီ ဇာတ္လမ္းေလးဟာ ၁၈၄၂ ခုႏွစ္ခုႏွစ္က တကယ္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ျဖစ္ရပ္မွန္ တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ (မူရင္းမွာေတာ့ အားအနည္းဆံုးလူမ်ားလို႔ပဲ ပါပါတယ္။ အမ်ဳိးသမီးနဲ႔ ကေလးေတြ ကို ကၽြန္ေတာ္က စိတ္ကူးနဲ႔ျဖည့္စြက္ၿပီး ကန္ခ်လိုက္ပါတယ္ :P) `က်င့္၀တ္ဆိုင္ရာ ဒြိဟ´ နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဥပမာမ်ားစြာရွိတဲ့အထဲက ထင္ရွားလွတဲ့ ဥပမာတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ က်င့္၀တ္ဒြိဟအတြက္ သာဓကေပါင္းမ်ားစြာ ရွိေပမယ့္ `ဒြိဟ´ လို႔ ဆိုထားတဲ့အတြက္ (မွန္ကန္ေကာင္းမြန္ေသာ) အေျဖတစ္ခုကိုေတာ့ ေတြ႕ရလိမ့္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ႏွလံုးသားနဲ႔ ဦးေႏွာက္၊ အမွန္တရားနဲ႔ ေကာင္းျမတ္ျခင္းတရားတို႔ ထိပ္တိုက္တိုးၿပီး သူေသကိုယ္ေသ သတ္ရတဲ့ ရက္စက္လွတဲ့ ဗိုလ္လုပြဲတစ္ရပ္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ အထက္မွာ ဆိုခဲ့သလို ဒီေနရာမွာ က်င့္၀တ္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ လူ႔က်င့္၀တ္ကို ဘယ္စံနဲ႔ တိုင္းထြာမလဲ၊ ဘယ္တရားေတာ္နဲ႔ အေျခတည္ၿပီး ဆံုးျဖတ္မလဲ ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းဟာ အလြန္ စဥ္းစားစရာေကာင္းပါတယ္။ စာအုပ္ေတြထဲမွာပါတဲ့ က်င့္၀တ္ စံခ်ိန္စံညႊန္းေတြနဲ႔ တိုင္းထြာဆံုးျဖတ္လို႔ လံုေလာက္ပါသလား။ တခ်ဳိ႕ကိုကယ္ဖို႔ တခ်ဳိ႕ကို ေသခိုင္းၿပီး တာ၀န္ယူလိုက္မလား။

ဒါဆိုရင္ အၾကင္နာတရားကင္းမဲ့သူဘ၀ ေရာက္ရမယ္။ ဒါမွမဟုတ္ မွ်တသြားေအာင္ အသက္ရွင္မယ့္သူ တခ်ဳိ႕ကိုပါ ေသေစလိုက္မလား။ တာ၀န္ေတာ့ကင္းပါတယ္၊ မွန္ကန္တဲ့လုပ္ရပ္လို႔ေတာ့ မဆိုႏိုင္ေတာ့ျပန္ဘူး။ [*] ဒီလို `အေပါက္က်ဥ္း´ အေျခအေနမ်ဳိးမွာ ဘယ္ ဘုရားေဟာတရားကို အားကိုးရပါမလဲ။ အထက္က မာလိန္မွဴးရဲ႕အမႈကို ဆံုးျဖတ္ရမယ့္ ဂ်ဴရီလူႀကီးမင္းေနရာမွာဆိုရင္ မိတ္ေဆြေရာ ဘယ္လို ဆံုးျဖတ္မလဲ။ ကၽြန္ေတာ့္မွာေတာ့ ကိုယ့္က်င့္ဒြိဟအတြက္ ႀကိဳတင္ေရြးခ်ယ္ထားမႈတစ္ခု ရွိမေနဘူး။ ဒါေပမဲ့ ထင္ျမင္ခ်က္ တခ်ဳိ႕ေတာ့ ရွိတယ္။ (ပံုျပင္အရ ေျပာရရင္) အမွန္တရားဘက္ေတာ္သားေတြ ႐ံုးေရာက္ဂတ္ေရာက္ ျဖစ္တတ္တယ္။ ေကာင္းျမတ္ျခင္းတရား လက္ကိုင္ထားရင္ ေရနစ္တတ္တယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ေပါ့၊ လူ႔အသက္ဟာ တန္ဖိုးတစ္စံုတစ္ရာေတာ့ ရွိေနတယ္လို႔ မဆိုႏိုင္ဘူးလား…။
**ေတဇာ (လေရာင္လမ္း)**
Ref: Moral Dilemmas: Overcrowded lifeboat
[-] စကားလွေအာင္ ေရးထားျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ ပထမဦးဆံုး “ဟယ္လီေကာ္ပတာ” သည္ ႏွစ္ဆယ္ရာစု ဦးပိုင္း (၁၉၀၇, ၁၉၂၄) မွ ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ Source: About.com
[*] ဒါကို မွန္ကန္ပါတယ္လို႔ ဇြတ္ျငင္းခ်င္သူမ်ား အထက္က ဇာတ္လမ္းေလးကိုပဲ ကမၻာႀကီးေရလႊမ္းလို႔ ေလွကေလးနဲ႔ ေျပးရတယ္လို႔ သေဘာထားၿပီး စဥ္းစားၾကည့္ပါ။ ကမၻာေပၚ ရွိသမွ်လူေတြအားလံုး ေရေအာက္ေရာက္သြားလို႔ လူသားမ်ဳိးႏြယ္ အသက္ဆက္ဖို႔ ေနာက္ဆံုး အခြင့္အလမ္းေလး ျဖစ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ (အားလံုးေသ လိုက္ျခင္းဟာ) မွန္ကန္ပါတယ္လို႔ မ်က္စိမွတ္ ျငင္းႏိုင္ေတာ့မယ္ မထင္ဘူး။ ေယာက္်ားေလးေတြခ်ည္းပဲ အသက္ရွင္ေတာ့ေရာ ဘယ္လို လူသားမ်ဳိးႏြယ္ အသက္ဆက္မလဲလို႔ ထပ္ေမးရင္ ခုနက ေရထဲကန္ခ်ထားတဲ့အထဲက ခပ္ေတာင့္ေတာင့္ အမ်ဳိးသမီးတစ္ေယာက္ ႏွစ္ေယာက္ေလာက္ ျပန္ဆယ္ၿပီး အခု ျငင္းေနတဲ့သူကိုယ္တိုင္ သူရဲေကာင္းဆန္ဆန္ ေရထဲခုန္ဆင္းလိုက္ပါ လို႔ပဲ ေျဖရေတာ့မယ္ :P ။<
/span>
