ကေလးဘ၀က၊ သႀကၤန္က်ၿပီဆို အင္မတန္ေပ်ာ္တယ္။ ဟိုအိမ္ ဒီအိမ္က လာပို႔တဲ့မုန္႔လံုးေရေပၚ၊ ေရႊရင္ေအး၊ သႀကၤန္ထမင္းဆိုတာေတြက စားမကုန္ဘူး။ ကိုယ့္အိမ္က လုပ္တဲ့မုန္႔ကို သူမ်ားအိမ္ေတြ လိုက္ပို႔ရတာလည္း ေပ်ာ္စရာေကာင္းတယ္။ ဒီၾကားထဲ ဟိုရပ္ကြက္ ဒီရပ္ကြက္ဆိုသလို မ႑ပ္ႀကီးေတြထုိးၿပီး၊ အစားအေသာက္ အမ်ဳိးမ်ဳိးကို၊ ဖိတ္ေခၚေကၽြးေမြးတဲ့ဆီ လူႀကီးေတြနဲ႔ လုိက္သြားၿပီး စားၾကရတာကလည္း ေပ်ာ္စရာပါပဲ။
သႀကၤန္တြင္းမွာ ရန္မျဖစ္ရဘူး။ စိတ္မဆိုးရဘူး။ စိတ္ၾကည္ၾကည္လင္လင္ ထားရတယ္ဆိုတာ သိေနၾကေတာ့ ခင္မင္သူခ်င္းစရ၊ ေနာက္ရ၊ က်ီစယ္ရတာကလည္း ၾကည္ႏူးစရာပါပဲ၊ ရင္းႏွီးခင္မင္သူကို မုန္႔လံုးေရးေပၚထဲ ငရုပ္သီးျမွဳပ္ေကၽြးလိုက္ေတာ့ စားရတဲ့သူ ငရုပ္သီး၀ါးမိၿပီးစပ္သြားတာ၊ သႀကၤန္ထမင္းမွာ ဆားအမ်ားႀကီး ျဖဴးထည့္ၿပီးေကၽြးလိုက္ေတာ့ ဆားငန္လြန္းလို႔ မ်က္ႏွာရႈံ႕သြားတာမ်ား ျမင္လိုက္ရရင္ ေပ်ာ္လိုက္ၾကတာကိုး၊ ၿပံဳးေစ့ေစ့လုပ္သူကလုပ္၊ အသံထြက္ေအာင္ ရယ္သူကရယ္ေပါ့။
သႀကၤန္တက္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ မိသားစုအားလံုး ေျခသည္းလက္သည္းလွီးၾကရတယ္။ ေခါင္းေလွ်ာ္ရတယ္။ အ၀တ္ညစ္မွန္သမွ်၊ စင္ၾကယ္ သြားေအာင္ေလွ်ာ္ရဖြပ္ရတယ္။ ႏွစ္ေဟာင္းက ေခ်းေညွာ္ေတြ၊ ႏွစ္သစ္ကို ယူမသြားေကာင္းဘူးဆိုတဲ့ အယူအဆပါပဲ။ ၿပီးေတာ့ ရွိေသးတယ္။ ႏွစ္ဆန္း တစ္ရက္ေန႔ကိုေရာက္ရင္ လံုး၀ပိုက္ဆီ မထြက္ရဘူး။ အဲဒီေန႔မွာ ဘာကိုမွ မ၀ယ္မျခမ္းရဘူး။ အိမ္မွာရွိတာကိုပဲ ခ်က္ျပဳတ္စားေသာက္ရတယ္။ အဲဒီေန႔မွာ ပိုက္ဆံထြက္မိရင္ တစ္ႏွစ္လံုးလံုး ပိုက္ဆံထြက္မယ့္ကိန္းခ်ည္း ႀကံဳေနရတယ္လို႔ ေရွ႕ကလူႀကီးေတြ စိတ္မွာယံုၾကည္မွတ္ယူထားၾကတယ္ေလ။
ဒီလိုမွတ္ယူၾကတာ အေၾကာင္းမဲ့ မဟုတ္ပါဘူး။ သႀကၤန္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေရွးပညာရွိမ်ားက သႀကၤန္းတြင္းမွာ ေရွာင္ၾကဥ္ရာ၊ ဆယ္ ျဖာတရားစု ဆိုၿပီး သတိေပးေရးသားထားတဲ့ အခ်က္ေတြ ရွိခဲ့လို႔ပါပဲ။ အဲဒၤအခ်က္ေတြက ဘာေတြလဲဆိုေတာ့…..
