-ဒီမိုုကေရစီႏိုုင္ငံႏွင့္ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ပညာေရးစီမံခန္႕ခဲြမႈ မည္သူ႕တြင္တာဝန္ရွိသလဲ-
ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈလုုပ္ရာတြင္ စီမံခန္႕ခဲြမႈအဆင့္ဆင့္၌ ဒီမိုုကေရစီနည္းက် ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရပါမည္။ စာသင္ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းကိုုဥပမာေပး၍ေဆြးေႏြးပါမည္။ ေက်ာင္းသားလက္ခံေရး၊ ဆရာခန္႕ထားေရး၊ သင္ၾကားေရး၊ ဘ႑ာေရး၊ လံုုျခံဳေရးအစရွိသည့္စီမံခန္႕ခဲြမႈမ်ားကိုုေက်ာင္းအုုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႕(School Governing Body) ကတာဝန္ယူသင့္ပါသည္။ ေက်ာင္းအုုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႕တြင္ေက်ာင္းအုုပ္ဆရာၾကီး၊ေက်ာင္းအုုပ္ဆရာမၾကီး၊ ေဒသဆိုုင္ရာအုုပ္ခ်ဳပ္ေရးတာဝန္ရွိသူျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကိုုယ္စားလွယ္၊ ေက်ာင္းသားမိဘအသင္းကိုုယ္စားလွယ္၊ ဆရာမ်ားသမဂၢကိုုယ္စားလွယ္၊ေဒသဆိုုင္ရာစီးပြားေရးလုုပ္ငန္းရွင္မ်ားကိုုယ္စားလွယ္ႏွင့္ဘာသာေရးအသင္းအဖဲြ႕ ကိုုယ္စားလွယ္မ်ားပါဝင္သင့္ပါသည္။ အုုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႕၏စည္းေဝးဆံုုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကိုုေက်ာင္းအုုပ္ၾကီးကတာဝန္ယူအေကာင္အထည္ေဖာ္ရပါမည္။ ေက်ာင္းအုုပ္ၾကီးသည္အာဏာပိုုင္မျဖစ္ရပါ။ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားႏွင့္အစည္းအေဝးက်င္းပ၍ တာဝန္မ်ားကိုုခဲြေဝထမ္းေဆာင္ရပါမည္။ ပညာေရးကိစၥကိုုအေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္အတြက္ပညာေရးႏွင့္သက္ဆိုုင္သူအားလံုုးပါဝင္ရပါမည္။ ေက်ာင္းအုုပ္ဆရာတစ္ဦးတည္း၏ စိတ္ကူးစိတ္သန္းႏွင့္ အဆံုုးအျဖတ္သည္အမ်ားႏွင့္ကိုုက္ညီရန္ခဲယဥ္းပါသည္။ပညာေရးႏွင့္သက္ဆိုုင္သူအားလံုုး၏ပါဝင္မႈသည္ အေရးၾကီးပါသည္။ ေက်ာင္းစည္းကမ္း၊ ေက်ာင္းဝတ္စံုု၊ အားကစား၊ ေလ့လာေရးခရီးအစရွိသည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္တိုုက္ရိုုက္သက္ဆိုုင္သည့္ ကိစၥမ်ားတြင္ ေက်ာင္းသားကိုုယ္စားလွယ္မ်ားပါဝင္ေဆြးေႏြးဆံုုးျဖတ္သင့္ပါသည္။ ယခင္ေခတ္ကေက်ာင္းသားမ်ားသည္ အုုပ္ခ်ဳပ္သူႏွင့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏အဆံုုးအျဖတ္ကိုုသာနာခံခဲ့ရသည္။ ဒီမိုုကေရစီေခတ္တြင္
ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားသည္ သူတိုု႕၏ပညာေရးႏွင့္ေက်ာင္း၏ဖြ႕ံျဖိဳးတိုုးတက္ေရးအတြက္ တာဝန္ရွိသူမ်ား(ပါဝင္ေဆာင္ရြက္သူမ်ား)ျဖစ္သင့္ပါသည္။ ပညာေရးဆိုုင္ရာအဆံုုးအျဖတ္ေပးရာတြင္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ပါဝင္မႈသည္ အေရးၾကီးပါသည္။ စာသင္ခန္းအဆင့္တြင္လည္းဆရာသည္ေက်ာင္းသားမ်ားကိုုအမိန္႕ေပးေစခိုုင္းသူမျဖစ္ရပါ။ ေက်ာင္းသားမ်ား၏သင္ယူမႈတိုုးတက္ေရးအတြက္ ဦးေဆာင္လမ္းညႊန္ေပးသူျဖစ္ရပါမည္။ သင္ၾကားမႈ၊ သင္ယူမႈနည္းလမ္းမ်ား၊ တတ္ေျမာက္မႈစစ္ေဆးျခင္းနည္းလမ္းမ်ားႏွင့္စာသင္ခန္းဆိုုင္ရာစည္းကမ္းမ်ားခ်မွတ္ရာတြင္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏အၾကံဥာဏ္ႏွင့္ပါဝင္လုုပ္ေဆာင္မႈကိုု ၾကိဳဆိုုရပါမည္။ ေက်ာင္းသားမ်ားတြင္တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦးမတူညီကဲြျပားေသာစြမ္းရည္မ်ားႏွင့္သင္ယူမႈပံုုစံမ်ားရွိၾကပါသည္။ သူတိုု႕၏စြမ္းရည္ႏွင့္သင္ယူမႈပံုုစံမ်ားအလုုိက္ သင္ယူမႈကိုုခ်ဥ္းကပ္ၾကပါသည္။ဆရာတစ္ဦးတည္း၏စိတ္ကူးစိတ္သန္းႏွင့္ခိုုင္းေစခ်က္မ်ားသည္ ဆရာႏွင့္စိတ္ကူးတူေသာေက်ာင္းသားတခ်ဳိ႕ႏွင့္သာေလ်ာ္ညီမႈရွိႏိုုင္ျပီးေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္မကိုုက္
ညီႏိုုင္ပါသည္။ ဆရာသည္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏မတူညီကဲြျပားမႈမ်ားကိုုအသိအမွတ္ျပဳျပီးေက်ာင္းသားတစ္ဦးစီႏွင့္ကိုုက္ညီမည့္ သင္ၾကားနည္းစနစ္မ်ားကိုုေရြးခ်ယ္ရပါမည္။ ေက်ာင္းသားတစ္ဦး၏သင္ယူမႈတိုုးတက္ေရးအတြက္ မိဘသည္လည္းအေရးၾကီးသည့္က႑ာမွ ပါဝင္ပါသည္။ ဆရာသည္ေက်ာင္းသားမိဘ၏အၾကံဥာဏ္ကိုုလည္းရယူရပါမည္။ စာသင္ခန္းသည္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ကဲြျပားေသာဘာသာစကား၊ ကိုုးကြယ္ယံုုၾကည္မႈႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကိုုေလးစားရပါမည္။ သင္ယူေနသည့္အေၾကာင္းအရာတစ္ရပ္အေပၚ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦးအျမင္အယူအဆကဲြျပားမႈရွိလ်ွင္ ခြင့္ျပဳရပါမည္။ အျမင္အယူအဆတစ္ရပ္ကိုုတင္ျပရာတြင္ က်ိဳးေၾကာင္းေထာက္ထားခိုုင္လံုုမႈ၊ ဆီေလ်ာ္မႈႏွင့္တရားမွ်တမႈရွိရန္ ဆရာကထိန္းေက်ာင္းေပးရပါမည္။ တခ်ိဳ႕ကိစၥရပ္မ်ားတြင္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏အျမင္အယူအဆသည္ဆရာႏွင့္လည္းကဲြလဲြမႈရွိႏိုုင္ပါသည္။ ဆရာေျပာသမ်ွအမွန္ျဖစ္သည္ဟုုယူဆ၍မရပါ။ ဆရာကိုုယ္တိုုင္လည္းက်ိဳးေၾကာင္းေထာက္ထားခိုုင္လံုုစြာတင္ျပရပါမည္။ ေဒသဆုုိင္ရာအဆင့္တြင္လည္းပညာေရးစီမံခန္႕ခဲြမႈသည္ ဒီမိုုကေရစီနည္းက် ျဖစ္ရပါမည္။ ျမိဳ႕နယ္တစ္ခုုကိုုဥပမာေပး၍ ေဆြးေႏြးလိုုပါသည္။ ျမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိစာသင္ေက်ာင္းအသီးသီးသည္ေက်ာင္းအုုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႕ (School Governing Body) ၏ စီမံခန္႕ခဲြမႈေအာက္တြင္ လြတ္လပ္စြာဖြံ႕ျဖိဳးခြင့္ရွိသင့္ပါသည္။ ျမိဳ႕နယ္ပညာေရးဌာန၏တာဝန္သည္ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားေအာင္ျမင္ေရးအတြက္ပံ့ပိုုးကူညီသည့္ဌာနျဖစ္ရပါမည္။ အစိုုးရကခ်မွတ္သည့္ ဘ႑ာေငြမ်ားေပးအပ္ေရး၊ ဘ႑ာေငြသံုုးစြဲမႈအေပၚ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈႏွင့္စနစ္က်နမႈရွိရန္ကူညီေရးႏွင့္ ပညာေရးတိုုးတက္မႈကိုုတိုုင္းတာႏိုုင္ရန္အတြက္ သုုေတသနလုုပ္ငန္းမ်ားကိုုတာဝန္ယူေဆာင္ရြက္ရပါမည္။ ဆရာမ်ားခန္႕ထားေရး၊ ေက်ာင္းေျပာင္းေရႊ႕ေရးကိစၥမ်ားကိုုေက်ာင္းအုုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႕က တာဝန္ယူသင့္ပါသည္။