ဒြိဟ…။ ဒြိဟဆိုတာ ဘာမ်ားလဲ။ စိတ္ႏွစ္ခြလား။ လမ္းႏွစ္မႊာလား။ မေထြးႏိုင္ မမ်ဳိႏိုင္လား။ ဆီတ၀င္း၀င္း သဲတရွပ္ရွပ္လား။ ႏွလံုးသားနဲ႔ ဦးေႏွာက္လား။ စဥ္းစားရင္း `ဒြိဟ´ ဟာ ဒြိဟျဖစ္စရာ ျဖစ္လာတယ္။ ဒါဆို `က်င့္၀တ္´ ဆိုတာကေရာ ဘာလဲ။ ငါးပါးသီလလား။ ပဉာတ္ေတာ္ ဆယ္ပါလား။ လိုင္းကားေပၚ ေဆးလိပ္မေသာက္ရတာလား။ လူေတြစားမယ့္ သားငါးတိရိစၧာန္ေတြကို အနာအက်င္မရွိေအာင္ `ေပၚ´ (သတ္ျဖတ္) ရျခင္းလား။ က်င့္၀တ္ကို ဘယ္သူေတြက သတ္မွတ္ၿပီး ဘယ္သူေတြက အတည္ျပဳ လက္မွတ္ေရးထိုးထားသလဲ။ ကမၻာဦးေက်ာက္စာတိုင္ေပၚမွာ ေရးထြင္းထားပါသလား။ စဥ္းစားရင္း က်င့္၀တ္ဟာ ခါးေပၚက ကြင္းလံုးကၽြတ္က်သြားတယ္။ ဒီလို ခပ္႐ႈပ္႐ႈပ္ အေၾကာင္းအရာႏွစ္ခု သမေအာင္ ေရာေမႊထားတဲ့ `က်င့္၀တ္ဆိုင္ရာ ဒြိဟ´ (Moral Dilemma) အေၾကာင္းကို အနည္းငယ္မွ် တီးေခါက္ၾကည့္ပါမယ္။
တစ္ခါတုန္းက ပင္လယ္ျပင္ႀကီးမွာ သေဘၤာတစ္စင္း ရြက္လႊင့္လာခဲ့တယ္။ ကံမေကာင္းစြာပဲ သေဘၤာဟာ ေရခဲေတာင္နဲ႔ တိုက္မိၿပီး ဗိုုက္ေပါက္သြားခဲ့ပါတယ္။ ပိုၿပီးအျဖစ္ဆိုးတာက လူ (၇) ေယာက္သာ တင္ေဆာင္ႏိုင္တဲ့ အသက္ကယ္ေလွကေလး တစ္စင္းထဲ ရွိၿပီး အသက္ရွင္က်န္ရစ္သူက (၃၀) ေက်ာ္ေတာင္ ျဖစ္ေနခဲ့တယ္။ အဲဒီ ေလွကေလးတစ္စင္းေပၚမွာ လူ (၃၀) ေက်ာ္ မဆံ့မျပဲ စုျပံဳေနၾကပါတယ္။ ရာသီဥတုကလည္း ဆိုးရြားေနလို႔ ဆက္လက္ ခရီးဆက္ႏိုင္ဖို႔ဆိုရင္ အသက္ကယ္ေလွကို ေပါ့သြားေအာင္ လုပ္မွျဖစ္ေတာ့မယ္။ ဒီလိုမွမဟုတ္ရင္ အသက္ကယ္ေလွပါ နစ္ၿပီး ရွိသမွ်လူအားလံုး ပင္လယ္ေအာက္ ေခါင္းခ်ရဖို႔သာ ရွိေတာ့တယ္။ အဲဒီအခါမွာ သေဘၤာမာလိန္မွဴးက ဒီလိုအေျခအေနမွာ လုပ္သင့္တဲ့ကိစၥက လူတခ်ဳိ႕ကို ေလွေပၚက ကန္ခ်ဖို႔ပဲလို႔ ဆင္ေျခေပးပါတယ္။ ဒါဆို ဘယ္သူေတြကို ကန္ခ်မလဲ။ လူႀကီးလူေကာင္းေတြပီပီ အမ်ဳိးသမီးေတြနဲ႔ ကေလးေတြကို ဦးစားေပး ကန္ခ်မလား။ ရာသီဥတုက ဆိုးေနတယ္။ ေလွ၀န္ေပါ့သြားရင္ေတာင္ အားေကာင္းေမာင္းသန္ ေယာက်္ားႀကီးေတြ ၀ိုင္းေလွာ္မွ ကယ္သူေပၚဖို႔ ေမွ်ာ္လင့္ႏိုင္မယ့္ အေျခအေနမ်ဳိး ျဖစ္ေနတယ္။ ဒီလိုသာဆိုရင္ ကန္ခ်ခံရတဲ့သူေတြက သနားစရာ ေကာင္းမေနဘူးလား။ သူတို႔အတြက္ မွ်တပါ့မလား။ မာလိန္မွဴးရဲ႕ ဆင္ေျခက ကန္ခ်ခံရတဲ့လူေတြအတြက္ မမွ်တဘူးလို႔ မဆိုႏိုင္ပါဘူးတဲ့။ ဘာျဖစ္လို႔ဆို သူတို႔ဟာ ကန္ခ်ခံရရ၊ မခံရရ ေသမွာက ေသမွာပဲ ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ပါတဲ့။ ေလွေပၚဆက္ေနလည္း ေလွနစ္ၿပီး ေသၾကရမွာပဲဆိုေတာ့ သူတို႔အေနနဲ႔က မထူးျခားလွပါဘူး။ ဆက္ေတြးၾကည့္ရေအာင္။