ရုဒ- ငိုေၾကြးပူေဆြးျခင္း။
ေမထုန- ေမထုန္သံ၀ါသျပဳျခင္း။
မံသ- အသားဟင္းလွ်ာမ်ား စားေသာက္ျခင္း။
သူရာ- မူးယစ္ေသာက္စားျခင္း။
ေကာစ- အမ်က္ေဒါသထြက္ျခင္းႏွင့္ ရန္ျဖစ္သတ္ပုတ္ျခင္း။
ရုဓိရ- ေသြးထုတ္၊ ေသြးေဖာက္ျခင္း။
ေတလိက- ဆီလိမ္းျခင္း၊ စုေဆာင္းျခင္း၊ သိုေလွာင္ျခင္း။
၀ိကၠလာ- ေရာင္းခ်ျခင္းဆိုတာေတြပဲ။ ေရွးလူႀကီးေတြဟာ အစဥ္အဆက္က စၿပီး အဲသလို မွတ္သားနာယူခဲ့ၾကတာမို႔၊ သႀကၤန္တြင္းမွာ မေကာင္းမႈမွန္သမွ်ကို ေရွာင္ၾကတယ္။ သက္သတ္လြတ္စား၊ ဥပုသ္ေစာင့္ၿပီး၊ ဘုရားေက်ာင္းကန္ေတြမွာ စိတ္ေအးကိုယ္ေအးသြားေနၾကတယ္။
လူငယ္ေတြက အဲသလိုမေနနိုင္ဘူး။ တစ္ႏွစ္တစ္ခါမို႔ ေရကစားခ်င္ၾကပါတယ္ဆိုရင္ ဖလားထဲမွာ အေမႊးရည္နံ႔သာရည္ပါတဲ့ေရနဲ႔ ဆြတ္ရံုဖ်န္းရံုးကေလး သေျပခက္နဲ႔ ႏွစ္ၿပီး ဖ်န္းပက္ၾကတယ္။ မိန္းမပ်ဳိရွိတဲ့အိမ္သြားၿပီး ေလာင္းခ်င္းသပဆိုရင္ လူႀကီးမိဘေတြကို ခြင့္ေတာင္းၿပီးမွ ေလာင္းရတယ္။ အင္မတန္ ခ်စ္စရာေကာင္းတဲ့ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ တစ္ခုပါပဲ။
သည့္ထက္ပိုၿပီး၊ သကၠရာဇ္ေတြေျပာင္း၊ အခ်ိန္အခါေတြ ေႏွာင္းလာေတာ့ သႀကၤန္ေရာက္လာရင္ လူငယ္- လံုမငယ္တို႔ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္၊ ခင္ခင္မင္မင္နဲ႔ ေမာင္ရင္းႏွမေတြလို၊ ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်း၊ အတူတြဲဖက္ၿပီး ေရကစားၾကပါတယ္။ ရပ္ကြက္ခ်င္း၊ ၿမိဳ႕နယ္ခ်င္း ေရကစားၿပိဳင္ၾကပါတယ္။
သည့္ေနာက္သႀကၤန္ေတြကေတာ့ ေခတ္စနစ္ကို ထင္ဟပ္ေဖာ္ျပေနတဲ့ ပံုရိပ္ေတြေပၚလာတယ္။ သႀကၤန္ေရကစားတာကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ေခတ္ကိုျပဳျပင္ဖို႔ သတိေပးလာၾကတယ္။ ျဖစ္ေစခ်င္တာေတြကို သႀကၤန္ေရာက္မွ ရင္ဖြင့္ၾကတယ္။ ဒုတိယကမၻာစစ္္အတြင္းကာလာ၊ ဂ်ပန္ေခတ္သႀကၤန္မွာ ေရကစားသူအမ်ားစု ပါးစပ္က တညီတည္းထြက္လာၾကတဲ့ သံခ်ပ္ေတြကေတာ့-
"ေယာေရာရွိ… ေယာေရာရွိ" ဆိုတာနဲ႔ "နီပြန္ဘီရုမာဘန္ဇိုင္း" ဆိုတာပဲ အမ်ားဆံုးၾကားရတယ္။ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ "ျဖည္းျဖည္း လုပ္ပါမာစတာရဲ႕ ေယာေရာရွိ….. ေယာေရာရွိ၊ ဘီးက်ဳိးပါ့မယ္မာစတာရဲ႕၊ ေယာေရာရွိ… ေယာေရာရွိ" တဲ့။
မဟာမိတ္ေတြ၀င္လာေတာ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေပၚမွာ ေဂၚရာစစ္သားေတြ၊ ကပၸလီစစ္သားေတြကို အႏွံ႔အျပား ျမင္လာရပါတယ္။ ေထာပတ္နဲ႔ ယိုဘူး၊ ငါးေသတၱာႀကိဳက္သူေတြက သူတို႔ ကိုအေပါင္းအသင္းလုပ္ၿပီး၊ သူတို႔လာမွ ျမင္ဖူးတဲ့ ဂ်စ္ကားေတြကို ကပၸလီေတြနဲ႔ တြဲစီး၀ံ့တဲ့၊ အမ်ဳိးသမီးေတြကို ျမင္လာရတယ္။ အျမင္မေတာ္ၾကတဲ့ အႏုပညာရွင္ေတြက “ဂ်စ္ေလဒီ၊ ကပၸလီ” ဆိုတဲ့ စာအုပ္ပါးေလး ေတြကို ထုတ္တယ္။ ကန္ေတာ္ႀကီး ေစာင္းက ၿမိဳင္ရံုမွာ “ကပၸလီ” ဆိုတဲ့ ျပဇာတ္ကို ကျပတယ္။