္ခ်ဥ္းကပ္ၾကပါသည္။ မလိုုလားအပ္ေသာလာဒ္ေပး၊ လာဒ္ယူမ်ားမၾကာခဏၾကားေနရပါသည္။ ဆရာခန္႕ထားေရးႏွင့္ ေက်ာင္းေျပာင္းေရႊ႕ေရးကိစၥမ်ားကိုုဝန္ၾကီးကကိုုင္တြယ္ရန္မလိုုပါ။ ဒီမိုုကေရစီနည္းက်သည့္ ပညာေရးေပၚလစီတစ္ရပ္ခ်မွတ္ထားလ်ွင္ ေပၚလစီအတိုုင္းလိုုက္နာေဆာင္ရြက္လ်ွင္ ကိစၥျပီးပါသည္။ ျမန္မာႏိုုင္ငံ၏လက္ရွိပညာေရးစနစ္သည္ တင္းက်ပ္ေသာဗဟိုုခ်ဳပ္ကိုုင္မႈေအာက္တြင္ ရွိေနေသးသည္။ ဒီမိုုကေရစီစနစ္ကိုုက်င့္သံုုးျပီဆိုုလွ်င္ ျပည္နယ္ႏွင့္တိုုင္းအသီးသီးတြင္ ပညာေရးဆိုုင္ရာကိုုယ္တိုုင္ျပဌာန္းခြင့္ (autonomy)ရွိရပါမည္။ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္မွဦးေဆာင္၍ ပညာေရးညီလာခံတစ္ရပ္က်င္းပျပီး ႏိုုင္ငံေတာ္၏ပညာေရးမူဝါဒႏွင့္ျပည္နယ္၊ တိုုင္းအသီးသီးမွ လိုုက္နာေဆာင္ရြက္ရမည့္ပညာေရးဆိုုင္ရာစံမ်ားခ်မွတ္သင့္ပါသည္။ အဆိုုပါပညာေရးညီလာခံတြင္ သက္ဆိုုင္ရာျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကိုုယ္စားလွယ္မ်ား၊ ပညာေရးဝန္ၾကီးဌာနတာဝန္ရွိသူမ်ား၊ ျပည္နယ္/တိုုင္းပညာေရးဌာနမ်ား၊ ပညာေရးဆိုုင္ရာပညာရွင္မ်ား၊ ပါေမာကၡမ်ား၊ ဆရာမ်ားသမဂၢ၊ ေက်ာင္းသားသမဂၢ၊ ဘာသာေရးႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈဆိုုင္ရာပုုဂၢိဳလ္မ်ား၊ စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားအစရွိသည့္ ပညာေရးမူဝါဒႏွင့္သက္ဆိုုင္မည့္ပုုဂိၢဳလ္မ်ားပါဝင္တက္ေရာက္သင့္ပါသည္။ညီလာခံမွ အၾကံျပဳသည့္ ပညာေရးမူဝါဒႏွင့္စံမ်ားကိုု ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္မွ ေဆြးေႏြးအတည္ျပဳျပီးေနာက္ ျပည္နယ္ႏွင့္တိုုင္းအသီးသီးတြင္လြတ္လပ္စြာေဆာင္ရြက္ခြင့္ျပဳသင့္သည္။ ဗဟိုုအစိုုးရပညာေရးဌာနသည္ ျပည္နယ္ႏွင့္တိုုင္းမ်ားအတြက္ ဘ႑ာေငြမ်ားခဲြေဝေပးအပ္ေရး၊ ျပည္နယ္ႏွင့္တိုုင္းမ်ားပညာေရးမူဝါဒအတိုုင္းအေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုုင္ရန္အတြက္ အေထာက္အကူေပးေရးႏွင့္ ပညာေရးအရည္အေသြးျမင့္မားေရးကိုုတာဝန္ယူရပါမည္။ ပညာေရးစီမံခန္႕ခဲြမႈအဆင့္အသီးသီး၌ သက္ဆိုုင္သူမ်ားပါဝင္လုုပ္ခြင့္ရွိေရးအတြက္ ဗဟိုုခ်ဳပ္ကိုုင္မႈေလ်ွာ့ခ်ေသာပညာေရးစနစ္ကိုုက်င့္သံုုးသင့္ပါသည္။ ပညာေရးဆိုုင္ရာကိစၥမ်ားျဖစ္ေသာသင္ရိုုးညႊန္းတမ္းေရးဆဲြေရး၊ သင္ၾကားေရး၊ စစ္ေဆးေရး၊ ဆရာမ်ားခန္႕ထားေရး၊ ေက်ာင္းသားလက္ခံေရး၊ ေက်ာင္းအေဆာက္အအံုုတည္ေဆာက္ေရး၊ ဘ႑ာေငြစီမံခန္႕ခဲြေရးအစရွိသည့္ ကိစၥအဝဝကိုု ျပည္နယ္ႏွင့္တိုုင္းအသီးသီးသိုု႕လြတ္လပ္စြာလုုပ္ပိုုင္ခြင့္ေပးသင့္ပါသည္။ ျပည္နယ္ႏွင့္တိုုင္းမ်ားကလည္းလႊတ္ေတာ္ကအတည္ျပဳျပဌာန္းသည့္ ပညာေရးမူဝါဒ၊ စံထားခ်က္မ်ားႏွင့္အညီအေကာင္အထည္ေဖာ္ရပါသည္။ ျပည္နယ္၊ တိုုင္းအတြင္းေနထိုုင္ေသာ ျပည္သူ၊ ျပည္သားမ်ား၏တန္ဖိုုးထားမႈမ်ားကိုုလည္းထည္႕သြင္းရပါသည္။ ျပည္နယ္ႏွင့္တိုုင္းပညာေရးဌာနမ်ားကအထက္ေဖာ္ျပပါ ပညာေရးဆိုုင္ရာကိစၥအဝဝကိုု ျမိဳ႕နယ္ပညာေရးဌာနမ်ားသိုု႕ လုုပ္ပိုုင္ခြင့္ေပးအပ္ရပါသည္။ ဤသိုု႕အားျဖင့္ပညာေရးဆိုုင္ရာတာဝန္ရွိမႈႏွင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈတိုု႕သည္ စာသင္ေက်ာင္းကိုုအေျခခံေသာဆရာ၊ဆရာမ်ား၊ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ား၊ မိဘမ်ားႏွင့္တကြ ေက်ာင္းအုုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႕တိုု႕၏အခန္းက႑ကိုု ျမင့္မားေစပါသည္။ စာသင္ေက်ာင္းကိုုအေျခခံေသာပညာေရးဆုုိင္ရာပုုဂၢိဳလ္မ်ား၏ စြမ္းရည္ျမင့္မားေရးအတြက္ ျမိဳ႕နယ္၊ တိုုင္းႏွင့္ ဗဟိုုပညာေရးဌာနအဆင့္အသီးသီးကေဆာင္ရြက္ေပးရပါမည္။ ပညာေရးကိုုလက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနသူတိုု႕၏ အခန္းက႑ျမင့္မားလာျခင္းအားျဖင့္ ပညာေရးအဆင့္အတန္းျမင့္မားလာပါမည္။ ပညာေရးကိုုအမိန္႕ေပးစနစ္(ဗဟိုုခ်ဳပ္ကိုုင္မႈ)ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းသည္ ေအာင္ျမင္မႈမရွိေၾကာင္း ႏွစ္ေပါင္း ၅ဝ ေက်ာ္ အေတြ႕အၾကံဳကေဖာ္ျပခဲ့ျပီးျဖစ္ပါသည္။အားလံုုး၏ပါဝင္မႈကိုုေပးသည့္ ဒီမိုုကေရစီပညာေရးစနစ္ကိုအေကာင္အထည္ေဖာ္မွသာေအာင္ျမင္ပါမည္။ ပညာေရးစီမံခန္႕ခဲြမႈဘယ္သူ႕တြင္ တာဝန္ရွိသလဲဆိုုသည့္ ေမးခြန္းကိုုအတိုုခ်ဳပ္ေျဖရလ်ွင္ ပညာေရးႏွင့္သက္ဆိုုင္သူမ်ားျဖစ္ၾကေသာဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၊ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ား၊မိဘမ်ား၊ ပညာရွင္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ကိုုယ္စားလွယ္မ်ား၊ ႏိုုင္ငံေရးဆိုုင္ရာပုုဂၢိဳလ္မ်ား၊ စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားအားလံုုးတြင္ တာဝန္ရွိပါသည္။ ပညာေရးမူဝါဒႏွင့္စံမ်ားကိုုလႊတ္ေတာ္ကအတည္ျပဳျပဌာန္းျပီးေနာက္အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈအတြက္ စာသင္ေက်ာင္းအဆင့္တြင္ တာဝန္ႏွင့္လုုပ္ပိုုင္ခြင့္အျပည့္အဝရွိသင့္ပါသည္။ ျမိဳ႕နယ္၊ ျပည္နယ္၊ တိုုင္းႏွင့္ ဗဟိုုပညာေရးဌာနတိုု႕မွ ပညာေရးလုုပ္ငန္းမ်ားထိေရာက္ေအာင္ျမင္ေရးအတြက္ ကူညီေထာက္ပံ့မႈမ်ားကိုုတိုုးျမွင့္လုုပ္ေဆာင္သင့္ပါသည္။ ေရွ႕လာမည့္အပတ္မ်ားတြင္ “ဒီမိုုကေရစီႏိုုင္ငံႏွင့္ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ” ေခါင္းစဥ္ေအာက္၌ သင္ရိုုးညႊန္းတမ္းေရးဆဲြေရး၊ သင္ၾကားေရး၊ စစ္ေဆးေရးက႑မ်ားကိုုေဆြးေႏြးသြားပါမည္။ ။
ဒီမိုုကေရစီႏိုုင္ငံႏွင့္ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ပညာေရးစီမံခန္႕ခဲြမႈ မည္သူ႕တြင္တာဝန္ရွိသလဲ။
**ေဒါက္တာသိန္းလြင္ (ပညာေရး) **
ဒီလိႈင္းအတဲြ(၁)၊ အမွတ္(၂၉ )၊ တနလၤာေန႕ ၆-၈- ၂ဝ၁၂။
From-Zaw Htun