မာလိန္မွဴးအေနနဲ႔ ဘာမွမလုပ္ဘဲ လက္ပိုက္ၾကည့္ေနခဲ့မယ္ဆိုရင္ အသက္ရွင္ႏိုင္ေခ်ရွိတဲ့ လူတခ်ဳိ႕ရဲ႕ ေသဆံုးမႈအတြက္ သူ႔မွာ တာ၀န္ရွိေနပါတယ္။ လူတခ်ဳိ႕ကေတာ့ မာလိန္မွဴးရဲ႕ ဆင္ေျခကို ကန္႔ကြက္ပါတယ္။ သူတို႔အလိုအရ ဒီတုိင္းပဲေနၿပီး အားလံုးေသသြားခဲ့ရင္ ဒီေသဆံုးမႈအတြက္ ဘယ္သူ႔မွာမွ တာ၀န္မရွိေတာ့ပါဘူး။ အျခားတစ္ဘက္မွာ အားႏြဲ႕သူတခ်ဳိ႕ကို ေရထဲကန္ခ်ၿပီး လူတခ်ဳိ႕ကို ကယ္တင္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ရင္ ေသဆံုးသူေတြအတြက္ `တာ၀န္ရွိမႈ´ (Responsibility) ဟာ မာလိန္မွဴးရဲ႕ ငယ္ထိပ္ေပၚ ေရာက္ရွိလာပါၿပီ။ ဒီအေျခအေနဟာ ဘာမွမလုပ္ဘဲ အားလံုးေသသြားတာထက္ကို ပိုဆိုးတယ္လို႔ သူတို႔က အေၾကာင္းျပပါတယ္။
မာလိန္မွဴးအေနနဲ႔ လူတခ်ဳိ႕ရဲ႕ အသက္ကို `တာ၀န္ရွိမႈ´ ကို ေပးၿပီး ၀ယ္ယူူရမယ့္ အေနအထား ျဖစ္ပါတယ္။ `အမွန္´ နဲ႔ `အေကာင္း´ လြန္ဆြဲေနရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ထိုမာလိန္မွဴးဟာ `အမွန္´ ကို အႏိုင္ေပးလုိက္ၿပီး ေလွေပၚက အားအနည္းဆံုးလူအခ်ဳိ႕ကို ေရထဲကန္ခ်ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ပါတယ္။
ေရွ႕ဆက္ ရုန္းကန္ရဦးမယ့္ခရီးဟာ ၾကမ္းတမ္းတဲ့အတြက္ အားေကာင္းေမာင္းသန္ေတြပဲ က်န္ေနမွ အသက္ရွင္ဖို႔ ေမွ်ာ္လင့္ႏိုင္မွာပါ။ ဒီလိုနဲ႔ အမ်ဳိးသမီးနဲ႔ ကေလးေတြကို ပလံုစီၿပီး စေတးပစ္လိုက္တယ္ဆိုပါေတာ့။ အေျခအေနအရ မဲလိပ္ႏႈိက္ၿပီး ဆံုးျဖတ္ေနရမွာမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲကိုး။ ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့ အဆံုးမရွိတဲ့ ပင္လယ္ျပင္ႀကီးထဲ အားသြန္ခြန္စိုက္ ေလွာ္ခတ္ရင္း ေမခလာမဟုတ္ဘဲ `ဟယ္လီေကာ္ပတာ´ (Helicopter) [-] လာကယ္လို႔ အသက္ခ်မ္းသာရာရသြားခဲ့တယ္။ ဒါနဲ႔တစ္ဆက္တည္း အမွန္တရား ျမတ္ႏိုးသူ မာလိန္မွဴးႀကီးလည္း လူသတ္တရားခံအျဖစ္ တရား႐ံုးေရာက္သြားခဲ့ပါတယ္။ သူကယ္ဆယ္ခဲ့တဲ့ လူေတြအတြက္ ေပး၀ယ္ခဲ့တဲ့ တာ၀န္ရွိမႈကို သူျပန္ေပးဆပ္ရေတာ့မယ္။