အဲဒီႏွစ္သႀကၤန္မွာ ေထြေထြထူးထူး သံခ်ပ္မထိုးၾကဘူး။ မ်က္ႏွာကို အိုးမည္းသုတ္ၿပီး ကပၸလီရုပ္ဆင္လာတဲ့လူနဲ႔ အမ်ဳိးသမီးလိုျပင္ဆင္လာတဲ့ လူတို႔၊ လက္ခ်င္းတြဲခ်ိတ္ၿပီး ေရကစားထြက္လာတဲ့ ပံုရိပ္ေတြကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ကန္ေတာ္ႀကီးေစာင္းမွာ အမ်ားအျပားေတြ႔ရပါတယ္း။ သႀကၤန္ေရကစားၾကတာဆိုေပမယ့္။ သႀကၤန္ေရကစားၾကတာဆိုေပမယ့္။ ရင္ထဲမွာ သို၀ွက္ထားၾကတာကိေတာ့ ဖြင့္ထုတ္တတ္ၾကတာပဲ။ ေနာက္ႏွစ္သႀကၤန္မွာ ရန္ကုန္တစ္ၿမိဳ႕လံုး သံုးႏႈန္းေအာ္ဟစ္ၾကတာကေတာ့ "မယ္သံုေပါက္စီေဆြမ်ဳိး" ဆိုတဲ့အသံေတြပဲ။ ဂုဏ္ရည္မတူ ရွပ္ရွင္ထဲက ေမသစ္က မယ္သံု ၏၊ ခင္ေမာင္က စိတ္ေ၀ဒနာသည္ ေပါက္စီအျဖစ္နဲ႔ ေျပာၾကတဲ့ စကားေလ။ အဲဒီကား ေအာင္ျမင္သြားေတာ့ လူတုိင္းပါးစပ္မွာ "မယ္သံု၊ ေပါက္စီေဆြမ်ဳိး" ဆိုတဲ့ စကားက က်န္ရစ္ခဲ့တာကိုး။ ဒီေတာ့ အဲဒီႏွစ္သႀကၤန္ဟာ မယ္သံု၊ ေပါက္စီ သႀကၤန္ျဖစ္သြားရတယ္။
ဖဆပလ ေခတ္ေရာက္လာေတာ့ စီးပြားေရးေၾကာ္ျငာ၊ အလွျပကားေတြ ထြက္လာၾကတယ္။ မ႑ပ္ေတြက အလွျပကားေတြကို ပထမဆု၊ ဒုတိယ၊ တတိယဆုေတြေပးလာၾကတယ္။ သႀကၤန္နားေရာက္လာရင္ ဒီႏွစ္အတြင္း ေခတ္အစားဆံုးသတင္းဟာ ဘာလဲဆိုတာကို ေရကစားအဖြဲ႔ေတြ ရွာေဖြစုေဆာင္းတတ္ၾကတယ္။ ဒီေတာ့ အစည္းအရံုးႀကီးတစ္ခုရဲ႕ ဥကၠဌ နယ္လွည့္သြားရင္း ဗိုလ္တဲတစ္ခုမွာ အမ်ဳိးသမီးတစ္ဦးနဲ႔ ဇာတ္လမ္းျဖစ္ခဲ့တယ္လို႔ သတင္းစာေတြမွာ ေတာ္ေတာ္ ၾကာေအာင္ပါေနေတာ့ သႀကၤန္ေရာက္ရင္ ေအာ္ဟစ္စရာျဖစ္ေတာ့မွာပဲလို႔ ေတြးၾကတယ္။ ကာယကံရွင္က မဟုတ္ေၾကာင္း၊ နုိင္ငံေရးအရ၊ သူ႔ကို အပုပ္ခ်တာျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းတယ္။ အမ်ဳးိသမီးနာမည္က "မက်င္စိန္"တဲ့ အဲ- သႀကၤန္လည္းေရာက္ေရာ "ေဂၚသာေဂၚ၊ ေဂၚသာေဂၚ- မက်င္စိန္ေရာ၊ ဘာေသာညာေသာ ေဂၚသာေဂၚ" ဆိုတဲ့ အသံေတြ၊ တစ္ၿမိဳ႕လံုးကို ညံသြားတာပဲ။ မိန္းကေလး စုစုေတြ႔ရင္ "မက်င္စိန္ပါလား"လို႔ ေမးတယ္၊ ႀကံဖန္ၿပီး အေပ်ာ္ရွာၾကတာ။
အဲဒီေခတ္က သတင္းစာေတြ အမ်ားႀကီးထုတ္လာၾကတယ္။ ဖတ္သူဦးေရကလည္း တစ္ေန႔တျခား မ်ားလာၾကတယ္။ သတင္းဦး၊ သတင္းထူးဆိုရင္၊ အလုအယက္၀ယ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ သတင္းေ၀ေ၀ဆာဆာနဲ႔ ျပည့္စံုေအာင္၊ ခမ္းခမ္းနားနားေဖာ္ျပတတ္တဲ့ ဗမာ့ေခတ္ဟာ၊ အေရာင္းရဆံုး ေစာင္ေရအမ်ားဆံုးျဖစ္လာတယ္။ တစ္ေန႔ေတာ့ ဗမာ့ေခတ္က "သာဗိႏၵ" ဆိုတဲ့ လူတစ္ဦးရဲ႕ အေၾကာင္း၊ သတင္းဦး သတင္းထူးေဖာ္ျပခဲ့တယ္။