-ဒီမိုုကေရစီႏိုုင္ငံႏွင့္ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ပညာေရးစီမံခန္႕ခဲြမႈ မည္သူ႕တြင္တာဝန္ရွိသလဲ-
ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈလုုပ္ရာတြင္ စီမံခန္႕ခဲြမႈအဆင့္ဆင့္၌ ဒီမိုုကေရစီနည္းက် ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရပါမည္။ စာသင္ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းကိုုဥပမာေပး၍ေဆြးေႏြးပါမည္။ ေက်ာင္းသားလက္ခံေရး၊ ဆရာခန္႕ထားေရး၊ သင္ၾကားေရး၊ ဘ႑ာေရး၊ လံုုျခံဳေရးအစရွိသည့္စီမံခန္႕ခဲြမႈမ်ားကိုုေက်ာင္းအုုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႕(School Governing Body) ကတာဝန္ယူသင့္ပါသည္။ ေက်ာင္းအုုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႕တြင္ေက်ာင္းအုုပ္ဆရာၾကီး၊ေက်ာင္းအုုပ္ဆရာမၾကီး၊ ေဒသဆိုုင္ရာအုုပ္ခ်ဳပ္ေရးတာဝန္ရွိသူျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကိုုယ္စားလွယ္၊ ေက်ာင္းသားမိဘအသင္းကိုုယ္စားလွယ္၊ ဆရာမ်ားသမဂၢကိုုယ္စားလွယ္၊ေဒသဆိုုင္ရာစီးပြားေရးလုုပ္ငန္းရွင္မ်ားကိုုယ္စားလွယ္ႏွင့္ဘာသာေရးအသင္းအဖဲြ႕ ကိုုယ္စားလွယ္မ်ားပါဝင္သင့္ပါသည္။ အုုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႕၏စည္းေဝးဆံုုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကိုုေက်ာင္းအုုပ္ၾကီးကတာဝန္ယူအေကာင္အထည္ေဖာ္ရပါမည္။ ေက်ာင္းအုုပ္ၾကီးသည္အာဏာပိုုင္မျဖစ္ရပါ။ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားႏွင့္အစည္းအေဝးက်င္းပ၍ တာဝန္မ်ားကိုုခဲြေဝထမ္းေဆာင္ရပါမည္။ ပညာေရးကိစၥကိုုအေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္အတြက္ပညာေရးႏွင့္သက္ဆိုုင္သူအားလံုုးပါဝင္ရပါမည္။ ေက်ာင္းအုုပ္ဆရာတစ္ဦးတည္း၏ စိတ္ကူးစိတ္သန္းႏွင့္ အဆံုုးအျဖတ္သည္အမ်ားႏွင့္ကိုုက္ညီရန္ခဲယဥ္းပါသည္။ပညာေရးႏွင့္သက္ဆိုုင္သူအားလံုုး၏ပါဝင္မႈသည္ အေရးၾကီးပါသည္။ ေက်ာင္းစည္းကမ္း၊ ေက်ာင္းဝတ္စံုု၊ အားကစား၊ ေလ့လာေရးခရီးအစရွိသည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္တိုုက္ရိုုက္သက္ဆိုုင္သည့္ ကိစၥမ်ားတြင္ ေက်ာင္းသားကိုုယ္စားလွယ္မ်ားပါဝင္ေဆြးေႏြးဆံုုးျဖတ္သင့္ပါသည္။ ယခင္ေခတ္ကေက်ာင္းသားမ်ားသည္ အုုပ္ခ်ဳပ္သူႏွင့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏အဆံုုးအျဖတ္ကိုုသာနာခံခဲ့ရသည္။ ဒီမိုုကေရစီေခတ္တြင္
ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားသည္ သူတိုု႕၏ပညာေရးႏွင့္ေက်ာင္း၏ဖြ႕ံျဖိဳးတိုုးတက္ေရးအတြက္ တာဝန္ရွိသူမ်ား(ပါဝင္ေဆာင္ရြက္သူမ်ား)ျဖစ္သင့္ပါသည္။ ပညာေရးဆိုုင္ရာအဆံုုးအျဖတ္ေပးရာတြင္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ပါဝင္မႈသည္ အေရးၾကီးပါသည္။ စာသင္ခန္းအဆင့္တြင္လည္းဆရာသည္ေက်ာင္းသားမ်ားကိုုအမိန္႕ေပးေစခိုုင္းသူမျဖစ္ရပါ။ ေက်ာင္းသားမ်ား၏သင္ယူမႈတိုုးတက္ေရးအတြက္ ဦးေဆာင္လမ္းညႊန္ေပးသူျဖစ္ရပါမည္။ သင္ၾကားမႈ၊ သင္ယူမႈနည္းလမ္းမ်ား၊ တတ္ေျမာက္မႈစစ္ေဆးျခင္းနည္းလမ္းမ်ားႏွင့္စာသင္ခန္းဆိုုင္ရာစည္းကမ္းမ်ားခ်မွတ္ရာတြင္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏အၾကံဥာဏ္ႏွင့္ပါဝင္လုုပ္ေဆာင္မႈကိုု ၾကိဳဆိုုရပါမည္။ ေက်ာင္းသားမ်ားတြင္တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦးမတူညီကဲြျပားေသာစြမ္းရည္မ်ားႏွင့္သင္ယူမႈပံုုစံမ်ားရွိၾကပါသည္။ သူတိုု႕၏စြမ္းရည္ႏွင့္သင္ယူမႈပံုုစံမ်ားအလုုိက္ သင္ယူမႈကိုုခ်ဥ္းကပ္ၾကပါသည္။ဆရာတစ္ဦးတည္း၏စိတ္ကူးစိတ္သန္းႏွင့္ခိုုင္းေစခ်က္မ်ားသည္ ဆရာႏွင့္စိတ္ကူးတူေသာေက်ာင္းသားတခ်ဳိ႕ႏွင့္သာေလ်ာ္ညီမႈရွိႏိုုင္ျပီးေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္မကိုုက္
ညီႏိုုင္ပါသည္။ ဆရာသည္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏မတူညီကဲြျပားမႈမ်ားကိုုအသိအမွတ္ျပဳျပီးေက်ာင္းသားတစ္ဦးစီႏွင့္ကိုုက္ညီမည့္ သင္ၾကားနည္းစနစ္မ်ားကိုုေရြးခ်ယ္ရပါမည္။ ေက်ာင္းသားတစ္ဦး၏သင္ယူမႈတိုုးတက္ေရးအတြက္ မိဘသည္လည္းအေရးၾကီးသည့္က႑ာမွ ပါဝင္ပါသည္။ ဆရာသည္ေက်ာင္းသားမိဘ၏အၾကံဥာဏ္ကိုုလည္းရယူရပါမည္။ စာသင္ခန္းသည္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ကဲြျပားေသာဘာသာစကား၊ ကိုုးကြယ္ယံုုၾကည္မႈႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကိုုေလးစားရပါမည္။ သင္ယူေနသည့္အေၾကာင္းအရာတစ္ရပ္အေပၚ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦးအျမင္အယူအဆကဲြျပားမႈရွိလ်ွင္ ခြင့္ျပဳရပါမည္။ အျမင္အယူအဆတစ္ရပ္ကိုုတင္ျပရာတြင္ က်ိဳးေၾကာင္းေထာက္ထားခိုုင္လံုုမႈ၊ ဆီေလ်ာ္မႈႏွင့္တရားမွ်တမႈရွိရန္ ဆရာကထိန္းေက်ာင္းေပးရပါမည္။ တခ်ိဳ႕ကိစၥရပ္မ်ားတြင္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏အျမင္အယူအဆသည္ဆရာႏွင့္လည္းကဲြလဲြမႈရွိႏိုုင္ပါသည္။ ဆရာေျပာသမ်ွအမွန္ျဖစ္သည္ဟုုယူဆ၍မရပါ။ ဆရာကိုုယ္တိုုင္လည္းက်ိဳးေၾကာင္းေထာက္ထားခိုုင္လံုုစြာတင္ျပရပါမည္။ ေဒသဆုုိင္ရာအဆင့္တြင္လည္းပညာေရးစီမံခန္႕ခဲြမႈသည္ ဒီမိုုကေရစီနည္းက် ျဖစ္ရပါမည္။ ျမိဳ႕နယ္တစ္ခုုကိုုဥပမာေပး၍ ေဆြးေႏြးလိုုပါသည္။ ျမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိစာသင္ေက်ာင္းအသီးသီးသည္ေက်ာင္းအုုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႕ (School Governing Body) ၏ စီမံခန္႕ခဲြမႈေအာက္တြင္ လြတ္လပ္စြာဖြံ႕ျဖိဳးခြင့္ရွိသင့္ပါသည္။ ျမိဳ႕နယ္ပညာေရးဌာန၏တာဝန္သည္ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားေအာင္ျမင္ေရးအတြက္ပံ့ပိုုးကူညီသည့္ဌာနျဖစ္ရပါမည္။ အစိုုးရကခ်မွတ္သည့္ ဘ႑ာေငြမ်ားေပးအပ္ေရး၊ ဘ႑ာေငြသံုုးစြဲမႈအေပၚ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈႏွင့္စနစ္က်နမႈရွိရန္ကူညီေရးႏွင့္ ပညာေရးတိုုးတက္မႈကိုုတိုုင္းတာႏိုုင္ရန္အတြက္ သုုေတသနလုုပ္ငန္းမ်ားကိုုတာဝန္ယူေဆာင္ရြက္ရပါမည္။ ဆရာမ်ားခန္႕ထားေရး၊ ေက်ာင္းေျပာင္းေရႊ႕ေရးကိစၥမ်ားကိုုေက်ာင္းအုုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႕က တာဝန္ယူသင့္ပါသည္။