ဒီ ဇာတ္လမ္းေလးဟာ ၁၈၄၂ ခုႏွစ္ခုႏွစ္က တကယ္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ျဖစ္ရပ္မွန္ တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ (မူရင္းမွာေတာ့ အားအနည္းဆံုးလူမ်ားလို႔ပဲ ပါပါတယ္။ အမ်ဳိးသမီးနဲ႔ ကေလးေတြ ကို ကၽြန္ေတာ္က စိတ္ကူးနဲ႔ျဖည့္စြက္ၿပီး ကန္ခ်လိုက္ပါတယ္ :P) `က်င့္၀တ္ဆိုင္ရာ ဒြိဟ´ နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဥပမာမ်ားစြာရွိတဲ့အထဲက ထင္ရွားလွတဲ့ ဥပမာတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ က်င့္၀တ္ဒြိဟအတြက္ သာဓကေပါင္းမ်ားစြာ ရွိေပမယ့္ `ဒြိဟ´ လို႔ ဆိုထားတဲ့အတြက္ (မွန္ကန္ေကာင္းမြန္ေသာ) အေျဖတစ္ခုကိုေတာ့ ေတြ႕ရလိမ့္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ႏွလံုးသားနဲ႔ ဦးေႏွာက္၊ အမွန္တရားနဲ႔ ေကာင္းျမတ္ျခင္းတရားတို႔ ထိပ္တိုက္တိုးၿပီး သူေသကိုယ္ေသ သတ္ရတဲ့ ရက္စက္လွတဲ့ ဗိုလ္လုပြဲတစ္ရပ္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ အထက္မွာ ဆိုခဲ့သလို ဒီေနရာမွာ က်င့္၀တ္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ လူ႔က်င့္၀တ္ကို ဘယ္စံနဲ႔ တိုင္းထြာမလဲ၊ ဘယ္တရားေတာ္နဲ႔ အေျခတည္ၿပီး ဆံုးျဖတ္မလဲ ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းဟာ အလြန္ စဥ္းစားစရာေကာင္းပါတယ္။ စာအုပ္ေတြထဲမွာပါတဲ့ က်င့္၀တ္ စံခ်ိန္စံညႊန္းေတြနဲ႔ တိုင္းထြာဆံုးျဖတ္လို႔ လံုေလာက္ပါသလား။ တခ်ဳိ႕ကိုကယ္ဖို႔ တခ်ဳိ႕ကို ေသခိုင္းၿပီး တာ၀န္ယူလိုက္မလား။