အဲဒီသာဗိႏၵ ဆိုတဲ့၊ အသက္သံုးဆယ္ေက်ာ္အရြယ္ အသားျဖဴျဖဴ သြယ္သြယ္ျမင့္ျမင့္ လူထူးဆန္းအေၾကာင္းကို ဓာတ္ပံုနဲ႔တကြ သတင္းစာေတြမွာေဖာ္ျပၾကတယ္။ ပန္ခ်ာပီလူမ်ဳိးေတြေပါင္းတဲ့ ေခါင္းေပါင္းအနက္ ၀တ္စံုျပည့္၊ ေဘာင္းဘီရွည္အနက္နဲ႔၊ သာဗိႏၵကို၊ အမ်ဳိးသမီးႀကီးငယ္ေတြ ၀ိုင္းအံုေနၾကပံု၊ သူ႔မွာ အမ်ဳိးသမီးေတြ ခ်စ္ခင္စြဲလမ္းေစတဲ့ ပီယေဆးရွိပံုေၾကာင့္၊ ရုရွားနုိင္ငံက ရုရွားနန္းတြင္း သူေတြ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ခဲ့တဲ့၊ နန္းတြင္းေပ်ာက္ေစ ေမွာ္ဆရာႀကီးရပ္စျပဴတင္လို ျဖစ္ေနေၾကာင္း ေရးသားခဲ့တယ္။ ေနာက္မၾကာခင္မွာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕ အထက္တန္းစားမိန္းမႀကီးတစ္ဦးနဲ႔အတူ သာဗိႏၵေပ်ာက္ကြယ္သြားေတာ့မွပဲ၊ သူ႔သတင္းေတြ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားေတာ့တယ္။
အဲဒီႏွစ္ သႀကၤန္မွာ သာဗိႏၵနဲ႔ တူေအာင္ဆင္ျပင္ထားသူနဲ႔ မိန္းမအသြင္ဆင္ထားတဲ့ စံုတြဲေတြဟာ ေရကစားၾကတဲ့ေနရာတုိင္းမွာ အမ်ားအျပားေတြ႔ေနရပါတယ္။ သာဗိႏၵလိုပဲ မုတ္ဆိတ္က်င္စြယ္ေရး ေရးျခယ္လို႔၊ အင္…. ႀကံဖန္ၿပီး အေပ်ာ္ရွာတတ္ၾကပါေပ့လို႔၊ ေတြးမိပါရဲ႕။ ဒါေပမယ့္ အေပ်ာ္သက္သက္ေတာ့လည္း မဟုတ္ေပဘူး။ မမွားသင့္တာ မမွားေအာင္၊ သိသင့္တာသိေအာင္ သတိေပးတဲ့သေဘာလည္း တြဲဖက္ပါ၀င္ေနပါတယ္။
ေရွးစာေတြမွာ မွတ္သားရတာကေတာ့ ျမန္မာ့ဆယ့္ႏွစ္လရဲ႕ ပထမဆံုးလျဖစ္တဲ့ တန္ခူးလကို ပန္းမ်ဳိးစံုတို႔ဖူးပြင့္တဲ့လ။ သာယာၾကည္ႏူးဖြယ္ေကာင္းတဲ့လဆိုၿပီး ကဗ်ာ၊ လကၤာ အမ်ဳိးမ်ဳိးဖြဲ႔ဆိုၾကတယ္။ တန္ခူးလမွာ ေရွးျမန္မာမင္းမ်ား လက္ထက္ကဆိုရင္ သႀကၤန္ေခၚပြဲ၊ ေခါင္းေဆးမဂၤလာ ဆင္ယင္က်င္းပပြဲ၊ ေရဖ်န္းသဘင္ခံယူပြဲေတြကို အေလးထားၿပီး က်င္းပခဲ့ၾကတယ္လို႔ မွတ္သားရတယ္။
သႀကၤန္ပြဲေတာ္အစကို ပုဂံေခတ္လို႔ေတြ႔ရေပမယ့္ သာသနာ၀င္က်မ္းမ်ားမွာေတာ့ ဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္မွာ သာကီ၀င္မင္းမ်ား ေရဖ်န္းသဘင္ခံယူၿပီး ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ေရကစားၾကပံုေတြကို ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒီအေျခခံေၾကာင့္ပဲ ျမန္မာတို႔ရဲ႕ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ရဲ႕ ဓေလ့ထံုးစံ တခ်ဳိ႕မွာ ဟိႏၵဴယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးစံေတြပါ၀င္ ေရာေႏွာေနတာကို ေတြ႔ရ တာျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
ပုဂံေခတ္သႀကၤန္အေၾကာင္းကေတာ့ ပုဂံမင္း နရသီဟပေတ့(တရုတ္ေျပးမင္း)နဲ႔ မိဖုရား ေစာလံုတို႔ရဲ႕ ေၾကကြဲဖြယ္ရာအျဖစ္ေၾကာင့္ သႀကၤန္ကို အရုပ္ဆိုးသြားေစပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ေႏွာင္းေခတ္စာေပပညာရွင္မ်ားဟာ သႀကၤန္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး သတိထား ေရွာင္ၾကဥ္သင့္တာေတြကို ေရးသားျပဳစုေပးခဲ့ၾကတာပဲ ျဖစ္တယ္။