္ခ်ဥ္းကပ္ၾကပါသည္။ မလိုုလားအပ္ေသာလာဒ္ေပး၊ လာဒ္ယူမ်ားမၾကာခဏၾကားေနရပါသည္။ ဆရာခန္႕ထားေရးႏွင့္ ေက်ာင္းေျပာင္းေရႊ႕ေရးကိစၥမ်ားကိုုဝန္ၾကီးကကိုုင္တြယ္ရန္မလိုုပါ။ ဒီမိုုကေရစီနည္းက်သည့္ ပညာေရးေပၚလစီတစ္ရပ္ခ်မွတ္ထားလ်ွင္ ေပၚလစီအတိုုင္းလိုုက္နာေဆာင္ရြက္လ်ွင္ ကိစၥျပီးပါသည္။ ျမန္မာႏိုုင္ငံ၏လက္ရွိပညာေရးစနစ္သည္ တင္းက်ပ္ေသာဗဟိုုခ်ဳပ္ကိုုင္မႈေအာက္တြင္ ရွိေနေသးသည္။ ဒီမိုုကေရစီစနစ္ကိုုက်င့္သံုုးျပီဆိုုလွ်င္ ျပည္နယ္ႏွင့္တိုုင္းအသီးသီးတြင္ ပညာေရးဆိုုင္ရာကိုုယ္တိုုင္ျပဌာန္းခြင့္ (autonomy)ရွိရပါမည္။ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္မွဦးေဆာင္၍ ပညာေရးညီလာခံတစ္ရပ္က်င္းပျပီး ႏိုုင္ငံေတာ္၏ပညာေရးမူဝါဒႏွင့္ျပည္နယ္၊ တိုုင္းအသီးသီးမွ လိုုက္နာေဆာင္ရြက္ရမည့္ပညာေရးဆိုုင္ရာစံမ်ားခ်မွတ္သင့္ပါသည္။ အဆိုုပါပညာေရးညီလာခံတြင္ သက္ဆိုုင္ရာျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကိုုယ္စားလွယ္မ်ား၊ ပညာေရးဝန္ၾကီးဌာနတာဝန္ရွိသူမ်ား၊ ျပည္နယ္/တိုုင္းပညာေရးဌာနမ်ား၊ ပညာေရးဆိုုင္ရာပညာရွင္မ်ား၊ ပါေမာကၡမ်ား၊ ဆရာမ်ားသမဂၢ၊ ေက်ာင္းသားသမဂၢ၊ ဘာသာေရးႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈဆိုုင္ရာပုုဂၢိဳလ္မ်ား၊ စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားအစရွိသည့္ ပညာေရးမူဝါဒႏွင့္သက္ဆိုုင္မည့္ပုုဂိၢဳလ္မ်ားပါဝင္တက္ေရာက္သင့္ပါသည္။ညီလာခံမွ အၾကံျပဳသည့္ ပညာေရးမူဝါဒႏွင့္စံမ်ားကိုု ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္မွ ေဆြးေႏြးအတည္ျပဳျပီးေနာက္ ျပည္နယ္ႏွင့္တိုုင္းအသီးသီးတြင္လြတ္လပ္စြာေဆာင္ရြက္ခြင့္ျပဳသင့္သည္။ ဗဟိုုအစိုုးရပညာေရးဌာနသည္ ျပည္နယ္ႏွင့္တိုုင္းမ်ားအတြက္ ဘ႑ာေငြမ်ားခဲြေဝေပးအပ္ေရး၊ ျပည္နယ္ႏွင့္တိုုင္းမ်ားပညာေရးမူဝါဒအတိုုင္းအေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုုင္ရန္အတြက္ အေထာက္အကူေပးေရးႏွင့္ ပညာေရးအရည္အေသြးျမင့္မားေရးကိုုတာဝန္ယူရပါမည္။ ပညာေရးစီမံခန္႕ခဲြမႈအဆင့္အသီးသီး၌ သက္ဆိုုင္သူမ်ားပါဝင္လုုပ္ခြင့္ရွိေရးအတြက္ ဗဟိုုခ်ဳပ္ကိုုင္မႈေလ်ွာ့ခ်ေသာပညာေရးစနစ္ကိုုက်င့္သံုုးသင့္ပါသည္။ ပညာေရးဆိုုင္ရာကိစၥမ်ားျဖစ္ေသာသင္ရိုုးညႊန္းတမ္းေရးဆဲြေရး၊ သင္ၾကားေရး၊ စစ္ေဆးေရး၊ ဆရာမ်ားခန္႕ထားေရး၊ ေက်ာင္းသားလက္ခံေရး၊ ေက်ာင္းအေဆာက္အအံုုတည္ေဆာက္ေရး၊ ဘ႑ာေငြစီမံခန္႕ခဲြေရးအစရွိသည့္ ကိစၥအဝဝကိုု ျပည္နယ္ႏွင့္တိုုင္းအသီးသီးသိုု႕လြတ္လပ္စြာလုုပ္ပိုုင္ခြင့္ေပးသင့္ပါသည္။ ျပည္နယ္ႏွင့္တိုုင္းမ်ားကလည္းလႊတ္ေတာ္ကအတည္ျပဳျပဌာန္းသည့္ ပညာေရးမူဝါဒ၊ စံထားခ်က္မ်ားႏွင့္အညီအေကာင္အထည္ေဖာ္ရပါသည္။ ျပည္နယ္၊ တိုုင္းအတြင္းေနထိုုင္ေသာ ျပည္သူ၊ ျပည္သားမ်ား၏တန္ဖိုုးထားမႈမ်ားကိုုလည္းထည္႕သြင္းရပါသည္။ ျပည္နယ္ႏွင့္တိုုင္းပညာေရးဌာနမ်ားကအထက္ေဖာ္ျပပါ ပညာေရးဆိုုင္ရာကိစၥအဝဝကိုု ျမိဳ႕နယ္ပညာေရးဌာနမ်ားသိုု႕ လုုပ္ပိုုင္ခြင့္ေပးအပ္ရပါသည္။ ဤသိုု႕အားျဖင့္ပညာေရးဆိုုင္ရာတာဝန္ရွိမႈႏွင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈတိုု႕သည္ စာသင္ေက်ာင္းကိုုအေျခခံေသာဆရာ၊ဆရာမ်ား၊ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ား၊ မိဘမ်ားႏွင့္တကြ ေက်ာင္းအုုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႕တိုု႕၏အခန္းက႑ကိုု ျမင့္မားေစပါသည္။ စာသင္ေက်ာင္းကိုုအေျခခံေသာပညာေရးဆုုိင္ရာပုုဂၢိဳလ္မ်ား၏ စြမ္းရည္ျမင့္မားေရးအတြက္ ျမိဳ႕နယ္၊ တိုုင္းႏွင့္ ဗဟိုုပညာေရးဌာနအဆင့္အသီးသီးကေဆာင္ရြက္ေပးရပါမည္။ ပညာေရးကိုုလက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနသူတိုု႕၏ အခန္းက႑ျမင့္မားလာျခင္းအားျဖင့္ ပညာေရးအဆင့္အတန္းျမင့္မားလာပါမည္။ ပညာေရးကိုုအမိန္႕ေပးစနစ္(ဗဟိုုခ်ဳပ္ကိုုင္မႈ)ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းသည္ ေအာင္ျမင္မႈမရွိေၾကာင္း ႏွစ္ေပါင္း ၅ဝ ေက်ာ္ အေတြ႕အၾကံဳကေဖာ္ျပခဲ့ျပီးျဖစ္ပါသည္။အားလံုုး၏ပါဝင္မႈကိုုေပးသည့္ ဒီမိုုကေရစီပညာေရးစနစ္ကိုအေကာင္အထည္ေဖာ္မွသာေအာင္ျမင္ပါမည္။ ပညာေရးစီမံခန္႕ခဲြမႈဘယ္သူ႕တြင္ တာဝန္ရွိသလဲဆိုုသည့္ ေမးခြန္းကိုုအတိုုခ်ဳပ္ေျဖရလ်ွင္ ပညာေရးႏွင့္သက္ဆိုုင္သူမ်ားျဖစ္ၾကေသာဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၊ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ား၊မိဘမ်ား၊ ပညာရွင္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ကိုုယ္စားလွယ္မ်ား၊ ႏိုုင္ငံေရးဆိုုင္ရာပုုဂၢိဳလ္မ်ား၊ စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားအားလံုုးတြင္ တာဝန္ရွိပါသည္။ ပညာေရးမူဝါဒႏွင့္စံမ်ားကိုုလႊတ္ေတာ္ကအတည္ျပဳျပဌာန္းျပီးေနာက္အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈအတြက္ စာသင္ေက်ာင္းအဆင့္တြင္ တာဝန္ႏွင့္လုုပ္ပိုုင္ခြင့္အျပည့္အဝရွိသင့္ပါသည္။ ျမိဳ႕နယ္၊ ျပည္နယ္၊ တိုုင္းႏွင့္ ဗဟိုုပညာေရးဌာနတိုု႕မွ ပညာေရးလုုပ္ငန္းမ်ားထိေရာက္ေအာင္ျမင္ေရးအတြက္ ကူညီေထာက္ပံ့မႈမ်ားကိုုတိုုးျမွင့္လုုပ္ေဆာင္သင့္ပါသည္။ ေရွ႕လာမည့္အပတ္မ်ားတြင္ “ဒီမိုုကေရစီႏိုုင္ငံႏွင့္ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ” ေခါင္းစဥ္ေအာက္၌ သင္ရိုုးညႊန္းတမ္းေရးဆဲြေရး၊ သင္ၾကားေရး၊ စစ္ေဆးေရးက႑မ်ားကိုုေဆြးေႏြးသြားပါမည္။ ။
ဒီမိုုကေရစီႏိုုင္ငံႏွင့္ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ပညာေရးစီမံခန္႕ခဲြမႈ မည္သူ႕တြင္တာဝန္ရွိသလဲ။
**ေဒါက္တာသိန္းလြင္ (ပညာေရး) **
ဒီလိႈင္းအတဲြ(၁)၊ အမွတ္(၂၉ )၊ တနလၤာေန႕ ၆-၈- ၂ဝ၁၂။
From-Zaw Htun
No comments:
Post a Comment