ဒါဆိုရင္ အၾကင္နာတရားကင္းမဲ့သူဘ၀ ေရာက္ရမယ္။ ဒါမွမဟုတ္ မွ်တသြားေအာင္ အသက္ရွင္မယ့္သူ တခ်ဳိ႕ကိုပါ ေသေစလိုက္မလား။ တာ၀န္ေတာ့ကင္းပါတယ္၊ မွန္ကန္တဲ့လုပ္ရပ္လို႔ေတာ့ မဆိုႏိုင္ေတာ့ျပန္ဘူး။ [*] ဒီလို `အေပါက္က်ဥ္း´ အေျခအေနမ်ဳိးမွာ ဘယ္ ဘုရားေဟာတရားကို အားကိုးရပါမလဲ။ အထက္က မာလိန္မွဴးရဲ႕အမႈကို ဆံုးျဖတ္ရမယ့္ ဂ်ဴရီလူႀကီးမင္းေနရာမွာဆိုရင္ မိတ္ေဆြေရာ ဘယ္လို ဆံုးျဖတ္မလဲ။ ကၽြန္ေတာ့္မွာေတာ့ ကိုယ့္က်င့္ဒြိဟအတြက္ ႀကိဳတင္ေရြးခ်ယ္ထားမႈတစ္ခု ရွိမေနဘူး။ ဒါေပမဲ့ ထင္ျမင္ခ်က္ တခ်ဳိ႕ေတာ့ ရွိတယ္။ (ပံုျပင္အရ ေျပာရရင္) အမွန္တရားဘက္ေတာ္သားေတြ ႐ံုးေရာက္ဂတ္ေရာက္ ျဖစ္တတ္တယ္။ ေကာင္းျမတ္ျခင္းတရား လက္ကိုင္ထားရင္ ေရနစ္တတ္တယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ေပါ့၊ လူ႔အသက္ဟာ တန္ဖိုးတစ္စံုတစ္ရာေတာ့ ရွိေနတယ္လို႔ မဆိုႏိုင္ဘူးလား…။
**ေတဇာ (လေရာင္လမ္း)**
Ref: Moral Dilemmas: Overcrowded lifeboat
[-] စကားလွေအာင္ ေရးထားျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ ပထမဦးဆံုး “ဟယ္လီေကာ္ပတာ” သည္ ႏွစ္ဆယ္ရာစု ဦးပိုင္း (၁၉၀၇, ၁၉၂၄) မွ ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ Source: About.com
[*] ဒါကို မွန္ကန္ပါတယ္လို႔ ဇြတ္ျငင္းခ်င္သူမ်ား အထက္က ဇာတ္လမ္းေလးကိုပဲ ကမၻာႀကီးေရလႊမ္းလို႔ ေလွကေလးနဲ႔ ေျပးရတယ္လို႔ သေဘာထားၿပီး စဥ္းစားၾကည့္ပါ။ ကမၻာေပၚ ရွိသမွ်လူေတြအားလံုး ေရေအာက္ေရာက္သြားလို႔ လူသားမ်ဳိးႏြယ္ အသက္ဆက္ဖို႔ ေနာက္ဆံုး အခြင့္အလမ္းေလး ျဖစ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ (အားလံုးေသ လိုက္ျခင္းဟာ) မွန္ကန္ပါတယ္လို႔ မ်က္စိမွတ္ ျငင္းႏိုင္ေတာ့မယ္ မထင္ဘူး။ ေယာက္်ားေလးေတြခ်ည္းပဲ အသက္ရွင္ေတာ့ေရာ ဘယ္လို လူသားမ်ဳိးႏြယ္ အသက္ဆက္မလဲလို႔ ထပ္ေမးရင္ ခုနက ေရထဲကန္ခ်ထားတဲ့အထဲက ခပ္ေတာင့္ေတာင့္ အမ်ဳိးသမီးတစ္ေယာက္ ႏွစ္ေယာက္ေလာက္ ျပန္ဆယ္ၿပီး အခု ျငင္းေနတဲ့သူကိုယ္တိုင္ သူရဲေကာင္းဆန္ဆန္ ေရထဲခုန္ဆင္းလိုက္ပါ လို႔ပဲ ေျဖရေတာ့မယ္ :P ။<
/span>
No comments:
Post a Comment