အမွန္မွာေတာ့ သကၠရာဇ္ေတြေျပာင္းလုိ႔ အခါေကာင္းေရာက္လာၿပီဆိုတဲ့ နိမိတ္ကိုယူၿပီး ႏွစ္သစ္ကို မြန္ျမတ္အျပစ္ကင္းစြာ ႀကိဳဆိုၾကမယ္။ ေပ်ာ္ရႊင္စြာေရကစားၾကမယ္။ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈေတြ ျပဳလုပ္ၾကမယ္ဆိုမွသာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလထံုးစံျဖစ္တဲ့ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ႀကီး ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
*** ေတဇေအာင္ ***
(ဧၿပီလ- ၂၀၀၇-ထုတ္ ခ်ယ္ရီမဂဇင္းမွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္)
ကေလးဘ၀က၊ သႀကၤန္က်ၿပီဆို အင္မတန္ေပ်ာ္တယ္။ ဟိုအိမ္ ဒီအိမ္က လာပို႔တဲ့မုန္႔လံုးေရေပၚ၊ ေရႊရင္ေအး၊ သႀကၤန္ထမင္းဆိုတာေတြက စားမကုန္ဘူး။ ကိုယ့္အိမ္က လုပ္တဲ့မုန္႔ကို သူမ်ားအိမ္ေတြ လိုက္ပို႔ရတာလည္း ေပ်ာ္စရာေကာင္းတယ္။ ဒီၾကားထဲ ဟိုရပ္ကြက္ ဒီရပ္ကြက္ဆိုသလို မ႑ပ္ႀကီးေတြထုိးၿပီး၊ အစားအေသာက္ အမ်ဳိးမ်ဳိးကို၊ ဖိတ္ေခၚေကၽြးေမြးတဲ့ဆီ လူႀကီးေတြနဲ႔ လုိက္သြားၿပီး စားၾကရတာကလည္း ေပ်ာ္စရာပါပဲ။
သႀကၤန္တြင္းမွာ ရန္မျဖစ္ရဘူး။ စိတ္မဆိုးရဘူး။ စိတ္ၾကည္ၾကည္လင္လင္ ထားရတယ္ဆိုတာ သိေနၾကေတာ့ ခင္မင္သူခ်င္းစရ၊ ေနာက္ရ၊ က်ီစယ္ရတာကလည္း ၾကည္ႏူးစရာပါပဲ၊ ရင္းႏွီးခင္မင္သူကို မုန္႔လံုးေရးေပၚထဲ ငရုပ္သီးျမွဳပ္ေကၽြးလိုက္ေတာ့ စားရတဲ့သူ ငရုပ္သီး၀ါးမိၿပီးစပ္သြားတာ၊ သႀကၤန္ထမင္းမွာ ဆားအမ်ားႀကီး ျဖဴးထည့္ၿပီးေကၽြးလိုက္ေတာ့ ဆားငန္လြန္းလို႔ မ်က္ႏွာရႈံ႕သြားတာမ်ား ျမင္လိုက္ရရင္ ေပ်ာ္လိုက္ၾကတာကိုး၊ ၿပံဳးေစ့ေစ့လုပ္သူကလုပ္၊ အသံထြက္ေအာင္ ရယ္သူကရယ္ေပါ့။
သႀကၤန္တက္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ မိသားစုအားလံုး ေျခသည္းလက္သည္းလွီးၾကရတယ္။ ေခါင္းေလွ်ာ္ရတယ္။ အ၀တ္ညစ္မွန္သမွ်၊ စင္ၾကယ္ သြားေအာင္ေလွ်ာ္ရဖြပ္ရတယ္။ ႏွစ္ေဟာင္းက ေခ်းေညွာ္ေတြ၊ ႏွစ္သစ္ကို ယူမသြားေကာင္းဘူးဆိုတဲ့ အယူအဆပါပဲ။ ၿပီးေတာ့ ရွိေသးတယ္။ ႏွစ္ဆန္း တစ္ရက္ေန႔ကိုေရာက္ရင္ လံုး၀ပိုက္ဆီ မထြက္ရဘူး။ အဲဒီေန႔မွာ ဘာကိုမွ မ၀ယ္မျခမ္းရဘူး။ အိမ္မွာရွိတာကိုပဲ ခ်က္ျပဳတ္စားေသာက္ရတယ္။ အဲဒီေန႔မွာ ပိုက္ဆံထြက္မိရင္ တစ္ႏွစ္လံုးလံုး ပိုက္ဆံထြက္မယ့္ကိန္းခ်ည္း ႀကံဳေနရတယ္လို႔ ေရွ႕ကလူႀကီးေတြ စိတ္မွာယံုၾကည္မွတ္ယူထားၾကတယ္ေလ။
ဒီလိုမွတ္ယူၾကတာ အေၾကာင္းမဲ့ မဟုတ္ပါဘူး။ သႀကၤန္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေရွးပညာရွိမ်ားက သႀကၤန္းတြင္းမွာ ေရွာင္ၾကဥ္ရာ၊ ဆယ္ ျဖာတရားစု ဆိုၿပီး သတိေပးေရးသားထားတဲ့ အခ်က္ေတြ ရွိခဲ့လို႔ပါပဲ။ အဲဒၤအခ်က္ေတြက ဘာေတြလဲဆိုေတာ့…..
ရုဒ- ငိုေၾကြးပူေဆြးျခင္း။
ေမထုန- ေမထုန္သံ၀ါသျပဳျခင္း။
မံသ- အသားဟင္းလွ်ာမ်ား စားေသာက္ျခင္း။
သူရာ- မူးယစ္ေသာက္စားျခင္း။
ေကာစ- အမ်က္ေဒါသထြက္ျခင္းႏွင့္ ရန္ျဖစ္သတ္ပုတ္ျခင္း။
ရုဓိရ- ေသြးထုတ္၊ ေသြးေဖာက္ျခင္း။
ေတလိက- ဆီလိမ္းျခင္း၊ စုေဆာင္းျခင္း၊ သိုေလွာင္ျခင္း။
၀ိကၠလာ- ေရာင္းခ်ျခင္းဆိုတာေတြပဲ။ ေရွးလူႀကီးေတြဟာ အစဥ္အဆက္က စၿပီး အဲသလို မွတ္သားနာယူခဲ့ၾကတာမို႔၊ သႀကၤန္တြင္းမွာ မေကာင္းမႈမွန္သမွ်ကို ေရွာင္ၾကတယ္။ သက္သတ္လြတ္စား၊ ဥပုသ္ေစာင့္ၿပီး၊ ဘုရားေက်ာင္းကန္ေတြမွာ စိတ္ေအးကိုယ္ေအးသြားေနၾကတယ္။
လူငယ္ေတြက အဲသလိုမေနနိုင္ဘူး။ တစ္ႏွစ္တစ္ခါမို႔ ေရကစားခ်င္ၾကပါတယ္ဆိုရင္ ဖလားထဲမွာ အေမႊးရည္နံ႔သာရည္ပါတဲ့ေရနဲ႔ ဆြတ္ရံုဖ်န္းရံုးကေလး သေျပခက္နဲ႔ ႏွစ္ၿပီး ဖ်န္းပက္ၾကတယ္။ မိန္းမပ်ဳိရွိတဲ့အိမ္သြားၿပီး ေလာင္းခ်င္းသပဆိုရင္ လူႀကီးမိဘေတြကို ခြင့္ေတာင္းၿပီးမွ ေလာင္းရတယ္။ အင္မတန္ ခ်စ္စရာေကာင္းတဲ့ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ တစ္ခုပါပဲ။
သည့္ထက္ပိုၿပီး၊ သကၠရာဇ္ေတြေျပာင္း၊ အခ်ိန္အခါေတြ ေႏွာင္းလာေတာ့ သႀကၤန္ေရာက္လာရင္ လူငယ္- လံုမငယ္တို႔ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္၊ ခင္ခင္မင္မင္နဲ႔ ေမာင္ရင္းႏွမေတြလို၊ ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်း၊ အတူတြဲဖက္ၿပီး ေရကစားၾကပါတယ္။ ရပ္ကြက္ခ်င္း၊ ၿမိဳ႕နယ္ခ်င္း ေရကစားၿပိဳင္ၾကပါတယ္။
သည့္ေနာက္သႀကၤန္ေတြကေတာ့ ေခတ္စနစ္ကို ထင္ဟပ္ေဖာ္ျပေနတဲ့ ပံုရိပ္ေတြေပၚလာတယ္။ သႀကၤန္ေရကစားတာကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ေခတ္ကိုျပဳျပင္ဖို႔ သတိေပးလာၾကတယ္။ ျဖစ္ေစခ်င္တာေတြကို သႀကၤန္ေရာက္မွ ရင္ဖြင့္ၾကတယ္။ ဒုတိယကမၻာစစ္္အတြင္းကာလာ၊ ဂ်ပန္ေခတ္သႀကၤန္မွာ ေရကစားသူအမ်ားစု ပါးစပ္က တညီတည္းထြက္လာၾကတဲ့ သံခ်ပ္ေတြကေတာ့-
"ေယာေရာရွိ… ေယာေရာရွိ" ဆိုတာနဲ႔ "နီပြန္ဘီရုမာဘန္ဇိုင္း" ဆိုတာပဲ အမ်ားဆံုးၾကားရတယ္။ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ "ျဖည္းျဖည္း လုပ္ပါမာစတာရဲ႕ ေယာေရာရွိ….. ေယာေရာရွိ၊ ဘီးက်ဳိးပါ့မယ္မာစတာရဲ႕၊ ေယာေရာရွိ… ေယာေရာရွိ" တဲ့။
မဟာမိတ္ေတြ၀င္လာေတာ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေပၚမွာ ေဂၚရာစစ္သားေတြ၊ ကပၸလီစစ္သားေတြကို အႏွံ႔အျပား ျမင္လာရပါတယ္။ ေထာပတ္နဲ႔ ယိုဘူး၊ ငါးေသတၱာႀကိဳက္သူေတြက သူတို႔ ကိုအေပါင္းအသင္းလုပ္ၿပီး၊ သူတို႔လာမွ ျမင္ဖူးတဲ့ ဂ်စ္ကားေတြကို ကပၸလီေတြနဲ႔ တြဲစီး၀ံ့တဲ့၊ အမ်ဳိးသမီးေတြကို ျမင္လာရတယ္။ အျမင္မေတာ္ၾကတဲ့ အႏုပညာရွင္ေတြက “ဂ်စ္ေလဒီ၊ ကပၸလီ” ဆိုတဲ့ စာအုပ္ပါးေလး ေတြကို ထုတ္တယ္။ ကန္ေတာ္ႀကီး ေစာင္းက ၿမိဳင္ရံုမွာ “ကပၸလီ” ဆိုတဲ့ ျပဇာတ္ကို ကျပတယ္။
အဲဒီႏွစ္သႀကၤန္မွာ ေထြေထြထူးထူး သံခ်ပ္မထိုးၾကဘူး။ မ်က္ႏွာကို အိုးမည္းသုတ္ၿပီး ကပၸလီရုပ္ဆင္လာတဲ့လူနဲ႔ အမ်ဳိးသမီးလိုျပင္ဆင္လာတဲ့ လူတို႔၊ လက္ခ်င္းတြဲခ်ိတ္ၿပီး ေရကစားထြက္လာတဲ့ ပံုရိပ္ေတြကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ကန္ေတာ္ႀကီးေစာင္းမွာ အမ်ားအျပားေတြ႔ရပါတယ္း။ သႀကၤန္ေရကစားၾကတာဆိုေပမယ့္။ သႀကၤန္ေရကစားၾကတာဆိုေပမယ့္။ ရင္ထဲမွာ သို၀ွက္ထားၾကတာကိေတာ့ ဖြင့္ထုတ္တတ္ၾကတာပဲ။ ေနာက္ႏွစ္သႀကၤန္မွာ ရန္ကုန္တစ္ၿမိဳ႕လံုး သံုးႏႈန္းေအာ္ဟစ္ၾကတာကေတာ့ "မယ္သံုေပါက္စီေဆြမ်ဳိး" ဆိုတဲ့အသံေတြပဲ။ ဂုဏ္ရည္မတူ ရွပ္ရွင္ထဲက ေမသစ္က မယ္သံု ၏၊ ခင္ေမာင္က စိတ္ေ၀ဒနာသည္ ေပါက္စီအျဖစ္နဲ႔ ေျပာၾကတဲ့ စကားေလ။ အဲဒီကား ေအာင္ျမင္သြားေတာ့ လူတုိင္းပါးစပ္မွာ "မယ္သံု၊ ေပါက္စီေဆြမ်ဳိး" ဆိုတဲ့ စကားက က်န္ရစ္ခဲ့တာကိုး။ ဒီေတာ့ အဲဒီႏွစ္သႀကၤန္ဟာ မယ္သံု၊ ေပါက္စီ သႀကၤန္ျဖစ္သြားရတယ္။
ဖဆပလ ေခတ္ေရာက္လာေတာ့ စီးပြားေရးေၾကာ္ျငာ၊ အလွျပကားေတြ ထြက္လာၾကတယ္။ မ႑ပ္ေတြက အလွျပကားေတြကို ပထမဆု၊ ဒုတိယ၊ တတိယဆုေတြေပးလာၾကတယ္။ သႀကၤန္နားေရာက္လာရင္ ဒီႏွစ္အတြင္း ေခတ္အစားဆံုးသတင္းဟာ ဘာလဲဆိုတာကို ေရကစားအဖြဲ႔ေတြ ရွာေဖြစုေဆာင္းတတ္ၾကတယ္။ ဒီေတာ့ အစည္းအရံုးႀကီးတစ္ခုရဲ႕ ဥကၠဌ နယ္လွည့္သြားရင္း ဗိုလ္တဲတစ္ခုမွာ အမ်ဳိးသမီးတစ္ဦးနဲ႔ ဇာတ္လမ္းျဖစ္ခဲ့တယ္လို႔ သတင္းစာေတြမွာ ေတာ္ေတာ္ ၾကာေအာင္ပါေနေတာ့ သႀကၤန္ေရာက္ရင္ ေအာ္ဟစ္စရာျဖစ္ေတာ့မွာပဲလို႔ ေတြးၾကတယ္။ ကာယကံရွင္က မဟုတ္ေၾကာင္း၊ နုိင္ငံေရးအရ၊ သူ႔ကို အပုပ္ခ်တာျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းတယ္။ အမ်ဳးိသမီးနာမည္က "မက်င္စိန္"တဲ့ အဲ- သႀကၤန္လည္းေရာက္ေရာ "ေဂၚသာေဂၚ၊ ေဂၚသာေဂၚ- မက်င္စိန္ေရာ၊ ဘာေသာညာေသာ ေဂၚသာေဂၚ" ဆိုတဲ့ အသံေတြ၊ တစ္ၿမိဳ႕လံုးကို ညံသြားတာပဲ။ မိန္းကေလး စုစုေတြ႔ရင္ "မက်င္စိန္ပါလား"လို႔ ေမးတယ္၊ ႀကံဖန္ၿပီး အေပ်ာ္ရွာၾကတာ။
အဲဒီေခတ္က သတင္းစာေတြ အမ်ားႀကီးထုတ္လာၾကတယ္။ ဖတ္သူဦးေရကလည္း တစ္ေန႔တျခား မ်ားလာၾကတယ္။ သတင္းဦး၊ သတင္းထူးဆိုရင္၊ အလုအယက္၀ယ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ သတင္းေ၀ေ၀ဆာဆာနဲ႔ ျပည့္စံုေအာင္၊ ခမ္းခမ္းနားနားေဖာ္ျပတတ္တဲ့ ဗမာ့ေခတ္ဟာ၊ အေရာင္းရဆံုး ေစာင္ေရအမ်ားဆံုးျဖစ္လာတယ္။ တစ္ေန႔ေတာ့ ဗမာ့ေခတ္က "သာဗိႏၵ" ဆိုတဲ့ လူတစ္ဦးရဲ႕ အေၾကာင္း၊ သတင္းဦး သတင္းထူးေဖာ္ျပခဲ့တယ္။
အဲဒီသာဗိႏၵ ဆိုတဲ့၊ အသက္သံုးဆယ္ေက်ာ္အရြယ္ အသားျဖဴျဖဴ သြယ္သြယ္ျမင့္ျမင့္ လူထူးဆန္းအေၾကာင္းကို ဓာတ္ပံုနဲ႔တကြ သတင္းစာေတြမွာေဖာ္ျပၾကတယ္။ ပန္ခ်ာပီလူမ်ဳိးေတြေပါင္းတဲ့ ေခါင္းေပါင္းအနက္ ၀တ္စံုျပည့္၊ ေဘာင္းဘီရွည္အနက္နဲ႔၊ သာဗိႏၵကို၊ အမ်ဳိးသမီးႀကီးငယ္ေတြ ၀ိုင္းအံုေနၾကပံု၊ သူ႔မွာ အမ်ဳိးသမီးေတြ ခ်စ္ခင္စြဲလမ္းေစတဲ့ ပီယေဆးရွိပံုေၾကာင့္၊ ရုရွားနုိင္ငံက ရုရွားနန္းတြင္း သူေတြ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ခဲ့တဲ့၊ နန္းတြင္းေပ်ာက္ေစ ေမွာ္ဆရာႀကီးရပ္စျပဴတင္လို ျဖစ္ေနေၾကာင္း ေရးသားခဲ့တယ္။ ေနာက္မၾကာခင္မွာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕ အထက္တန္းစားမိန္းမႀကီးတစ္ဦးနဲ႔အတူ သာဗိႏၵေပ်ာက္ကြယ္သြားေတာ့မွပဲ၊ သူ႔သတင္းေတြ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားေတာ့တယ္။
အဲဒီႏွစ္ သႀကၤန္မွာ သာဗိႏၵနဲ႔ တူေအာင္ဆင္ျပင္ထားသူနဲ႔ မိန္းမအသြင္ဆင္ထားတဲ့ စံုတြဲေတြဟာ ေရကစားၾကတဲ့ေနရာတုိင္းမွာ အမ်ားအျပားေတြ႔ေနရပါတယ္။ သာဗိႏၵလိုပဲ မုတ္ဆိတ္က်င္စြယ္ေရး ေရးျခယ္လို႔၊ အင္…. ႀကံဖန္ၿပီး အေပ်ာ္ရွာတတ္ၾကပါေပ့လို႔၊ ေတြးမိပါရဲ႕။ ဒါေပမယ့္ အေပ်ာ္သက္သက္ေတာ့လည္း မဟုတ္ေပဘူး။ မမွားသင့္တာ မမွားေအာင္၊ သိသင့္တာသိေအာင္ သတိေပးတဲ့သေဘာလည္း တြဲဖက္ပါ၀င္ေနပါတယ္။
ေရွးစာေတြမွာ မွတ္သားရတာကေတာ့ ျမန္မာ့ဆယ့္ႏွစ္လရဲ႕ ပထမဆံုးလျဖစ္တဲ့ တန္ခူးလကို ပန္းမ်ဳိးစံုတို႔ဖူးပြင့္တဲ့လ။ သာယာၾကည္ႏူးဖြယ္ေကာင္းတဲ့လဆိုၿပီး ကဗ်ာ၊ လကၤာ အမ်ဳိးမ်ဳိးဖြဲ႔ဆိုၾကတယ္။ တန္ခူးလမွာ ေရွးျမန္မာမင္းမ်ား လက္ထက္ကဆိုရင္ သႀကၤန္ေခၚပြဲ၊ ေခါင္းေဆးမဂၤလာ ဆင္ယင္က်င္းပပြဲ၊ ေရဖ်န္းသဘင္ခံယူပြဲေတြကို အေလးထားၿပီး က်င္းပခဲ့ၾကတယ္လို႔ မွတ္သားရတယ္။
သႀကၤန္ပြဲေတာ္အစကို ပုဂံေခတ္လို႔ေတြ႔ရေပမယ့္ သာသနာ၀င္က်မ္းမ်ားမွာေတာ့ ဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္မွာ သာကီ၀င္မင္းမ်ား ေရဖ်န္းသဘင္ခံယူၿပီး ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ေရကစားၾကပံုေတြကို ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒီအေျခခံေၾကာင့္ပဲ ျမန္မာတို႔ရဲ႕ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ရဲ႕ ဓေလ့ထံုးစံ တခ်ဳိ႕မွာ ဟိႏၵဴယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးစံေတြပါ၀င္ ေရာေႏွာေနတာကို ေတြ႔ရ တာျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
ပုဂံေခတ္သႀကၤန္အေၾကာင္းကေတာ့ ပုဂံမင္း နရသီဟပေတ့(တရုတ္ေျပးမင္း)နဲ႔ မိဖုရား ေစာလံုတို႔ရဲ႕ ေၾကကြဲဖြယ္ရာအျဖစ္ေၾကာင့္ သႀကၤန္ကို အရုပ္ဆိုးသြားေစပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ေႏွာင္းေခတ္စာေပပညာရွင္မ်ားဟာ သႀကၤန္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး သတိထား ေရွာင္ၾကဥ္သင့္တာေတြကို ေရးသားျပဳစုေပးခဲ့ၾကတာပဲ ျဖစ္တယ္။
အမွန္မွာေတာ့ သကၠရာဇ္ေတြေျပာင္းလုိ႔ အခါေကာင္းေရာက္လာၿပီဆိုတဲ့ နိမိတ္ကိုယူၿပီး ႏွစ္သစ္ကို မြန္ျမတ္အျပစ္ကင္းစြာ ႀကိဳဆိုၾကမယ္။ ေပ်ာ္ရႊင္စြာေရကစားၾကမယ္။ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈေတြ ျပဳလုပ္ၾကမယ္ဆိုမွသာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလထံုးစံျဖစ္တဲ့ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ႀကီး ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
*** ေတဇေအာင္ ***
(ဧၿပီလ- ၂၀၀၇-ထုတ္ ခ်ယ္ရီမဂဇင္းမွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္)
No comments:
Post a Comment